Treść głównego artykułu
Abstrakt
Pomimo istotnych przemian zachodzących we współczesnym świecie pracy, większość praktyk poradnictwa kariery nadal opiera się na modelach polegających na dopasowaniu środowiska i jednostki. Niniejszy artykuł podkreśla fakt, że z powodu obecnie doświadczanych przez jednostki trudności istnieje potrzeba wypracowania nowych interwencji poradniczych, które stwarzałyby znacznie większą możliwość rozwijania refleksyjności radzącego się w interakcji z doradcą i innymi ważnymi dla niego osobami. Wydaje się, że poradnictwo Life Design, koncentrując się na konstruowaniu tożsamości, tworzy najbardziej użyteczne ramy wsparcia jednostek w adaptacji do nowych społecznych i zawodowych wyzwań. W tym artykule proponuje się zintegrowanie dwóch modeli opracowanych w ramach poradnictwa Life Design z modelem podkreślającym tożsamość psychospołeczną (model odwołujący się do ego-ekologii), w celu wypracowania w poradnictwie kariery kompleksowego i wszechstronnego podejścia, zmierzającego do przebudowywania tożsamości. Podejście to już zastosowano przy tworzeniu dwóch narzędzi indywidualnego i grupowego poradnictwa kariery skierowanego do młodzieży.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Anderson, M.L., Goodman, J., Schlossberg, N.K. (2012). Counseling adults in transition (4th ed.). New York: Springer Publishing Company.
- Archer, M. (2012). The Reflexive imperative in late modernity. Cambridge: Cambridge University Press.
- Blustein, D.L., Flum, H. (1999). A self-determination perspective of interests and exploration in career development. W: M.L. Savickas, A.R. Spokane (Eds.). Vocational interests: Meaning, measurement, and counseling use (s. 345-368). Palo Alto: Davies-Black Publishing.
- Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge: Harvard University Press.
- Bronfenbrenner, U. (2004). Making human beings human: Bioecological perspective on human development. New York: Sage Publications.
- Bujold, C. (1989). Choix professionnel et développement de carrière. Montréal: Gaëtan Morin.
- Bujold, C. Gingras, M. (2000). Choix professionnel et développement de carrière: Théories et recherches. Montréal: Gaëtan Morin.
- Cardoso, P., Silva, J.R., Gonçalves, M.M., Duarte, M.E. (2014). Narrative innovation in Life Design Counseling: The case of Ryan. Journal of Vocational Behavior, 85, 276–286. doi:10.1016/j.jvb.2014.08.001
- Cohen-Scali, V., Pouyaud, J. (2019). A Career Education Approach Based on Group Dialogues to Help Adolescents and Emerging Adults in their Self Construction. W: J. G. Maree (Ed.), Handbook of Innovative Career Counseling (s. 405–425). Cham, Switzerland: Springer. doi:10.1007/978-3-030-22799-9_23
- Curie, J., Hajjar, V. Marquié, H., Roque, M. (1990). Propositions méthodologiques pour la description des systèmes d’activités [Methodological proposals for the description of the systems of activities]. Le Travail Humain, 2, 103–118.
- Danvers, F. (1988). Le conseil en orientation en France. Paris: EAP
- Davis, R.V. (2005). The Minnesota Theory of Work Adjustment. W: S.D. Brown, R.W. Lent (Eds.), Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work (s. 3–23). Hoboken: John Wiley & Sons Inc.
- Guichard, J. (2005). Life-long self-construction. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 5, 111-124. doi:10.1007/s10775-005-8789-y
- Guichard, J. (2008). Proposition d’un schéma d’entretien constructiviste de conseil en orientation pour des adolescents ou de jeunes adultes [Outline of a life designing counseling interview for adolescents and young adults]. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 37, 413–440.
- Guichard, J. (2009). Self-constructing. Journal of Vocational Behavior, 75, 251–258. doi:10.1016/j.jvb.2009.03.004
- Guichard, J. (2015). From vocational guidance and career counseling to Life Designing Dialogues. W: L. Nota, J. Rossier (Eds.), Handbook of Life Design: From Practice to Theory and from Theory to Practice (s. 11–25). Göttingen: Hogrefe Publishing.
- Guichard, J., Bangali, M., Cohen-Scali, V., Pouyaud, J., Robinet, M.L. (2017). Concevoir et orienter sa vie: les dialogues de conseil en life Design. Paris: Editions Qui plus est.
- Van Langenhove, L., Harré, R. (1999). Introducing positioning theory. W: R.T. Harré, L. van Langenhove (Eds.), Positioning theory. Moral contexts of intentional action (s. 14–31). Oxford: Blackwell.
- Maree, K.G. (Ed.). (2019). Handbook of innovative career counseling. New York: Springer
- McAdams, D.P. (1993). The stories we live by: Personal myths and the making of the self. New York: William Morrow.
- McLean, K. C. (2016). The co-authored self: Family stories and the construction of personal identity. New York: Oxford University Press.
- McMahon, M., Watson, M. (Eds.). (2011). Career counseling and constructivism: Elaboration of constructs. New York: Nova Science Publishers.
- Mortimer, J.T. (2003). Working and growing up in America. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
- Mortimer, J.T., Harley, C., Staff, J. (2002). The quality of work and youth mental health. Work and Occupations, 29(2), 166–197. doi:10.1177/0730888402029002003
- Pelletier, D., Noiseux, G., Bujold, C. (1974). Développement vocationnel et croissance personnelle: approches opératoire. New York: McGraw-Hill.
- Pouyaud, J. (2015). Vocational trajectories and people’multiple identities: A life design. W: L. Nota, J. Rossier. Handbook of life design: From practice to theory and from theory to practice (s. 59–74). Göttingen: Hogrefe Publishing.
- Ricoeur, P. (1992). Oneself as another. Chicago: University of Chicago Press.
- Rogers, C.R. (1942). Counseling and psychotherapy: Newer concepts in practice. Boston: Houghton Mifflin.
- Savickas, M.L. (1999). The psychology of interests. W: M.L. Savickas, A.R. Spokane (Eds.), Vocational interests: Meaning, measurement, and counseling use (s. 19–56). Palo Alto: Davies-Blac Publishing.
- Savickas, M.L. (2012). Career counseling. Washington: American Psychological Association.
- Savickas, M.L. (2015). Life Designing with adults: Developmental individualization using biographical bricolage. W: L. Nota, J. Rossier (Eds.), Handbook of life design: From practice to theory and from theory to practice (s. 135–149). Göttingen: Hogrefe Publishing.
- Savickas, M.L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J.-P., Duarte, M.E., Guichard, J., … van Vianen, A.E.M. (2009). Life designing: a paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75, 239–250. doi:10.1016/j.jvb.2009.04.004
- Thievenaz, J. (2019). Enquêter et apprendre au travail. Dijon: Editions Raisons et Passions.
- Vondracek, F.W., Lerner, R.M., Schulenberg, J.E. (1986). Career development: A life-span developmental approach. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
- Williamson, E. G. (1965). Vocational counseling: some historical, philosophical, and theoretical perspectives. New York: McGraw-Hill.
- Zavalloni, M., Louis-Guérin, C. (1984). Identité et conscience: Introduction à l’égo-écologie. Montréal: Presses de l'Université de Montréal.
- Zavalloni, M. (2007). Égo-écologie et identité: Une approche naturaliste. Paris: Presses universitaires de France.
- Zunker, V.G. (1998). Career Counseling: Applied concepts of Life Planning (5th ed.). Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company.