Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem niniejszej pracy, w której wykorzystano wyniki badań uzyskane przy użyciu podejścia jakościowego, było wyjaśnienie narracyjnych wzorów konstrukcji pracowniczej tożsamości oraz oddziaływania na nie relacji genderowych. Analizie poddano treść narracji 40 brazylijskich pracowników miejskich. Zidentyfikowano pięć wzorów narracyjnych (organizacyjny, zawodowy/branżowy, sieciowy, hybrydowy oraz deidentyfikujący). W analizie relacji genderowych zauważono, że kobiety i mężczyźni podobnie konstruowali tożsamość organizacyjną oraz zawodowo/branżową; z tym, że mężczyźni częściej skłaniali się do konstrukcji tożsamości hybrydowej, a kobiety do konstrukcji tożsamości plastycznej. Modele tradycyjne konstrukcji tożsamości współistnieją z modelami hybrydowymi i plastycznymi, ale ważną różnicą na poziomie gender jest to, że większość kobiet ma tendencję do ich zmiany. Omówione zostały praktyczne konsekwencje oraz zastosowania tych wyników dla doradztwa kariery.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
-
Abramo, L. (2010). Introducao [Introduction]. In Organizacao Internacional do Trabalho [OIT] (Org.), Igualdade de genero e raça no trabalho: avanços e desafios [Gender and racial equality at work: Progress and challenges] (pp. 17-47). Brasilia, DF: Organizacao Internacional do Trabalho OIT.
Acker, J. (2011). Theorizing gender, race and class in organizations. In E. L. Jeanes, D. Knights, & P. Y. Martin (Eds.), Handbook of gender, work and organization (pp. 65-81). Chichester, UK: Wiley.
Alexiou, A. (2005). A tale of the field: Reading power and gender in the learning organization. Studies in Continuing Education, 27(1), 17-31. doi: 10.1080/01580370500056372
Almeida Neves, M. (2013). Anotacoes sobre trabalho e genero [Notes on work and gender]. Cadernos de Pesquisa, 43(149), 404-421.
Alvesson, M. (1998). Gender relations and identity at work: A case study of masculinities and femininities in an advertising agency. Human Relations, 51(8), 969-1005. doi: 10.1177/001872679805100801
Alvesson, M., & Willmott, H. (2002). Identity regulation as organizational control: Producing the appropriate individual. Journal of Management Studies, 39(5), 619-644. doi: 10.1111/1467-6486.00305
Bardin, L. (1977). L’analyse de contenu [Content analysis]. Paris, France: PUF.
Bardon, T., Josserand, E., & Villeseche, F. (2015). Beyond nostalgia: Identity work in corporate alumni networks. Human Relations, 68(4), 583-606. doi: 10.1177/0018726714532967
Beech, N. (2011). Liminality and the practices of identity reconstruction. Human Relations, 64(2), 285-302. doi: 10.1177/0018726710371235
Bertrand, M., Pan, J., & Kamenica, E. (2013). Gender identity and relative income within households (No. w19023). Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research.
Bimrose, J., McMahon, M., & Watson, M. (Eds.). (2015). Women’s career development throughout the lifespan: An international exploration. New York, NY: Routledge.
Bimrose, J., Watson, M., McMahon, M., Haasler, S., Tomassini, M., & Suzanne, P. A. (2014). The problem with women? Challenges posed by gender for career guidance practice. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 14(1), 77-88. doi: 10.1007/s10775-013-9256-9
Blustein, D. L. (2006). The psychology of working: A new perspective for career development, counseling, and public policy. New York, NY: Routledge.
Blustein, D. L. (2011). A relational theory of working. Journal of Vocational Behavior, 79(1), 1-17. doi: 10.1016/j.jvb.2010.10.004.
Brockmeier, J., & Harre, R. (2003). Narrativa: problemas e promessas de um paradigma alternativo [The narrative: Issues of an alternative paradigm]. Psicologia: Reflexao e Crítica, 16(3), 525-535. doi: 10.1590/S0102-79722003000300011
Burnett, S. B., Gatrell, C. J., Cooper, C., & Sparrow, P. (2013). Fathers at work: A ghost in the organizational machine. Gender, Work & Organization, 20(6), 632-646. doi: 10.1111/gwao.12000
Butler, J. (1990). Gender trouble. London, UK: Routledge.
Carruthers, B., & Uzzi, B. (2000). Economic sociology in the new millennium. Contemporary Sociology, 29(3), 486-494.
Chies, P. V. (2010). Identidade de genero e identidade profissional no campo de trabalho [Feminine and masculine professions do exist: Gendered obstacles to professional insertion]. Estudos Feministas, 18(2), 507-528.
Corlett, S., & Mavin, S. (2014). Intersectionality and identity: Shared tenets and future research agendas for gender and identity studies. Gender in Management: An International Journal, 29(5), 258-276. doi: 10.1108/GM-12-2013-0138
Crenshaw, K. (1994). Mapping the margins: Intersectionality, identity politics, and violence against women of color. In: M. A. Fineman, & R. Mykitiuk (Eds.), The public nature of private violence (pp. 93-118). New York, NY: Routledge.
Denzin, N. (1989). Interpretive biography. Newbury Park, CA: Sage.
Duarte, M. E. (2009). The psychology of life construction. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 259-266. doi: 10.1016/j.jvb.2009.06.009
Dubar, C. (1997). La socialisation, construction des identités sociales et professionnelles [Socialization, construction of social and professional identities]. Paris, France: Armand Colin.
Duberley, J., & Carrigan, M. (2013). The career identities of ‘mumpreneurs’: Women’s experiences of combining enterprise and motherhood. International Small Business Journal, 31(6), 629-651. doi: 10.1177/0266242611435182
Dulini Anuvinda Fernando, W., & Cohen, L. (2011). Exploring the interplay between gender, organizational context and career: A Sri Lankan perspective. Career Development International, 16(6), 553-571. doi: 10.1108/13620431111178326
Fenwick, T. (2007). Knowledge workers in the in‐between: Network identities. Journal of Organizational Change Management, 20(4), 509-524. doi: 10.1108/09534810710760054
Galvez, L., Garces, M., Lleidas, E., & Renteria, E. (2015). Identidad profesional y carrera de mujeres en cargos gerenciales [Professional identity and career of women in management positions]. Revista de Psicología GEPU, 6(1), 78-105.
Garcia, M. C. D., & Welter, F. (2013). Gender identities and practices: Interpreting women entrepreneurs’ narratives. International Small Business Journal, 31(4), 384-404. doi: 10.1177/0266242611422829
Gatrell, C. J. (2013). Maternal body work: How women managers and professionals negotiate pregnancy and new motherhood at work. Human Relations, 66(5), 621-644. doi: 10.1177/0018726712467380
Gaunt, R., & Scott, J. (2016). Gender differences in identities and their sociostructural correlates how gendered lives shape parental and work identities. Journal of Family Issues, 1-26. doi:10.1177/0192513X16629182
Gergen, K. J. (1991). The saturated self: Dilemmas of identity in contemporary life. New York, NY: Basic Books.
Godoy, L., Stecher, A., & Diaz, X. (2007). Trabajo e identidades: continuidades y rupturas en un contexto de flexibilizacion laboral [Work and identities: Continuities and ruptures in the context of labor flexibility]. In R. Guadarrama, & J. L. Torres (Eds.), Los significados del trabajo femenino en el mundo global [The meanings of women’s work in the global world] (pp. 81-100). Barcelona, Spain: Anthropos.
Gottfredson, L. S. (1981). Circumscription and compromise: A development theory of occupational aspirations. Journal of Counseling Psychology, 28, 545-579. doi: 10.1037/0022-0167.28.6.545
Gottfredson, L. S. (1996). Gottfredson’s theory of circumscription and compromise. In D. Brown, & L. Brooks (Eds.), Career choice & development (3rd ed.) (pp. 179-231). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Grote, G., & Raeder, S. (2009). Careers and identity in flexible working. Human Relations, 62(2), 219-244. doi: 10.1177/0018726708100358
Guichard, J. (2009). Self-constructing. Journal of Vocational Behavior, 75, 251-258. doi: 10.1016/j.jvb.2009.03.004.
Hatmaker, D. M. (2013). Engineering identity: Gender and professional identity negotiation among women engineers. Gender, Work & Organization, 20(4), 382-396. doi: 10.1111/j.1468-0432.2012.00589.x
Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments (3rd ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
Holland, J. L., Gottfredson, G. D., & Nafziger, D. H. (1975). Testing the validity of some theoretical signs of vocational decision-making ability. Journal of Counseling Psychology, 22, 411-422. doi: 10.1037/h0077154
Ibarra, H., & Petriglieri, J. (2016). Impossible selves: Image strategies and identity threat in professional women’s career transitions. Working Paper Series 2016/12/OBH. Fontainebleau, France: INSEAD.
International Labour Office (ILO) (2015). World employment and social outlook: Trends 2015. Geneva, Switzerland: International Labour Office ILO.
International Labour Office (ILO) (2016). Women at Work: Trends 2016. Geneva, Switzerland: International Labour Office ILO.
Kelan, E. K. (2010). Gender logic and (un)doing gender at work. Gender, Work & Organization, 17(2), 174-194. doi: 10.1111/j.1468-0432.2009.00459.x
Kirpal, S. (2004). Researching work identities in a European context. Career Development International, 9(3), 199-221. doi: 10.1108/13620430410535823
Latour, B. (1993). We have never been modern. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Lester, J. (2008). Performing gender in the workplace: Gender socialization, power, and identity among women faculty members. Community College Review, 35(4), 277-305. doi: 10.1177/0091552108314756
Martin, P. Y. (2003). “Said and done” versus “saying and doing” gendering practices, practicing gender at work. Gender & society, 17(3), 342-366. doi: 10.1177/0891243203017003002
Martin, P. Y. (2006). Practising gender at work: Further thoughts on reflexivity. Gender, Work & Organization, 13(3), 254-276. doi: 10.1111/j.1468-0432.2006.00307.x
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2016). OECD Employment Outlook 2016. Paris, France: OECD Publishing.
Polkinghorne, D. E. (1988). Narrative knowing and the human sciences. Albany, NY: State University of New York Press.
Probert, B. (2001). Gendered workers and gendered work. In D. Boud, & J. Garrick (Eds.), Understanding learning at work (pp. 98-116). London, UK: Routledge.
Ramarajan, L., & Reid, E. (2013). Shattering the myth of separate worlds: Negotiating nonwork identities at work. Academy of Management Review, 38(4), 621-644. doi: 10.5465/amr.2011.0314
Ribeiro, M.A. (2012). Las construcciones identitarias en el trabajo en la contemporaneidad: Retrato de un grupo de trabajadores de Sao Paulo (Brasil) [Contemporary identity constructions at work: A portrait of a group of workers in Sao Paulo (Brazil)]. Psykhe, 21(2), 61-75. doi: 10.7764/psykhe.21.2.545.
Ribeiro, M. A. (2015). Contemporary patterns of career construction of a group of urban workers in Sao Paulo (Brazil). Journal of Vocational Behavior, 88, 19-27. doi: 10.1016/j.jvb.2015.02.008
Salladarre, F., & Hlaimi, S. B. (2014). Las mujeres y el trabajo a tiempo parcial en los paises europeos [Women and part-time work in European countries]. Revista Internacional del Trabajo, 133(2), 325-343. doi: 10.1111/j.1564-9148.2014.00209.x
Savickas, M. L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J. P., Duarte, M. E., Guichard, J., Soresi, S., van Vianen, A. E. M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75, 239-250. doi: 10.1016/j.jvb.2009.04.004.
Scott, J. W. (2010). Gender: Still a useful category of analysis? Diogenes, 57(1), 7-14. doi: 10.1177/0392192110369316
Segnini, L. R. P. (2012). Relacoes de genero no trabalho bancario informatizado [Gender relations in informatics in the banking sector]. Cadernos Pagu, 10, 147-168.
Silva, T. C. M., Amazonas, M. C. L. A., & Vieira. L. L. F. (2010). Familia, trabalho, identidades de genero [Family, work, gender identities]. Psicologia em Estudo, 15(1), 151-159. doi: 10.1590/S1413-73722010000100016
Stecher, A. (2012). Perfiles identitarios de trabajadores de grandes empresas del retail en Santiago de Chile: aportes psicosociales a la comprension de las identidades laborales [Identity profiles of workers in large retail companies in Santiago, Chile: Psychosocial contributions to the understanding of labor identities]. Psykhe, 21(2), 9-20. doi: 10.7764/psykhe.21.2.538
Strangleman, T. (2012). Work identity in crisis? Rethinking the problem of attachment and loss at work. Sociology, 46(3), 411-425. doi: 10.1177/0038038511422585
Strauss, A. L., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
Sullivan, S. E., & Baruch, Y. (2009). Advances in career theory and research: A critical review and agenda for future exploration. Journal of Management, 35(6), 1542-1571. doi: 10.1177/0149206309350082
Super, D. E. (1985). New dimensions in adult vocational and career counseling. Occasional paper n.106. Ohio: The National Center for Research in Vocational Education.
Sveningsson, S., & Alvesson, M. (2003). Managing managerial identities: Organizational fragmentation, discourse and identity struggle. Human Relations, 56(10), 1163-1193. doi: 10.1177/00187267035610001
Touraine, A. (2007). New paradigm for understanding today’s world. Cambridge, UK: Polity.
Van Langenhove, L., & Harre, R. (1993). Positioning and autobiography: Telling your life. In N. Coupland, & J. F. Nussbaum (Eds.), Discourse and lifespan identity (pp. 81-99). London, UK: Sage.
Vera, N. J. A., & Valenzuela, M. J. E. (2012). El concepto de identidad como recurso para el estudio de transiciones [Identity as a conceptual resource for the study of transitions]. Psicologia & Sociedade, 24(2), 272-282. doi: 10.1590/S0102-71822012000200004
Ybema, S., Keenoy, T., Oswick, C., Beverungen, A., Ellis, N., & Sabelis, I. (2009). Articulating identities. Human Relations, 62(3), 299-322. doi: 10.1177/0018726708101904