Treść głównego artykułu

Abstrakt

Obecne zmiany w społecznej organizacji pracy wymagają ponownego przemyślenia praktyk stosowanych w poradnictwie. W dziedzinie poradnictwa kariery zwanej Life Design (Projektowanie Życia), opartej na teoriach: „Konstruowania JA” opracowanej przez Jeana Guicharda i „Konstruowania kariery” autorstwa Marka Savickasa, dąży się do stworzenia obejmujących całe życie, holistycznych, kontekstowych i profilaktycznych ram pomocy, będącej w stanie sprostać współczesnym wyzwaniom dzięki skupieniu się na rozwoju indywidualnym realizowanym poprzez nadawane znaczenia tworzonym przez siebie dyskursom. Niniejszy artykuł podkreśla rolę, jaką odgrywa w realizacji tych wyzwań i celów szkoła. Na podstawie koncepcji Life Design oraz społeczno-poznawczej teorii uczenia się przedstawiamy - pod nazwą Guidance Oriented Approach to Learning (GOAL) - ramy projektu wdrażania pomocy opartej na logice towarzyszenia w rozwoju osobistym, nie zaś logice selekcji, przypisywanej procesom poradnictwa zawodowego wcześniej realizowanego w szkołach. Ramy te stanowią podwaliny umożliwiające zidentyfikowanie metod sprzyjających rozwijaniu takich umiejętności konstruowania kariery przez uczniów, które będą adekwatne do kompleksowych wyzwań, przed jakimi stanie przyszłe pokolenie w XXI wieku. Jednocześnie dostarczają one wskazówek w zakresie opracowywania adekwatnych narzędzi edukacyjnych, zorientowanych na upodmiotowienie uczniów jako obywateli rozumiejących i kształtujących społeczeństwo oraz refleksyjnie dokonujących wyborów osobistego rozwoju.  

Słowa kluczowe

konstrukcja kariery poradnictwo szkolne integracja procesu kształcenia z doradztwem poradnictwo Life Design umiejętności w zakresie doradztwa kariery narzędzia edukacyjne konstruowanie JA teoria społeczno-poznawcza

Szczegóły artykułu

Referencje

  1. Arulmani, G., Bakshi, A. J., Leong F. T. L., Watts, A. G. (2014). The manifestation of career. W: G. Arulmani, A. J Bakshi, F. T. L. Leong, A. G. Watts. (Eds.), Handbook of career development: International perspectives (s. 110). New York, USA: Springer International. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-9460-7_1
  2. Bandura, A. (1998). Self-efficacy: The Exercise of Control. W: Encyclopedia of human behavior (t. 4, s. 71‑81). San Diego: Academic Press. https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0836
  3. Bauerlein, M. (2009). The Dumbest Generation: How the Digital Age Stupefies Young Americans. New York: TarcherPerigee.
  4. Berger, T., & Frey, C. B. (2016). Structural transformation in the OECD: digitalisation, deindustrialisation and the future of work. OECD Social, Employment and Migration Working Papers, (193). https://doi.org/10.1787/5jlr068802f7-en
  5. Berkup, S. B. (2014). Working with Generations X and Y in Generation Z period: Management of different generations in business life. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19), 218‑229. https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n19p218
  6. Bor, W., Dean, A. J., Najman, J. M., Hayatbakhsh, R. (2014). Are child and adolescent mental health problems increasing in the 21st century? A systematic review. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 48(7), 606-616. https://doi.org/10.1177/0004867414533834
  7. Bouchet Y., Bertacchini Y., Bénet D., (2016), L’entreprise du 21ème siècle résiliente et ambidextre, le numérique comme hypothèse de travail. R2IE: La Revue Internationale d'Intelligence Économique, 8(2), 83-94.
  8. Brown, S. D., Lent, R. W. (Eds.). (2008). Handbook of counseling psychology. New Jersey: John Wiley éd. Sons Inc.
  9. Carosin, E., Loisy, C., Canzittu. D. (w druku). Accompagner les adolescents pour faire face aux défis du 21ème siècle: un cadre conceptuel pour le développement d’outils en orientation. Penser et agir l’orientation au 21e siècle. De l’élève au citoyen engagé.
  10. Canzittu, D., Demeuse, M. (2017). Comment rendre une école réellement orientante ? Louvain-la-Neuve: De Boeck Supérieur.
  11. Comtois, M. (2007). Le portfolio orientant. Montréal, Québec: Chenelière Education.
  12. Conseil de l’Education et de la Formation. (2001). Avis 78: Orientation et information sur les études, les formations et les métiers. Bruxelles. Retrieved from http://www.cef.cfwb.be/index.php?id=4260#
  13. Danvers, F. (2009). S’orienter dans la vie, une valeur suprême ? Essai d’anthropologie de la formation. Villeneuve-d’Ascq: Presses universitaires du Septentrion.
  14. Demeuse, M., Lafontaine, D. (2005). L’orientation scolaire en Communauté française de Belgique. Revue internationale d’éducation de Sèvres, 38, 35‑52.
  15. Fanon, C., Laurenceau, J. (2017). Gen Z rising. Pobrane z: https://www.accenture.com/_acnmedia/accenture/conversion-assets/dotcom/documents/local/fr-fr/pdf_6/accenture-strategy-workforce-gen-z-rising-pov-fr.pdf
  16. Favre, D., Rancoule, Y. (1993). Peut-on décontextualiser la démarche scientifique? Aster, 16, 29‑46. https://doi.org/10.4267/2042/8575
  17. Fernández-Sierra, J. (1999). L’orientation professionnelle intégrée dans les programmes scolaires : de la socialisation à l’éducation. L’orientation scolaire et professionnelle, 28(2), 325‑340.
  18. Gingras, M. (2007). La contribution de l’approche orientante au développement des compétences (dossier Québec). Les cahiers pédagogiques, 499.
  19. Gingras, M. (2008). L’École en chantier : une voie de solution novatrice pour le développement de l’approche orientante. Bulletin d’information continue de l’Association québécoise d’information scolaire et professionnelle (AQISEP), 27(1), 1‑16.
  20. Guichard, J. (2007). Orientation professionnelle (vocational guidance, career counseling). W: J. Guichard, M. Huteau (dir.), Orientation et insertion professionnelle. 75 concepts clés (s. 307‑315). Paris: Dunod.
  21. Guichard, J. (2018). Quelles interventions d’accompagnement à l’orientation pour contribuer à un développement humain durable et équitable? Présentation réalisée dans le cadre de la Chaire Francqui 2017/2018 à l’Université de Mons. [Prezentacja Power Point].
  22. Guichard, J., Forner, Y., Danvers, F. (2000). Les services d’orientation scolaire et professionnelle en France. Contribution à l’étude coordonnée par Watts, A.G. et al. pour la Comission des Communautés Européennes, cité dans Blanchard, Serge. Le conseil en orientation: introduction. L’orientation scolaire et professionnelle, 29(1), 3–26.
  23. Guichard, J., Huteau, M. (2006). Psychologie de l’orientation. Paris: Dunod.
  24. Huteau, M. (2007). Orientation scolaire (high-school students’selection and distribution, school and career counseling). W: J. Guichard, M. Huteau (dir.), Orientation et insertion professionnelle. 75 concepts clés. (s. 316‑323). Paris: Dunod.
  25. Komisja Europejska. (2010). Europa 2020: strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.Bruksela. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52010DC2020&from=EN
  26. Lent, R. W. (2008). Une conception sociale cognitive de l’orientation scolaire et professionnelle: considérations théoriques et pratiques. L’orientation scolaire et professionnelle, 37(1), 57‑90. Pobrane z: http://osp.revues.org/1597
  27. Lent, R. W., Brown, S. D., Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice and performance. Journal of vocational behavior, 45(1), 79‑122. https://doi.org/10.1006/jvbe.1994.1027
  28. Léon, A. (1957). Psychopédagogie de l’orientatioz professionnelle. Paris: PUF.
  29. Loisy, C., Carosin, E. (2017). Concevoir et accompagner le développement du pouvoir d’agir des adolescent.e.s dans leur orientation [Supporting the empowerment of teenagers in their vocational education]. L’orientation scolaire et professionnelle, 46(1). https://doi.org/10.4000/osp.5332
  30. ManpowerGroup. (2018). Skills Revolution 2.0
  31. Maree, J. G. (2015). Career construction counseling: A thematic analysis of outcomes for four clients. Journal of Vocational Behavior, 86, 1‑9. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2014.10.001
  32. Maree, J.G., Che, J. (2018). The effect of life-design counseling on the self-efficacy of a learner from an environment challenged by disadvantages. Early Child Development and Care, 1‑17. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1495629
  33. Martin, L. (2012). Connection, translation, off-loading, and monitoring: A framework for characterizing the pedagogical functions of educational technologies. Technology, Knowledge and Learning, 17(3), 87‑107. https://doi.org/10.1007/s10758-012-9193-6
  34. Martix, S., Hodson, J. (2014). Teaching with infographics : practising new digital competencies and visual literacies. Journal of pedagogic development, 3(2). Pobrane z: http://hdl.handle.net/10547/335892
  35. Mortimer, J.T., Larson, R. W. (Eds.). (2002). The changing adolescent experience: Societal trends and the transition to adulthood. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511613913
  36. Organizacja Narodów Zjednoczonych. (2015). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. Pobrane z: https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld
  37. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju [OECD]. (2015). In it together: Why less inequality benefits all. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264235120-en
  38. Paul, J.-J., Suleman, F. (2005). La production de connaissances dans la société de la connaissance : quel rôle pour le système éducatif ? Education et Sociétés, 15(1), 19-43. https://doi.org/10.3917/es.015.0019
  39. Pelletier, D. (2004). L’approche orientante : la clé de la réussite scolaire et professionnelle. Sainte-Foy: Septembre éditeur.
  40. Pouyaud, J. (2016). For a psychosocial approach to decent work. Frontiers in Psychology, 7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00422
  41. Rabardel, P. (2005). Instrument, activité et développement du pouvoir d’agir. In P. Lorino (dir.), Entre connaissance et organisation : l’activité collective (s. 251‑265). Paris: La Découverte.
  42. Roméro, M., Lille, B., Patiño, A. (dir.). (2017). Usages créatifs du numérique pour l'apprentissage au XXIe siècle. Presses de l’Université du Québec.
  43. Save the Children. (2016). Ending Educational and Child Poverty in Europe. Pobrane z: https://resourcecentre.savethechildren.net/node/10237/pdf/ending_educational_and_child_poverty_in_europe_02-12-2016.pdf
  44. Savickas, M.L. (2015). Life-design counseling manual. Pobrane z http://www.vocopher.com/LifeDesign/LifeDesign.pdf
  45. Schultheiss, D.E.P., van Esbroeck, R. (2009). Vocational Psychology and Career Guidance Practice: An International Partnership. The Career Development Quarterly, 57(4), 366‑377. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2009.tb00123.x
  46. Singh, A.P., Dangmei, J. (2016). Understanding the Generation Z : The future workforce. South-Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 3(3), 1‑6. Pobrane z: http://sajms.com/volume-3-issue-3/understanding-generation-z-future-workforce/
  47. Światowe Forum Ekonomiczne. (2016). The Future of jobs: Employment, skills and workforce strategy for the Fourth Industrial Revolution. Pobrane z: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf
  48. Światowe Forum Ekonomiczne. (2018). Towards a reskilling revolution: A future of jobs for all. Pobrane z: http://www3.weforum.org/docs/WEF_FOW_Reskilling_Revolution.pdf
  49. Tapscott, D. (2009). Grown up digital: How the net generation is changing your world. New York: McGraw-Hill.
  50. Tirtiaux, J., Pieters, J. (2016). Génération Quoi. Autoportrait des 18-34 ans en Belgique francophone: Enquête réalisée en ligne de Mai à Juillet 2016. RTBF.
  51. UNESCO. (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. Pobrane z: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444