Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem autorów jest nadanie perspektywy dwóm typom reprezentacji kompetencji: reprezentacji społecznych wyłonionych na podstawie analizy materiałów prasowych publikowanych we Francji oraz reprezentacji bliskich doradcom i badaczom poradnictwa. Analiza treści tekstów prasowych została dokonana przy użyciu programu IRaMuTeQ (Ratinaud, 2014), co dało wgląd w naznaczone ideologicznie rodzaje semantycznej organizacji tematów dotyczących dwóch podobiektów – „kompetencji przekrojowych” i „kompetencji transferowalnych”. Po ustaleniu, że określenia „przekrojowe” i „transferowalne” są reprezentatywne dla koncepcji kompetencji przyjętej przez uczestniczących w badaniu doradców zawodu, autorzy starali się wyłonić typy reprezentacji uznawanych przez nich jako profesjonalistów. Wyniki wykazują, że społeczne reprezentacje rozpowszechniane w mediach w rzeczywisty sposób wpływają na eksperckie przedstawienia kompetencji, potwierdzając postulat Feyela, mówiący o tym, że: „media odzwierciedlają społeczeństwo, jego rozwój kulturowy, polityczny, społeczny i gospodarczy” (Feyel, 2007, s. 186). Niektóre ideologicznie naznaczone elementy nie są jednak obecne w koncepcjach doradców zawodu.  

Słowa kluczowe

reprezentacje społeczne reprezentacje eksperckie kompetencje umiejętności kompetencje przekrojowe kompetencje transferowalne

Szczegóły artykułu

Referencje

  1. Abric, J.-C. (2003). Méthodes d’étude des représentations sociales. Ramonville Saint-Agne: Érès.
  2. Bardin, L. (1977). L’analyse de contenu. Paris: Presse Universitaires de France.
  3. Bataille, M. (2000). Représentations et engagements : des repères pour l’action. Les Dossiers des Sciences de l’Éducation, 4, 5–7.
  4. Batal, C., Fernagu Oudet, S. (2013). Compétences, un folk concept en difficulté? Savoirs, 33(3), 39–60. https://doi.org/10.3917/savo.033.0039
  5. Becquet, V., Etienne, R. (2016). Les compétences transversales en question. Enjeux éducatifs et pratiques des acteurs. Éducation et socialisation, 41. Pobrane z http://journals.openedition.org/edso/1634 (31.07.2018).
  6. Cros, F. (2006). Écrire sur sa pratique pour développer des compétences professionnelles. Paris: L’Harmattan.
  7. De Piccoli N., Colombo M., Mosso C., Tartaglia S. (2004). Entre Faits et Opinions : une analyse psychosociale de la presse quotidienne. W: P. Marchand (Ed.). Psychologie sociale des médias (s. 203–232). Rennes: Presse Universitaire de Rennes.
  8. Dubar, C. (2000). La crise des identités : interprétation d’une mutation. Paris: Presses Universitaires de France.
  9. Dujardin, J.-M. (2017). Compétences durables et transférables: clés pour l’employabilité. Bruxelles: de Boeck.
  10. Feyel, G. (2007). La presse en France des origines à 1944: histoire politique et matérielle. Paris: Ellipses.
  11. France stratégie. (2017). Élaborer une stratégie nationale de compétences - Actions critiques. Pobrane z http://www.strategie.gouv.fr/publications/20172027-elaborer-une-strategienationale-de-competences-actions-critiques (8.11.2018).
  12. Guimelli, C. (1999). Les représentations sociales. W: C. Guimelli (Ed.). La pensée sociale (s. 63–78). Paris: Presses Universitaires de France.
  13. Haas, V., Vermande, C. (2010). Les enjeux mémoriels du passé colonial français: analyse psychosociale du discours de la presse lors des émeutes urbaines de novembre 2005. Bulletin de psychologie, 63(2), 109–120. https://doi.org/10.3917/bupsy.506.0109
  14. Hille, F. (2018). Investiguer le passé : la matière historique comme ressource dans l’étude de la pensée sociale. Le cas de la bande de jeunes dans la presse écrite. Bulletin de psychologie, 553(1), 505–518. https://doi.org/10.3917/bupsy.553.0505
  15. Jodelet, D. (2003). Les représentations sociales. Paris: Presses Universitaires de France.
  16. Lainé, A. (2018). Évaluer l’expérience en VAE. Le dialogue des gens de métier. Toulouse: Érès.
  17. Lavitry, L. (2016). Éthique de l’accompagnement et éthique du placement dans le suivi des chômeurs: une même impuissance ? Le sociographe, 54(2), XI–XXIX. https://doi.org/10.3917/graph.054.0056.
  18. Marengo, N., Vidaller, V., Labbé, S., Alabi, E. (2019). Transversales et/ou transférables : le regard des médias sur les compétences. Éducation permanente, HS (13), 65–74.
  19. Mias, C., Piaser, A. (2015). La formation « à » et « par » la recherche : une voie de professionnalisation ? Examen de représentations d’étudiants en master « Recherche ». Les dossiers des sciences de l’éducation, 34, 53–74.
  20. Moreno, M., Marchand, P., Ratinaud, P. (2015). Analyse d’un corpus multilingue : visualisations textométriques des convergences et divergences dans l’écriture journalistique. SHS Web of Conferences, 20, 01015. https://doi.org/10.1051/shsconf/20152001015
  21. Moreno, M., Ratinaud, P., Marchand, P. (2017). Le traitement de la crise économique par les agences de presse : une comparaison France/Espagne. Mots. Les langages du politique, 3(115), 51-72. https://doi.org/10.4000/mots.22927
  22. Moscovici, S. (1961). La psychanalyse, son image et son public. Paris: Presses Universitaires de France.
  23. Pétard, J.-P. (1999). Psychologie sociale. Paris: Bréal.
  24. Piaser, A. (1999). Les représentations professionnelles à l’école. Particularités selon le statut: inspecteurs enseignants. (Niepublikowana praca doktorska). Université de Toulouse le Mirail.
  25. Ratinaud, P. (2014). IRaMuTeQ: Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires (Version 0.7 alpha 2) [R Interface for Multidimensional Analyses of Texts and Questionnaires. Free software built with free software] Pobrane z http://www.iramuteq.org/ (4.4.2018).
  26. Rouquette, M.-L. (1972). Les communications de masse. W: S. Moscovici (Ed.). Introduction à la psychologie sociale (t. 2, s. 346–394). Paris: Larousse.
  27. Rouquette, M.-L. (2009). Introduction: Qu’est-ce que la pensée sociale ? W: M.-L. Rouquette (Ed.), La pensée sociale (s. 5–10). Toulouse: Éres.
  28. Souto Lopez, M. (2016). Acquis d’apprentissage et enseignement supérieur : le management par la pédagogie au service du projet de société européen. Louvain-La-Neuve: Academia-l’Harmattan.
  29. Szulanski, G. (2000). The Process of Knowledge Transfer: a Diachronic Analysis of Stickiness. Organizational Behavior and Human Decisions Processes. 82(1), 9–27. https://doi.org/10.1006/obhd.2000.2884
  30. Van Zanten, A. (2008). Dictionnaire de l’éducation. Paris: Presses Universitaires de France.
  31. Vergès, P. (1992). L’évocation de l’argent : Une méthode pour la définition du noyau central d’une représentation. Bulletin de psychologie, 45(405), 203–209.
  32. Yakhlef, A. (2007). Knowledge transfer as the transformation of context. Journal of High Technology Management Research, 18(1), 43–57.