Treść głównego artykułu
Abstrakt
Autorka artykułu dokonuje charakterystyki etapów trajektorii uczenia się emigrantów w sytuacji przeżywania przez nich zawieszenia (floating). Doświadczenie emigracji nazwane trajektorią zawieszenia (biografią zawieszenia) nie ma wyłącznie wymiaru trajektorii cierpienia (F. Schütze). Kategoria floatingu – autorstwa A. Bron – zostaje wykorzystana do przedstawienia tej sytuacji jako emancypacyjnego i edukacyjnego procesu uczenia się. Poznanie dróg i sposobów uczenia się emigrantów może być przesłanką dla organizowania poradnictwa międzykulturowego dla osiadłych cudzoziemców, nowych przybyszy z innej kultury, a także osób zamierzających opuścić własny kraj.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Alheit P. (1995) Biographical Learning. Theoretical Outline, Challenges and Contradictions of a New Approach in Adult Education, [in:] P. Alheit (eds.), The Biographical Approach in European Adult Education, Wien, Verband Wiener Volksbildung/ESREA.
- Alheit P. (2002) Podwójne oblicze’ całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy 'cichej rewolucji’, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2.
- Alheit P. (2011) Podejście biografi czne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3 (55).
- Barthes R. (2008) Mitologie, Warszawa, Aletheia.
- Bauman Z. (2011) Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa, Perfekt.
- Beck U. (2011) Za chwilę nadejdzie katastrofa, „Gazeta Wyborcza”, 29 -30 października.
- Bron A. (2000) Floating as an Analytical Category in the Narratives of Polish Immigrants to Sweden, [w:] E. Szwejkowska-Olsson, M. Bron Jr (red.) Allvarig debatt och rolig lek. En festskrift tillagnad A. Nils Uggla, Uppsala University.
- Eco U. (2006) Nigdy się nie zakochuj we własnym samolocie, [w:] S. Griffiths (red.), Prognozy trzydziestu myślicieli o przyszłości, Poznań, Zysk i S-ka.
- Eriksen T.H. (2001) Tyrania chwili, Warszawa, PIW.
- Field J. (2000) Lifelong and the New Educational Order, Stoke on Trent.
- Goffman E. (2010) Spotkania. Dwa studia z socjologii interakcji, Kraków, Nomos.
- Goleman D. (2006) Zwycięstwo w bitwie o ludzkie serce, [w:] S. Griffiths (red.), Prognozy trzydziestu myślicieli o przyszłości, Poznań, Zysk i S-ka.
- Gombrowicz W. (2001) Ferdydurke, Warszawa, Porozumienie Wydawców.
- Jarvis P. (2006) Towards a Comprehensive Theory of Human Learning, Volume 1, London, Routledge.
- Jaźwińska E., Okólski M. (red.) (2001) Migracje między peryferiami Polski i Zachodu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Jonscher Ch. (2001) Okablowane życie, Warszawa, MUZA.
- Korczyńska J. (2003) Sezonowe wyjazdy zarobkowe Polaków do Niemiec, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Kownacka E. (2006) Od szoku do adaptacji: Psychologiczne konsekwencje wyjazdu za granicę, [w:] D. Cieślikowska, E. Kownacka, E. Olczak, A. Paszkowska-Rogacz (red.), Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa, KOWEZiU.
- Kurantowicz E. (2007) O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wrocław, DSW.
- Lave J., Wenger E. (1991) Situated learning: Legitimate peripheral participation, Cambridge, Cambridge University Press.
- Mach B.W. (1989) Funkcja i działanie. Systemowa koncepcja ruchliwości społecznej, Warszawa, PWN.
- Malewski M. (2010) Od nauczenia do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, DSW.
- Mostwin D. (1998) Dar białego kamienia, [w:] D. Mostwin (red.), Słyszę jak śpiewa Ameryka, Londyn, Polska Fundacja Kulturalna.
- Nowak-Dziemianowicz M. (2011) Narracja – Tożsamość – Wychowanie. Perspektywa przejścia i zmiany, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3.
- Piotrowska -Breger K. (2004) Ameryka to nie tak miało być, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Putnam R.D. (2007) E Pluribus Unum: Diversity and Community in the Twenty – first Century, “Scandinavian Political Studies”, nr 30.
- Rokuszewska-Pawełek A. (2002) Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków, Łódź, Wyd. UŁ.
- Schütze F. (1997) Trajektorie cierpienia jako przedmiot socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, nr 1.
- Siarkiewicz E. (2010) Poradnictwo performatywne i inne formy pomocy w zdarzeniach krytycznych i doświadczeniach granicznych, [w:] M. Olejarz (red.), Dyskursy młodych andragogów 12, Zielona Góra, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego.
- Szlendak T. (2010) Wielozmysłowa kultura iwentu, „Kultura Współczesna”, nr 4.