Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem autorów jest nadanie perspektywy dwóm typom reprezentacji kompetencji: reprezentacji społecznych wyłonionych na podstawie analizy materiałów prasowych publikowanych we Francji oraz reprezentacji bliskich doradcom i badaczom poradnictwa. Analiza treści tekstów prasowych została dokonana przy użyciu programu IRaMuTeQ (Ratinaud, 2014), co dało wgląd w naznaczone ideologicznie rodzaje semantycznej organizacji tematów dotyczących dwóch podobiektów – „kompetencji przekrojowych” i „kompetencji transferowalnych”. Po ustaleniu, że określenia „przekrojowe” i „transferowalne” są reprezentatywne dla koncepcji kompetencji przyjętej przez uczestniczących w badaniu doradców zawodu, autorzy starali się wyłonić typy reprezentacji uznawanych przez nich jako profesjonalistów. Wyniki wykazują, że społeczne reprezentacje rozpowszechniane w mediach w rzeczywisty sposób wpływają na eksperckie przedstawienia kompetencji, potwierdzając postulat Feyela, mówiący o tym, że: „media odzwierciedlają społeczeństwo, jego rozwój kulturowy, polityczny, społeczny i gospodarczy” (Feyel, 2007, s. 186). Niektóre ideologicznie naznaczone elementy nie są jednak obecne w koncepcjach doradców zawodu.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Abric, J.-C. (2003). Méthodes d’étude des représentations sociales. Ramonville Saint-Agne: Érès.
- Bardin, L. (1977). L’analyse de contenu. Paris: Presse Universitaires de France.
- Bataille, M. (2000). Représentations et engagements : des repères pour l’action. Les Dossiers des Sciences de l’Éducation, 4, 5–7.
- Batal, C., Fernagu Oudet, S. (2013). Compétences, un folk concept en difficulté? Savoirs, 33(3), 39–60. https://doi.org/10.3917/savo.033.0039
- Becquet, V., Etienne, R. (2016). Les compétences transversales en question. Enjeux éducatifs et pratiques des acteurs. Éducation et socialisation, 41. Pobrane z http://journals.openedition.org/edso/1634 (31.07.2018).
- Cros, F. (2006). Écrire sur sa pratique pour développer des compétences professionnelles. Paris: L’Harmattan.
- De Piccoli N., Colombo M., Mosso C., Tartaglia S. (2004). Entre Faits et Opinions : une analyse psychosociale de la presse quotidienne. W: P. Marchand (Ed.). Psychologie sociale des médias (s. 203–232). Rennes: Presse Universitaire de Rennes.
- Dubar, C. (2000). La crise des identités : interprétation d’une mutation. Paris: Presses Universitaires de France.
- Dujardin, J.-M. (2017). Compétences durables et transférables: clés pour l’employabilité. Bruxelles: de Boeck.
- Feyel, G. (2007). La presse en France des origines à 1944: histoire politique et matérielle. Paris: Ellipses.
- France stratégie. (2017). Élaborer une stratégie nationale de compétences - Actions critiques. Pobrane z http://www.strategie.gouv.fr/publications/20172027-elaborer-une-strategienationale-de-competences-actions-critiques (8.11.2018).
- Guimelli, C. (1999). Les représentations sociales. W: C. Guimelli (Ed.). La pensée sociale (s. 63–78). Paris: Presses Universitaires de France.
- Haas, V., Vermande, C. (2010). Les enjeux mémoriels du passé colonial français: analyse psychosociale du discours de la presse lors des émeutes urbaines de novembre 2005. Bulletin de psychologie, 63(2), 109–120. https://doi.org/10.3917/bupsy.506.0109
- Hille, F. (2018). Investiguer le passé : la matière historique comme ressource dans l’étude de la pensée sociale. Le cas de la bande de jeunes dans la presse écrite. Bulletin de psychologie, 553(1), 505–518. https://doi.org/10.3917/bupsy.553.0505
- Jodelet, D. (2003). Les représentations sociales. Paris: Presses Universitaires de France.
- Lainé, A. (2018). Évaluer l’expérience en VAE. Le dialogue des gens de métier. Toulouse: Érès.
- Lavitry, L. (2016). Éthique de l’accompagnement et éthique du placement dans le suivi des chômeurs: une même impuissance ? Le sociographe, 54(2), XI–XXIX. https://doi.org/10.3917/graph.054.0056.
- Marengo, N., Vidaller, V., Labbé, S., Alabi, E. (2019). Transversales et/ou transférables : le regard des médias sur les compétences. Éducation permanente, HS (13), 65–74.
- Mias, C., Piaser, A. (2015). La formation « à » et « par » la recherche : une voie de professionnalisation ? Examen de représentations d’étudiants en master « Recherche ». Les dossiers des sciences de l’éducation, 34, 53–74.
- Moreno, M., Marchand, P., Ratinaud, P. (2015). Analyse d’un corpus multilingue : visualisations textométriques des convergences et divergences dans l’écriture journalistique. SHS Web of Conferences, 20, 01015. https://doi.org/10.1051/shsconf/20152001015
- Moreno, M., Ratinaud, P., Marchand, P. (2017). Le traitement de la crise économique par les agences de presse : une comparaison France/Espagne. Mots. Les langages du politique, 3(115), 51-72. https://doi.org/10.4000/mots.22927
- Moscovici, S. (1961). La psychanalyse, son image et son public. Paris: Presses Universitaires de France.
- Pétard, J.-P. (1999). Psychologie sociale. Paris: Bréal.
- Piaser, A. (1999). Les représentations professionnelles à l’école. Particularités selon le statut: inspecteurs enseignants. (Niepublikowana praca doktorska). Université de Toulouse le Mirail.
- Ratinaud, P. (2014). IRaMuTeQ: Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires (Version 0.7 alpha 2) [R Interface for Multidimensional Analyses of Texts and Questionnaires. Free software built with free software] Pobrane z http://www.iramuteq.org/ (4.4.2018).
- Rouquette, M.-L. (1972). Les communications de masse. W: S. Moscovici (Ed.). Introduction à la psychologie sociale (t. 2, s. 346–394). Paris: Larousse.
- Rouquette, M.-L. (2009). Introduction: Qu’est-ce que la pensée sociale ? W: M.-L. Rouquette (Ed.), La pensée sociale (s. 5–10). Toulouse: Éres.
- Souto Lopez, M. (2016). Acquis d’apprentissage et enseignement supérieur : le management par la pédagogie au service du projet de société européen. Louvain-La-Neuve: Academia-l’Harmattan.
- Szulanski, G. (2000). The Process of Knowledge Transfer: a Diachronic Analysis of Stickiness. Organizational Behavior and Human Decisions Processes. 82(1), 9–27. https://doi.org/10.1006/obhd.2000.2884
- Van Zanten, A. (2008). Dictionnaire de l’éducation. Paris: Presses Universitaires de France.
- Vergès, P. (1992). L’évocation de l’argent : Une méthode pour la définition du noyau central d’une représentation. Bulletin de psychologie, 45(405), 203–209.
- Yakhlef, A. (2007). Knowledge transfer as the transformation of context. Journal of High Technology Management Research, 18(1), 43–57.