Treść głównego artykułu
Abstrakt
Założeniem niniejszego artykułu jest przedstawienie refleksji nad poradnictwem kariery. Autorka zakłada trzy główne cele. Pierwszym z nich jest próba wskazania luki pomiędzy teorią poradnictwa kariery a rzeczywistością poradniczą. Drugim jest omówienie niektórych teoretycznych rozważań, które są obecnie przedmiotem debat skupionych wokół nowego paradygmatu konstruowania życia (life designing) i jego relacji z działaniami poradniczymi: omówienie poradnictwa jako procesu nieustannych interakcji, który pomaga w rozwiązywaniu problemów, lokuje podejmowanie decyzji w obrębie usystematyzowanej i realistycznej ramy oraz umożliwia połączenie potrzeb jednostki z wymaganiami kontekstu, w którym działa ona, rozwija się i żyje. Z tego powodu model konstruowania życia jest holistyczny i kontekstowy oraz pełni rolę profilaktyczno-ochronną. Trzeci z celów to opis procesu poradnictwa z punktu widzenia paradygmatu konstruowania życia (life designing): z teoretycznych rozważań wyłania się wykorzystywanie konkretnych metod i technik interwencji, wspierających rozwój wiedzy o sobie samym (self-knowledge), sprzyjających, bądź opóźniających proces podejmowania decyzji. Zamiast wyników testów lub interpretacji profilów osobowościowych, to narracje i działania podejmowane przez jednostki są centralnym punktem ogniskującym aspekty metodyczne i metodologiczne. Istniejące techniki i narzędzia są „rekonfigurowane” przy użyciu ich w podejściu charakterystycznym dla społecznego konstrukcjonizmu. Ten sposób postrzegania poradnictwa kariery zilustrowany jest studium przypadku omówionym po prezentacji zarysu metod zgodnych z paradygmatem „Poradnictwo w konstruowaniu życia” (Life Designing Counselling). W konkluzjach podane zostały niektóre z wyzwań, jakie stoją przed współczesnymi doradcami, zainteresowanymi kwestiami omówionymi w artykule.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Bilon, A., & Kargul, J. (2012). Socio-cultural contexts for defining the role of counsellors. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 265-287.
- Dauwalder, J-P., & Guichard, J. (2011, May). What competencies do career practitioners need to help clients design and develop their careers and life? Joint presentation at 2nd Conference of ERASMUS NICE Programme, Heilderberg, Germany.
- Duarte, M. E. (2009a). The psychology of life construction. Journal of Vocational Behavior, 75 (3), 259-266.
- Duarte, M. E. (2009b). Um século depois de Frank Parsons: escolher uma profissão ou apostar na psicologia da construção da vida? [A century after Frank Parsons: Choosing a profession or bet in the psychology of life construction?]. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 10 (2), 05-14.
- Duarte, M. E. (2010, March). Career counseling: objectives and instruments. Paper presented at Invited Symposium Life designing: A paradigm for career construction on the 21st century. Colloque International, Paris, INETOP- CNAM.
- Duarte, M. E. (2011, September). Life designing and theories of career counseling. Paper presented at Invited Symposium Life designing: New development and the applications of the paradigm. International Conference Vocational Designing and Career Counseling, University of Padova, Italy.
- Duarte, M. E. (2012). Reflections on the training of career counselors. Cypriot Journal of Educational Sciences. 7(4), 265-275.
- Guichard, J. (2009). Self- constructing. Journal of Vocational Behavior, 75 (3), 251-258.
- Kant, I. (1996). The critique of pure reason. (W. S. Pluhar, Trans.). Indianapolis, IN: Hackett Publishing Co. (Original work published 1781).
- Kargulowa, A. (2012). Counselling in the satellite communication era. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 201-215.
- Savickas, M. (2005). The theory and practice of career construction. In S. Brown & R. Lent (Eds.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (pp. 42-70). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
- Savickas, M. (2012). Life desing: A paradigm for career intervention in the 21st century. Journal of Counseling & Development, 90, 13-19.
- Savickas, M., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J-P., Duarte, M. E., Guichard, J., Soresi, S., Van Esbroeck, R., & Van Vianen, A. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75 (3), 239-250.
- Super, D. (1990). A life-span, life-space approach to career development. In D. Hall (Ed.), Career development in organizations (2nd ed., pp. 197-261). San Francisco, CA: Jossey-Bass.