Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp <p class="bodytext"><strong>Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy</strong> to czasopismo powołane i redagowane przez <strong>Naukowe Towarzystwo Poradoznawcze</strong> we współpracy &nbsp;z Uniwersytetem Wrocławskim, a w szczególności <strong>Międzynarodową Katedrą UNESCO</strong><em><strong> Lifelong Guidance and Counseling</strong>, </em>działającą od 2013 roku w Instytucie Pedagogiki, i wydawane przez Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu.</p> <p class="bodytext">Utworzone zostało zostało przez polskich badaczy, zainteresowanych utrzymaniem wysokiego poziomu badań nad poradnictwem i podniesieniem społecznej przydatności ich wyników. Czasopismo ma umożliwić wymianę myśli, refleksji teoretycznych, doświadczeń, wniosków nasuwających się z analiz poradnictwa, prowadzonych w Polsce i zagranicą. Pierwszym naczelnym została <strong>prof. zw. dr hab. Alicja Kargulowa</strong>, która stworzyła subdyscyplinę zwaną poradoznawstwem. Kierowała zespołem redakcyjnym latach 2012 - 2022. Od 2022 roku redaktorem naczelnym jest dr Violetta Drabik-Podgórna.</p> <p class="bodytext">Badacze skupieni w Naukowym Towarzystwie Poradoznawczym zapraszając do współpracy międzynarodowe wielodyscyplinarne grono autorów mają nadzieję, że nastąpi wzbogacenie tej dziedziny wiedzy, jaką jest poradoznawstwo. Uważają bowiem, że wiedza o poradnictwie nie może ograniczać się wyłącznie do opisu realnych wydarzeń, ale też rozwijana teoria poradnictwa nie może być zamkniętą z góry określoną strukturą. Zakładają więc, że podstawowe pytania dotyczące poradnictwa, będą uzyskiwać wielorakie odpowiedzi na łamach pisma, że rzucone zostanie nowe światło na wcześniej postawione i ciągle aktualne pytania/problemy:</p> <ul> <li class="show">o jakich procesach psychicznych i społecznych mówimy mając na myśli poradnictwo?</li> <li class="show">jakie składają się na nie fakty, zdarzenia, sytuacje? jakie osiągane są w nim/dzięki niemu wartości?</li> <li class="show">jakie znaczenia nadają ludzie procesom poradniczym?</li> <li class="show">jakie są typy, rodzaje, kategorie poradnictwa?</li> <li class="show">jakie obszary/terytoria poradnictwa stają się dziś najważniejsze?</li> <li class="show">jaka jest siła/skuteczność jego oddziaływania?</li> <li class="show">jakimi środkami dysponują doradcy i jak te środki można ulepszać/wzbogacać?</li> </ul> <p class="bodytext">Redakcja&nbsp;<strong>Studiów Poradoznawczych/Journal of Counsellogy&nbsp;</strong>&nbsp;zakłada, że w prowadzonych na łamach pisma dyskusjach, poradoznawstwo będzie stawało się „teorią dostosowaną”, zawierającą rzetelne dane, zebrane w trakcie badań oraz że będzie „pracować”, a więc umożliwiać przewidywanie, wyjaśnianie i rozumienie zjawisk z obrębu poradnictwa, a tym samym stanie się ważne dla osób zajmujących się poradnictwem, a zwłaszcza refleksyjnych praktyków.</p> <p class="bodytext">Czasopismo&nbsp;<strong>Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy&nbsp;</strong> wydawane jest w formie papierowej i elektronicznej, w wersji dwujęzycznej (polskiej i angielskiej) jako jeden numer rocznie począwszy od roku 2012.</p> <p class="bodytext">Zostało wyodrębnionych w nim sześć działów:</p> <p class="bodytext">Dział I. Studia i rozprawy<br>Dział II. Komunikaty z badań i opinie<br>Dział III. Rekomendacje dla praktyki poradnictwa<br>Dział IV. Recenzje<br>Dział V. Aktualności i kronika<br>Dział VI. Varia</p> <h3>Indeksowanie:</h3> <p>Pismo zamieszczone jest w Wykazie czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych MEiN (poprzednio z punktacją 70 pkt.; obecnie - 40 pkt.).</p> <p>Od kilku lat pismo obecne jest w bazach EBSCO, CEJH, Index Copernicus, Google Scholar, od 2019 w bazie polityk wydawniczych polskich czasopism naukowych „Most Wiedzy” licencja: CC BY-SA 3.0, a od 2022 w bazie ERIH plus.</p> pl-PL <p><strong>Licencja</strong></p> <p>Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.<br><br>Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:</p> <ol> <li class="show">Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.</li> <li class="show">Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.</li> <li class="show">Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.</li> <li class="show">Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.</li> <li class="show">Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.</li> </ol> <p>Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:</p> <ol> <li class="show">Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.</li> <li class="show">Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.</li> <li class="show">Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.</li> <li class="show">Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.</li> </ol> <p>Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji: <br><strong>Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe</strong>, <br>której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode">https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode</a></p> violetta.drabik-podgorna@uwr.edu.pl (Violetta Drabik-Podgórna) wsparcie.ojs@dsw.edu.pl (Wsparcie) czw, 07 gru 2023 00:00:00 +0100 OJS 3.1.2.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Cztery podejścia w budowaniu poradoznawstwa. Wkład polskich badaczy w tworzenie nowej dziedziny wiedzy http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/249 <p>Poradoznawstwo jest młodą nauką o poradnictwie. W artykule, zachowując chronologię wydarzeń, pokazano wykorzystywanie różnych podejść w procesie jej tworzenia. Mowa jest tu o podejściach: dyscyplinarnym, multidyscyplinarnym, interdyscyplinarnym i transdyscyplinarnym oraz przytoczone są niektóre prawidłowości, wypracowane dzięki zastosowaniu tych podejść. Zbudowanie wywodu wokół wspomnianych orientacji metodologicznych dało możliwość pokazania zarówno specyfiki samego przedmiotu badań poradoznawstwa – poradnictwa, jak i wielorakich jego powiązań z innymi dziedzinami życia osobistego i społecznego, analizowanych przez poszczególnych, głównie polskich, autorów.</p> Alicja Kargulowa Copyright (c) http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/249 czw, 07 gru 2023 00:00:00 +0100 Imersja. Wgląd w poradnictwo na łamach Studiów Poradoznawczych/Journal of Counsellogy 2012–2022 http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/250 <p>Czasopismo Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy wydawane przez Naukowe Towarzystwo Poradoznawcze, wychodzi od 2012 roku. Do tej pory wyszło jedenaście tomów. Ten tekst jest rezultatem imersjonistycznego wglądu w treść tekstów ukazujących się w Studiach. W jego wyniku autorka wyodrębnia trzy płaszczyzny, na których podejmowano poradoznawcze analizy: płaszczyznę poradniczej praktyki, płaszczyznę poradniczego doświadczenia oraz płaszczyznę idei. Tym samym z jednej strony identyfikuje procesy imersyjne w różnych projektach badawczych idących ku antropologii poradnictwa, z drugiej strony zastanawia się, czy zwrot w kierunku podmiotu radzącego się jako podmiotu sprawczego, działającego, który wyraźnie dominuje, prowadzi do performatywnego zwrotu w poradnictwie oraz w poradoznawstwie.</p> Elżbieta Siarkiewicz Copyright (c) http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/250 czw, 07 gru 2023 00:00:00 +0100 Długotrwale bezrobotni XXI wieku. Stary problem w nowych uwarunkowaniach http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/251 <p>Bezrobocie stanowi nieodłączny element gospodarki kapitalistycznej. Jego nieznaczny poziom można uznać za zjawisko pozytywne na rynku pracy, prowadzące do szanowania pracy i większej motywacji do jej wykonywania. Negatywne jest bezrobocie długotrwałe, przeciągające się na długi ponad roczny okres. Wiąże się z nim szereg negatywnych następstw, w tym jego umacnianie się, często prowadzące do chroniczności. O ile podaż miejsc pracy może prowadzić do obniżania stopy bezrobocia, o tyle nie rozwiązuje bezrobocia długoterminowego, tymczasem jest ono szczególnie niebezpieczne dla doświadczających go osób. W okresie poprzemysłowym i pocovidowym bezrobocie długoterminowe ma inne oblicze i cechy. Wymaga też innej pracy z osobami nim zagrożonymi i go doświadczającymi.</p> Zdzisław Wołk Copyright (c) http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/251 czw, 07 gru 2023 00:00:00 +0100 Walidacja Dyskursywna: narzędzie narracyjne w doradztwie zawodowym dla „wrażliwych” młodych dorosłych http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/252 <p>Chociaż istnieje zgoda co do tego, że zaangażowanie społeczne i polityczne odgrywa kluczową rolę w doradztwie zawodowym, większość strategii nie odnosi się do tego problemu bezpośrednio i praktycznie. W obliczu tego wyzwania zaproponowaliśmy narzędzie narracyjne, zwane Walidacją Dyskursywną, które, włączone do praktyk doradztwa zawodowego, umożliwiając budowanie kariery przez wrażliwych młodych/wschodzących dorosłych, przyczyniać się może do promowania zmian społecznych i indywidualnych osób. Poprzez studium przypadku przedstawiamy i omawiamy wykorzystanie Walidacji Dyskursywnej oraz oceniamy jej skuteczność, analizując zmiany w osobistej narracji za pomocą LACQuA (Life Adaptability Qualitative Assessment). Odkrycia wykazały pojawienie się zmian w refleksyjności, w narracjach klientów i repozycjonowaniu psychospołecznym. Omówiono ograniczenia i możliwości proponowanego narzędzia.</p> Marcelo Afonso Ribeiro Copyright (c) http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/252 czw, 07 gru 2023 00:00:00 +0100 Portal Mapa Karier – poradnictwo kariery bez międzyosobowego kontaktu http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/253 <p>Mapa Karier to istniejące od 2016 roku darmowe, cyfrowe narzędzie wspierające projektowanie kariery, przeznaczone przede wszystkim dla uczniów szkół podstawowych w Polsce oraz szkolnych doradców zawodowych. Cechuje je przemyślany kompromis pomiędzy atrakcyjnością, niezbędną do przyciągnięcia i utrzymania uwagi młodych ludzi, a skutecznością przekazywania kluczowych treści w sytuacji braku bezpośredniego kontaktu z odbiorcą. Celem artykułu jest prezentacja celów i założeń Mapy Karier, zastosowanych metod poradnictwa zapośredniczonego oraz możliwości i ograniczeń jej wykorzystania w obszarze poradnictwa kariery.</p> Andrzej Pieńkowski Copyright (c) http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/253 czw, 07 gru 2023 00:00:00 +0100 Andrzej Ładyżyński Życie rodzinne jako szansa rozwoju osobowego z perspektywy pedagogicznej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 2020, ss. 173. http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/254 Aleksandra Aszkiełowicz Copyright (c) http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/254 czw, 07 gru 2023 00:00:00 +0100 Poradnictwo kariery dla sprawiedliwości społecznej, Webinar, 11 marca 2022 http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/255 Anna Bilon-Piórko, Tristram Hooley, Marcelo Afonso Ribeiro, Ronald Sultana Copyright (c) http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/255 czw, 07 gru 2023 00:00:00 +0100 Zasady i cele poradnictwa dla zrównoważonego rozwoju w czasach turbulencji, VI Międzynarodowa Konferencja Naukowa Katedry UNESCO, Wrocław, 19–20 października 2022 http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/256 Joanna Nawój-Połoczańska Copyright (c) http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/256 czw, 07 gru 2023 00:00:00 +0100 Potencjalności i konflikty wewnętrzne w perspektywie transkulturowej psychoterapii pozytywnej Nossrata Peseschkiana. Kontekst poradniczy http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/257 <p>W artykule przedstawiono założenia transkulturowej psychoterapii pozytywnej. Przyjęto zasadę, że głównym obszarem rozważań będą po pierwsze, potencjalności interpretowane jako możliwości i zdolności człowieka, po drugie, konflikty intrapsychiczne wynikające z procesu różnicowania potencjalności aktywnych. Omówiono dokonania i wybrane prace teoretyczno-badawcze Nossrata Peseschkiana dotyczące procesu tworzenia się konfliktów wewnętrznych. Zwrócono uwagę na ważne zadanie procesu terapeutycznego, którym w zamyśle Nossrata Peseschkiana jest aktywizacja indywidualnych, społecznych i rodzinnych zasobów. Wskazano na elementy procesu terapeutycznego, którym są: Model Równowagi, język terapii, a także wykorzystywanie metafor, przysłów ludowych, przypowieści czy alegorii. Zwrócono uwagę na fakt, że w koncepcji twórcy transkulturowej psychoterapii pozytywnej współczesny proces oddziaływań terapeutycznych wpisywać się winien w szeroko pojęty kontekst kulturowy. Podjęto również próbę ukazania możliwości wykorzystania elementów transkulturowej psychoterapii pozytywnej w procesie poradniczym.</p> Jacek Ozimek Copyright (c) http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/257 czw, 07 gru 2023 00:00:00 +0100 O Autorach http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/258 Redakcja Copyright (c) http://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/article/view/258 czw, 07 gru 2023 00:00:00 +0100