Treść głównego artykułu
Abstrakt
Biografie ludzi żyjących w okresie ponowoczesności wychodzą poza dotychczasowe schematy i nie są już tak przewidywalne jak dotychczas. Człowiek, nie mając możliwości działania na podstawie sprawdzonych scenariuszy, coraz częściej poszukuje profesjonalnej pomocy w zakresie radzenia sobie z codziennością i projektowania swojej biografii. Sytuacja poradnicza opiera się na pomaganiu radzącym się w poszukiwaniach ich własnej tożsamości, przy założeniu, że aktywnie angażują się w ten proces. Celem artykułu jest przybliżenie własnej, andragogicznej refleksji nad pracą biograficzną wykonywaną przez radzącego się w sytuacji poradniczej, z odniesieniem do koncepcji pracy biograficznej Juliet Corbin i Anselma Straussa oraz koncepcji trajektorii Gerharda Riemanna i Fritza Schützego.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Alheit, P. (2015). Teoria biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie [A “theory of biography” as background concept of lifelong learning]. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 18(4), 23-36. Retrieved from https://kwartalniktce.edu.pl/ojs/index.php/tce/article/view/196
- Barker, R. (2008). Some reflections on developing the use of biographical interviewing in counselling practice as part of occupational rehabilitation. European Studies on Inequalities and Social Cohesion, 2(1), 109-122.
- Betts, S., Griffiths, A., Schütze, F., & Straus, P. (2008). Biographical counselling: an introduction, European Studies on Inequalities and Social Cohesion, 1-2, 5-58.
- Corbin, J., & Strauss, A. (1985). Managing chronic illness at home: three lines of work. Qualitative Sociology, 8(3), 224–247. https://doi.org/10.1007/BF00989485
- Corbin, J. M., & Strauss, A. (1988). The Jossey-Bass health series and The Jossey-Bass social and behavioral science series. Unending work and care: Managing chronic illness at home. San Francisco: Jossey-Bass.
- Czerniawska, O. (2007). Szkice z andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
- Duarte, M. E. (2014). Life-designing: Objectives, processes, instruments. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 3, 214-230. https://doi.org/10.34862/sp.2014.2
- Dubas, E. (2015). Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się. In E. Dubas & J. Stelmaszczyk (Eds.), Biografie i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii (pp. 11–29). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Dubas, E. (2017). Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 4(1), 63-87. https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.05
- Egan, J. (2005). Dropout and related factors in therapy. The Irish Psychologist, 32(2), 27-30.
- Giddens, A. (2005). Socjologia (A. Szulżycka, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności (A. Szulżycka, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Glaser, B., & Strauss, A. (1968). Time for dying, Chicago: Aldine Publishing Company.
- Goodson, I. (2013). Developing narrative theory. Life histories and personal representation, New York: Routledge.
- Goodson, I., & Gill, S. (2011). Narrative pedagogy. Life history and learning, New York: Peter Lang Publishing.
- Hermanns, H. (1987). Narrative interviews – A new tool for sociological field research, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 13, 43–56.
- Kaja, H. (1980). Założenia teoretyczne poradnictwa życia. In A. Kargulowa & M. Jędrzejczak (Eds.), Poradnictwo we współczesnym społeczeństwie. Rola poradnictwa i doradztwa w optymalizowaniu rozwoju osobowości i podnoszeniu kultury pedagogicznej społeczeństwa (pp. 169-181). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Kargulowa, A. (2010a). O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kargulowa, A. (2010b). Zmiany w polskim poradnictwie, Edukacja Dorosłych, (1), 9-26.
- Kargulowa, A. (2012). Poradnictwo w perspektywie biograficznego uczenia się dorosłych. Rocznik Lubuski, 38(2), 141-156.
- Kargulowa, A. (2019). Homo consultans: An opportunity for or a predicament of counselling?. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 8, 304-319. https://doi.org/10.34862/sp.2019.5
- Kaźmierska, K., & Waniek, K. (2020). Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda – technika – analiza. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Kławsiuć-Zduńczyk, A. (2014). Poradnictwo całożyciowe jako nowe wyzwanie dla edukacji. Przegląd Pedagogiczny, 2, 140-145. https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.13
- Kuryś-Szyncel, K. (2017). Biograficzne uczenie się w perspektywie rodzinnej – systemowe transmisje. In K. Kuryś-Szyncel (Eds.), Rodzinne (re)konstrukcje i transmisje w perspektywie biograficznej (pp. 55-67). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Malewski, M. (2003). Poradnictwo wobec zmieniających się wzorów ludzkiego życia. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, 6(2), 33-42.
- Matthews, M. (2017). Biographical counselling: attending to experience, awakening to destiny. Self & Society, 45(1), 29-37.
- Mazurek, E. (2019). Biograficzność i kapitał narracyjny jako zasoby w procesie uczenia się człowieka dorosłego. Edukacja Dorosłych, 80(1), 91-101. http://dx.doi.org/10.12775/ED.2019.006
- Minta, J. (2009). Poradnictwo światem uczenia się w perspektywie wybranych teorii andragogicznych. In A. Kargulowa (Ed.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. (pp. 217-239). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Piorunek, M. (2009). Poradnictwo biograficzne. O pomocy psychopedagogicznej w biegu życia człowieka. Studia Edukacyjne, 9, 31-49. Retrieved from http://hdl.handle.net/10593/6313
- Piorunek, M. (2010). O pomocy, wsparciu społecznym i poradnictwie – prolegomena do teoretycznych rozważań i praktycznych odniesień. In M. Piorunek (Ed.), Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki (pp. 7-12). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Piorunek, M. (2018). Zaufanie interpersonalne jako komponent relacji edukacyjnych i pomocowych. Studia Edukacyjne, 49, 41-53. Retrieved from http://hdl.handle.net/10593/24978
- Podgórny, M., & Podgórna, V. (2015). How to recognize coaching: A voice in the discussion of coaching in andragogy and counsellogy. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 4, 209-229. https://doi.org/10.34862/sp.2015.2
- Prawda, M. (1989). Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości. O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze. Studia Socjologiczne, (4), 81–98.
- Riemann, G., & Schütze, F. (1992). „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych. Kultura i Społeczeństwo, 36(2), 89-109.
- Rokuszewska – Pawełek, A. (1996). Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznej Fritza Schützego. ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody, 3(1), 37-54. Retrieved from https://kb.osu.edu/handle/1811/69432
- Schütze, F. (1997). Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej. Studia Socjologiczne, (1), 11-56. Retrieved from http://www.studiasocjologiczne.pl/img_upl/studia_socjologiczne_1997_nr1_s.11_56.pdf
- Schütze, F. (2012). Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne. In K. Kaźmierska (Ed.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów (pp. 141–278). Kraków: Nomos.
- Skrzypek, M. (2011). Perspektywa chorego w socjologii choroby przewlekłej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
- Szumigraj, M. (2009). O problemie w poradnictwie. In A. Kargulowa (Ed.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki. (pp. 173-198). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Szumigraj, M. (2010). Poradnictwo kariery – ujęcie makrospołeczne. Edukacja Dorosłych, (1), 41-53. Retrieved from http://ata.edu.pl/pliki/edukacja-doroslych/ED-1-2010.pdf