Treść głównego artykułu
Abstrakt
W tekście przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród 50 studentów pedagogiki o specjalności poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne. Celem badań było zidentyfikowanie wiedzy przyszłych doradców na temat użyteczności poradników w kształtowaniu roli zawodowej i/lub radzeniu sobie z własnymi problemami. Studenci najpierw wypełniali ankietę dotyczącą nastawienia wobec piśmiennictwa poradnikowego, a następnie czytali wybrany przez siebie poradnik. Wyniki badań dowodzą, że lektura poradników może skutecznie wspierać procesy samorozwoju i świadome kreowanie przyszłej kariery zawodowej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
-
Bańkowska, A. & Przybyszewski, B. (2016). Pawlikowska nową książką „leczy” z depresji. Chorzy: „To niebezpieczne bzdury.” I opowiadają swoje historie [Pawlikowska “cures” depression with her new book. Patients say: “This hogwash is dangerous.” And they tell their stories]. Gazeta Wyborcza. http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,20891703,beata-pawlikowska-nowa-ksiazka-leczy-z-depresji-to-bzdury.html Retreived 5 November 2016.
Błachowicz, E. (2013). Oddaję do rąk czytelnika książkę, która pomoże ustrzec się choroby – wstęp w dawnym i współczesnym poradniku zdrowia [I bestow this book upon the readers’ hands, assured that it will help them avoid any disease: The role of introductions in old and modern health guides]. Słowo. Studia językoznawcze, 4, 35-52.
Cheng, M. (2008). The selves of self-help books: Framing, argument, and audience construction for social and autonomous selves. Lore, 6(2), 1-27.
Chrobak, K. (2015). Poradnik w (nie)dobrym stylu. Literatura poradnikowa – na wybranych czeskich i polskich przykładach w ujęciu aksjologicznym [A self-help book in bad taste: An axiological view of self-help literature based on selected examples of Czech and Polish translations]. Bohemistyka, 3, 269-286.
Corey, G. (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii [Theory and practice of counseling and psychotherapy]. (K. Mazurek, Trans.). Poznań, PL: Zysk i S-ka. (Original work published 2001).
Czerniawska, O. (1973). Poradnictwo kulturalno-wychowawcze: Problemy i formy działania [Cultural and educational counselling: Issues and intervention forms]. Warszawa, PL: Instytut Wydawniczy CRZZ.
Effing, M. M. (2009). The origin and development of self-help literature in the United States. The concept of success and happiness: An overview. ATLANTIS: Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies, 31(2), 125-141.
Eichelberger, W. (2014). Pomóż sobie, daj światu odetchnąć [Help yourself, and give the world a break]. Warszawa PL: Wyd. Drzewo Babel.
Fabiszak, J. (2010). O językowej deprecjacji potencjalnego klienta na przykładzie tytułow polskich i angielskich poradników [On the linguistic depreciation of potential clients: Selected examples of Polish and English self-help books.]. Poznańskie Studia Językowe, 17, 11-24.
Fengler, J. (2000). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej [Helfen macht műde. Zur Analyse und Bewaltigung von Burnout und beruflicher Deformation/Helping exhausts: Analysing and addressing occupational burnout] (K. Pietruszewski, Trans.). Gdańsk, PL: GWP. (Original work published 1996).
Ficek, E. (2013). Poradnik. Model gatunkowy i jego tekstowe aktualizacje [The self-help book: The generic and its textual revision.]. Katowice, PL: Wyd. UŚ.
Fijewski, P. (1998). Jak rozwinąć skrzydła [Spreading your wings.]. Warszawa, PL: W.A.B.
Fried, S.B. & Schultis, G.A. (1995). The best self-help and self-awareness books: A topic-by--topic guide to quality information. Chicago & London: American Library Association.
Furedi, F. (2004). We are losing the book habit. The Telegraph. http://www.telegraph.co.uk/education/3343323/We-are-losing-the-book-habit.html. Retreived 5 November 2016.
Gdula, M. (2009). Trzy dyskursy miłosne [Three discourses about love]. Warszawa, PL: Oficyna Naukowa.
Gokhale, M. (2012). Simplification in contemporary self-help literature. Paper read at the International Conference on Society, Humanity and History in Singapore, 23-24 July 2012. http://www.ipedr.com/vol44/019-ICSHH2012-W00031.pdf Retrieved 5 November 2016.
Harbuz-Karczmarewicz, N. (2017). Szczęście w trzy dni. W niektórych poradnikach psychologicznych można wyczytać głupie, szkodliwe i nieprawdziwe treści [Happiness in three days: Some psychological self-help books convey foolish, harmful and mendacious messages]. Gazeta Wyborcza. http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,21198527,szczescie-w-trzy-dni-w-poradnikach-psychologicznych-mozna.html Retrieved 15 January 2017.
Jacyno, M. (2007). Kultura indywidualizmu [The culture of individualism]. Warszawa, PL: PWN.
Jakubėnas, R. (2009). Reklama poradników w prasie wileńskiej w II połowie XVIII w [Advertisements of self-help books in the Vilnius press in the latter half of the XVIII century]. Kalbotyra, 2, 266-277.
Kargulowa, A. (1986). Poradnictwo jako wiedza i system działań: Wstęp do poradoznawstwa [Counselling as a source of knowledge and a system of interventions: An introduction to counsellogy]. Wrocław, PL: Wyd. UWr.
Kargulowa, A. (1996). Przeciw bezradności: Nurty, opcje, kontrowersje w poradnictwie i poradoznawstwie [Against helplessness: Trends, options and controversies in counselling and counsellogy.]. Wrocław, PL: Wyd. UWr.
Katz, B. & Sternberg-Katz. L. (1985). Self-help: 1400 best books on personal growth. New York, NY & London, UK: R. R. Bowker Company.
Kędzierska, J. (2007). Instruktorzy życia szczęśliwego. Fenomen współczesnych poradników – wybrane aspekty [Instructors of happy life: Selected aspects of the modern self-help book phenomenon]. Global Media Journal – Polish Edition, 1, 99-116.
Kolbuszewski, J. (2006). Poradnik towarzyski [Savoir-vivre books]. In T. Żabski (Ed.), Słownik literatury popularnej (pp. 441-444). Wrocław, PL: Wyd. UWr.
Koryś, I., Michalak, D. & Chymkowski, R., (2015). Stan czytelnictwa w Polsce w 2014 roku [The state of readership in Poland in 2014]. http://ksiegarnia.bn.org.pl/pdf/Stan%20czytelnictwa%20w%20Polsce%20w%202014%20roku.pdf Retrieved 5 November 2016.
Lampropoulos, G.K. & Spengler, P.M. (2005). Helping and change without traditional therapy: Commonalities and opportunities. Counseling Psychology Quarterly, 18(1), 47-59.
Lichterman, P. (1992). Self-help reading as a thin culture. Media, Culture & Society, 3, 421-447.
Linde, B.S. (1858). Słownik języka polskiego [Dictionary of the Polish language] vol. 4. Lwow: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Małek, A. (2012). Tradycyjne i nowatorskie myślenie o dziecku w poradnikach wychowawczych z okresu Drugiej Rzeczypospolitej [Traditional and innovative approaches to children in educational guides of the inter-war period]. Przegląd Pedagogiczny, 1, 213-223.
Markwith-Grzyb, N. (2012). Źródła wsparcia dla kobiet w rozwiązywaniu problemów wywołanych klimakterium [Sources of support for women in solving menopause-related problems]. Nowiny Lekarskie, 3, 197-202.
Martinez-Serrano, P. & Sierra, J. C. (2005). Efecto de la lectura de material de autoayuda sebre algunas variables psicologicas en una muestra no clinica [The effect of reading self-help resources on selected psychological variables in a non-clinical sample.]. Universitas Psychologica Bogotá, 4(2), 197-203.
Marzec, J. (2010). O samorealizacji w epoce „instant” [On self-realization in the “instant” age] Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, 23-34.
Michalak, D., Koryś, I., & Kopeć, J. (2016). Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku: Wstępne wyniki [The state of readership in Poland in 2015: Preliminary results]. Warszawa: Biblioteka Narodowa. http://www.bn.org.pl/download/document/1459845698.pdf Retrieved 5 November2016.
Mieścicka-Mellibruda, L. (1993). Jak być matką dorosłych dzieci [How to be a mother of adult children]. Warszawa, PL: W.A.B.
Molicka, M. (2008). Terapeutyczne funkcje literatury [Therapeutic functions of literature]. Scripta Comeniana Lesnensia, 6, 27-40.
Nawrot-Borowska, M. (2012). Higiena małego dziecka w świetle poradników z początku XX wieku [Young child hygiene in the light of advice books from the early 20th century.]. Przegląd Pedagogiczny, 1, 169-197.
Neville, P. (2008). Reading self-help books. In M.P. Corcoran & P. Share (Eds.), Belongings. Shaping identity in modern Ireland (pp. 217-230). Dublin, Ireland: Institute of Public Administration.
Norcross, J. C., Santrock, J. W., Campbell, L. F., Smith, T. P., Sommer, R., & Zuckerman, E.L. (2000). Authoritative guide to self-help resources in mental health. New York, NY: The Guilford Press.
Ogles, B.M., Lambert, M.J., & Craig, D.E (1991). Comparison of self-help books on coping with loss: Expectations and attributions. Journal of Counseling Psychology, 4, 387-393.
Piotrowska-Marchewa, M. (2006). „Trzech masz wrogów, którzy czyhają na zabicie twej duszy....”: Zagrożenia moralne w ujęciu polskich poradników i prasy dla służby domowej na przełomie XIX i XX wieku [“Three art thine adversaries, craving for thy soul…”: Moral dangers as described in Polish advice books and press for domestic servants at the turn of the 19th century]. In A. Żarnowska & A. Szwarc (Eds.), Kobieta i rewolucja obyczajowa. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności: Wiek XIX i XX [The woman and the counterculture revolution: Socio-cultural aspects of sexuality. 19th and 20th centuries] (pp. 247-264). Warszawa, PL: Wyd. DiG.
Popiołek, K. (1995). Bariery korzystania z pomocy profesjonalnej [Obstacles to professional help]. In A. Kargulowa (Ed.), Poradnictwo w okresie transformacji kulturowej [Counselling in the age of cultural transformations] (pp. 109-116). Wrocław, PL: Wyd. UWr.
Prochaska, J. O. (1995). Common problems: Common solutions. Clinical Psychology: Science and Practice, 2, 101-105.
Roćko, A. (2009). „Uwagi do zupełnego zabierających się w stan małżeński szczęścia służące…” – osiemnastowieczny poradnik byłego pijara, Aleksandra Pawła Zatorskiego. Próba wyzwolenia czy tradycja? [“Advice on attainment of marital bliss for those on the threshold of matrimony …” – an 18th-century guide by a former Piarist, Aleksander Paweł Zatorski: An emancipation attempt or bolstering the tradition?]. Napis, 15, 47-59.
Rok, B. (1995a). Człowiek wobec śmierci w kulturze staropolskiej [Man in the face of death in Old Polish culture]. Wrocław, PL: Wyd. UWr.
Rok, B. (1995b). Polskie poradniki dobrego życia w XVIII w. – poszukiwanie inspiracji współczesnego poradnictwa [Polish guides to a worthy life in the 18th century: In search of inspiration for modern counselling]. In A. Kargulowa (Ed.), Poradnictwo okresu transformacji kulturowej [Counselling in the age of cultural transformations] (pp. 73-80). Wrocław, PL: Wyd. UWr.
Rok, B. (1998). Poradnik Józefa Legowicza o pożyciu małżeńskim z XVIII wieku [Józef Legowicz’s 18th-century guide to marital life]. Prace Pedagogiczne: Z podstaw poradoznawstwa, 2, 75-131.
Schrager, C. (1993). Questioning the promise of self-help: A reading of Women who love too much. Feminist Studies, 19(1), 177-192.
Singleton, A. (2004). Good ad vice for godly men: Oppressed men in Christian men’s self-help literature. Journal of Gender Studies, 13(2), 153-164.
Starker, S. (1986). Promises and prescriptions: Self-help books in mental health and medicine. American Journal of Health Promotion, 1, 19-24.
Starker, S. (1988). Do-it-yourself therapy: The prescription of self-help books by psychologists. Psychotherapy, 25, 142-146.
Stawiak-Ososińska, M. (2008). Ponętna, uległa, akuratna: Ideał i wizerunek kobiety polskiej pierwszej połowy XIX wieku (w świetle ówczesnych poradników) [Alluring, submissive, respectable: Ideals and portrayals of Polish women in the first half of the 19th century as presented in the period’s advice literature]. Krakow, PL: Impuls.
Straus, G. & Wolff, K. (1996). Czytanie i kupowanie książek w Polsce w 1994 r.: Raport z badań [Reading and buying books in Poland in 1994: A study report]. Warszawa, PL: Biblioteka Narodowa.
Szocki, J. (1968). Czytelnictwo i lektura ludzi dorosłych [Readership trends in the adult population]. Wrocław, PL: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe.
Śliwerski, B. (2015). Potoczna wiedza pedagogiczna w popularnym piśmiennictwie poradnikowym [Colloquial pedagogy in popular advice writings]. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 4, 15-29.
Yalom, I. (2003). Dar terapii: List otwarty do pacjentów i ich terapeutów [The gift of therapy: An open letter to a new generation of therapists and their patients] (A. Tanalska-Dulęba, Trans.). Warszawa, PL: Instytut Psychologii Zdrowia. (Original work published in 2002).
Wilson, D.M. & Cash, T.F. (2000). Who reads self-help books?: Development and validation of the Self-Help Reading Attitudes Survey. Personality and Individual Differences, 29, 119-129.
Włodarski, M. (1987). Ars moriendi w literaturze polskiej XV i XVI w. [Ars moriendi in the Polish literature of the 15th and 16th centuries]. Krakow, PL: Znak.
Woydyłło, E. (2011). Sekrety kobiet [Women’s secrets]. Krakow, PL: Wydawnictwo Literackie.
Wojtasik, B. (1993). Doradca zawodu: Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. [Career counsellor: A theoretical study in the field of counsellogy]. Wrocław, PL: Wyd. UWr.
Wolff, K. (2009). Społeczny zasięg książki w Polsce w 2008 roku: Komunikat z badań Biblioteki Narodowej [The social reach of books in Poland in 2008: A communique from the National Library study]. Notes Wydawniczy, 4, 48-52.
Zawadzki, K. (1988). Książka poradnikowa dla rodziców jako pomoc w wychowaniu dzieci [Self-help books for parents as an aid in childrearing]. In A. Kargulowa (Ed.), Perspektywy rozwoju teorii i praktyki poradnictwa [Growth perspectives for the theory and practice of counselling],Vol. 3 (pp. 125-142). Wrocław, PL: Wyd. UWr.
Zierkiewicz, E. (2004). Poradnik – oferta wirtualnej pomocy [The self-help book: An offer of virtual help]. Krakow, PL: Impuls.