Treść głównego artykułu
Abstrakt
Pomimo istotnych przemian zachodzących we współczesnym świecie pracy, większość praktyk poradnictwa kariery nadal opiera się na modelach polegających na dopasowaniu środowiska i jednostki. Niniejszy artykuł podkreśla fakt, że z powodu obecnie doświadczanych przez jednostki trudności istnieje potrzeba wypracowania nowych interwencji poradniczych, które stwarzałyby znacznie większą możliwość rozwijania refleksyjności radzącego się w interakcji z doradcą i innymi ważnymi dla niego osobami. Wydaje się, że poradnictwo Life Design, koncentrując się na konstruowaniu tożsamości, tworzy najbardziej użyteczne ramy wsparcia jednostek w adaptacji do nowych społecznych i zawodowych wyzwań. W tym artykule proponuje się zintegrowanie dwóch modeli opracowanych w ramach poradnictwa Life Design z modelem podkreślającym tożsamość psychospołeczną (model odwołujący się do ego-ekologii), w celu wypracowania w poradnictwie kariery kompleksowego i wszechstronnego podejścia, zmierzającego do przebudowywania tożsamości. Podejście to już zastosowano przy tworzeniu dwóch narzędzi indywidualnego i grupowego poradnictwa kariery skierowanego do młodzieży.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Referencje
- Anderson, M.L., Goodman, J., Schlossberg, N.K. (2012). Counseling adults in transition (4th ed.). New York: Springer Publishing Company.
- Archer, M. (2012). The Reflexive imperative in late modernity. Cambridge: Cambridge University Press.
- Blustein, D.L., Flum, H. (1999). A self-determination perspective of interests and exploration in career development. W: M.L. Savickas, A.R. Spokane (Eds.). Vocational interests: Meaning, measurement, and counseling use (s. 345-368). Palo Alto: Davies-Black Publishing.
- Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge: Harvard University Press.
- Bronfenbrenner, U. (2004). Making human beings human: Bioecological perspective on human development. New York: Sage Publications.
- Bujold, C. (1989). Choix professionnel et développement de carrière. Montréal: Gaëtan Morin.
- Bujold, C. Gingras, M. (2000). Choix professionnel et développement de carrière: Théories et recherches. Montréal: Gaëtan Morin.
- Cardoso, P., Silva, J.R., Gonçalves, M.M., Duarte, M.E. (2014). Narrative innovation in Life Design Counseling: The case of Ryan. Journal of Vocational Behavior, 85, 276–286. doi:10.1016/j.jvb.2014.08.001
- Cohen-Scali, V., Pouyaud, J. (2019). A Career Education Approach Based on Group Dialogues to Help Adolescents and Emerging Adults in their Self Construction. W: J. G. Maree (Ed.), Handbook of Innovative Career Counseling (s. 405–425). Cham, Switzerland: Springer. doi:10.1007/978-3-030-22799-9_23
- Curie, J., Hajjar, V. Marquié, H., Roque, M. (1990). Propositions méthodologiques pour la description des systèmes d’activités [Methodological proposals for the description of the systems of activities]. Le Travail Humain, 2, 103–118.
- Danvers, F. (1988). Le conseil en orientation en France. Paris: EAP
- Davis, R.V. (2005). The Minnesota Theory of Work Adjustment. W: S.D. Brown, R.W. Lent (Eds.), Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work (s. 3–23). Hoboken: John Wiley & Sons Inc.
- Guichard, J. (2005). Life-long self-construction. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 5, 111-124. doi:10.1007/s10775-005-8789-y
- Guichard, J. (2008). Proposition d’un schéma d’entretien constructiviste de conseil en orientation pour des adolescents ou de jeunes adultes [Outline of a life designing counseling interview for adolescents and young adults]. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 37, 413–440.
- Guichard, J. (2009). Self-constructing. Journal of Vocational Behavior, 75, 251–258. doi:10.1016/j.jvb.2009.03.004
- Guichard, J. (2015). From vocational guidance and career counseling to Life Designing Dialogues. W: L. Nota, J. Rossier (Eds.), Handbook of Life Design: From Practice to Theory and from Theory to Practice (s. 11–25). Göttingen: Hogrefe Publishing.
- Guichard, J., Bangali, M., Cohen-Scali, V., Pouyaud, J., Robinet, M.L. (2017). Concevoir et orienter sa vie: les dialogues de conseil en life Design. Paris: Editions Qui plus est.
- Van Langenhove, L., Harré, R. (1999). Introducing positioning theory. W: R.T. Harré, L. van Langenhove (Eds.), Positioning theory. Moral contexts of intentional action (s. 14–31). Oxford: Blackwell.
- Maree, K.G. (Ed.). (2019). Handbook of innovative career counseling. New York: Springer
- McAdams, D.P. (1993). The stories we live by: Personal myths and the making of the self. New York: William Morrow.
- McLean, K. C. (2016). The co-authored self: Family stories and the construction of personal identity. New York: Oxford University Press.
- McMahon, M., Watson, M. (Eds.). (2011). Career counseling and constructivism: Elaboration of constructs. New York: Nova Science Publishers.
- Mortimer, J.T. (2003). Working and growing up in America. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
- Mortimer, J.T., Harley, C., Staff, J. (2002). The quality of work and youth mental health. Work and Occupations, 29(2), 166–197. doi:10.1177/0730888402029002003
- Pelletier, D., Noiseux, G., Bujold, C. (1974). Développement vocationnel et croissance personnelle: approches opératoire. New York: McGraw-Hill.
- Pouyaud, J. (2015). Vocational trajectories and people’multiple identities: A life design. W: L. Nota, J. Rossier. Handbook of life design: From practice to theory and from theory to practice (s. 59–74). Göttingen: Hogrefe Publishing.
- Ricoeur, P. (1992). Oneself as another. Chicago: University of Chicago Press.
- Rogers, C.R. (1942). Counseling and psychotherapy: Newer concepts in practice. Boston: Houghton Mifflin.
- Savickas, M.L. (1999). The psychology of interests. W: M.L. Savickas, A.R. Spokane (Eds.), Vocational interests: Meaning, measurement, and counseling use (s. 19–56). Palo Alto: Davies-Blac Publishing.
- Savickas, M.L. (2012). Career counseling. Washington: American Psychological Association.
- Savickas, M.L. (2015). Life Designing with adults: Developmental individualization using biographical bricolage. W: L. Nota, J. Rossier (Eds.), Handbook of life design: From practice to theory and from theory to practice (s. 135–149). Göttingen: Hogrefe Publishing.
- Savickas, M.L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J.-P., Duarte, M.E., Guichard, J., … van Vianen, A.E.M. (2009). Life designing: a paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75, 239–250. doi:10.1016/j.jvb.2009.04.004
- Thievenaz, J. (2019). Enquêter et apprendre au travail. Dijon: Editions Raisons et Passions.
- Vondracek, F.W., Lerner, R.M., Schulenberg, J.E. (1986). Career development: A life-span developmental approach. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
- Williamson, E. G. (1965). Vocational counseling: some historical, philosophical, and theoretical perspectives. New York: McGraw-Hill.
- Zavalloni, M., Louis-Guérin, C. (1984). Identité et conscience: Introduction à l’égo-écologie. Montréal: Presses de l'Université de Montréal.
- Zavalloni, M. (2007). Égo-écologie et identité: Une approche naturaliste. Paris: Presses universitaires de France.
- Zunker, V.G. (1998). Career Counseling: Applied concepts of Life Planning (5th ed.). Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company.