Treść głównego artykułu
Abstrakt
Autorka wykorzystując imersjonistyczną koncepcję badań nad poradnictwem oraz przeprowadzając interpretację narracji współczesnych polskich emigrantów i do- kumentów autentycznych (listy emigrantów z Chłopa polskiego w Europie i w Ame- ryce – Williama Thomasa i Floriana Znanieckiego), pokazuje, jakie doświadczenia wyniesione z życia przed emigracją oraz zdobyte na emigracji są znaczące zarów- no dla znalezienia się (dawniej i dziś) w roli radzącego się, jak i podjęcia w nowo powstałym środowisku roli doradcy. Przedstawia również procesy konstruowania samorodnego, incydentalnego poradnictwa oraz sposoby, rodzaje i miejsca orga- nizowania formalnego poradnictwa w polonijnych społecznościach emigranckich. Omawia niebezpieczeństwa takich działań oraz ukazuje ich różnice i podobieństwa.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Agier, M. (2011). Managing the undesirables: Refugee camps and humanitarian government (D. Fernbach, Trans.). Cambridge: Polity.
- Appiah, K. A. (2006). Cosmopolitanism: Ethics in a world of strangers. New York: Norton.
- Aprile, S., Bertheleu, H., & Billion, P. (2013). Étrangers dans le berceau de la France? L’immigration en région Centre du XIX° siècle à nos jours. Tours: Presses universitaires François Rabelais.
- Arendt, H. (2006). Odpowiedzialność i władza sądzenia [Responsibility and judgment] (M. Godyń, Trans.). Warszawa: Prószyński i S-ka.
- Arthur, N. (2018). Infusing culture and social justice in ethical practices with all clients. In N. Arthur (Ed.), Counselling in cultural contexts: International and cultural psychology (pp. 3–28). Cham: Springer.
- Bańka, A. (2017). Evolution of needs and contexts of development in transnational vocational counselling (J. Ryniecki, Trans.). Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 6, 161–189. https://doi.org/10.34862/sp.2017.1
- Barker, C. (2005). Studia kulturowe: Teoria i praktyka [Cultural studies: Theory and practice] (A. Sadza, Trans.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Bauman, Z. (2003). Wasted lives: Modernity and its outcasts. Oxford: Polity.
- Bauman, Z. (2016). Obcy u naszych drzwi [Strangers at our door] (W. Mincer, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology, 46(1), 5-34. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01087.x
- Bigott, J. C. (2001). From cottage to bungalow: Houses and the working class in metropolitan Chicago, 1869–1929. Chicago: University Chicago Press.
- Bilewicz, M. (2008). Być gorszym: O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej [Being inferior: On responses to threats to the status of one’s group ]. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
- Bukowczyk, J. (Ed.). (1996). Polish Americans and their history: Community, culture and politics. Pittsburgh: University of Pittsburgh.
- Fonseca, M. L., & Malheiros, J. (Eds.). (2005). Social integration and mobility: Education, housing and health. State of the art, IMISCOE Cluster B5. Lisbon: University of Lisbon.
- Goffman, E. (2005). Piętno: Rozważania o zranionej tożsamości [Stigma: Notes on the management of spoiled identity] (J. Tokarska-Bakir, & A. Dzierżyńska, Trans). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Green, V. (1975). For God and country: The rise of Polish and Lithuanian consciousness in America, 1860-1910. Madison: State Historical Society of Winsconsin.
- Honneth, A. (2012). Degeneracje: Walka o uznanie na początku XXI wieku. Wstęp do wydania polskiego [Degenerations: The struggle for respect in the early 21st century: An introduction to the Polish edition]. In A. Honneth, Walka o uznanie: Moralna gramatyka konfliktów społecznych [The struggle for recognition: The moral grammar of social conflicts] (J. Duraj, Trans.) (pp. VII–XXVI). Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
- Hume, D. (2005). Traktat o naturze ludzkiej [A treatise of human nature] (Cz. Znamierowski, Trans.). Warszawa: Fundacja Aletheia.
- Kantowicz, E. R. (1984). Polish Chicago: Survival through solidarity. In M. G. Holli, & P. d`a Jones (Eds.), Ethnic Chicago: Revised and expanded (pp. 214–238). Michigan: William B. Eerdmans Publishing Company.
- Kargulowa, A. (2013). Why we need counsellogical research: Towards an anthropology of counselling (P. Poniatowska, Trans.). Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 2, 258–278. https://doi.org/10.34862/sp.2013.4
- Kaźmierska, K. (1997). Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne [Narrative interview – the technique and analytical terms]. In M. Czyżewski, A. Piotrowski, & A. Rokuszewska-Pawełek (Eds.), Biografia a tożsamość narodowa [Biography and national identity] (pp. 35–44). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Kępiński, A. (1972). Rytm życia [The rhythm of life]. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
- Kieniewicz, S. (1985). The emancipation of the Polish peasantry. Chicago: Chicago University Press.
- Oestreicher, R. J. (1986). Solidarity and fragmentation: Working people and class consciousness in Detroit, 1875–1900. Champaign: University of Illinois Press.
- Pacyga, D. (1991). Polish immigrants and industrial Chicago: Workers on the South Side, 1880–1922. Chicago: University Chicago Press.
- Pacyga, D. (1997). Chicago’s 1919 race riot: Ethnicity, class, and urban violence. In R. Mohl (Ed.), The making of urban America (pp. 187–207). Wilmington: Scholarly Resource.
- Parot, J. (1981). Polish Catholics in Chicago, 1850–1920. DeKalb: Northern Illinois University Press.
- Pienkos, D. (1991). For your freedom through ours: Polish-Americans efforts on Poland’s behalf, 1863–1991. New York: Columbia University Press.
- Piorunek, M. (2015). Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej [Dimensions of counselling and social support: An interdisciplinary perspective]. Poznań: Wydawnictwo UAM.
- Siarkiewicz, E. (2010). Przesłonięte obszary poradnictwa: Realia-iluzje-ambiwalencje [The veiled areas of counselling: Realities, illusions, ambivalences]. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
- Słowik, A. (2013). Trzy fale powojennej emigracji: O doświadczeniach biograficznych polskich emigrantów z Newcastle upon Tyne [Three waves of post-war emigration: On the biographical experiences of Polish emigrants in Newcastle upon Tyne]. Kraków: Oficyna Wydawnicza. Impuls.
- Słowik, A. (2016). Transnarodowe sieci poradnicze polskich emigrantów [Transnational counselling networks of Polish emigrants]. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Słowik, A. (2017). Problems in transnational environment of second-generation Polish emigrants in Germany (K. Byłów-Antkowiak, Trans.). Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 6, 242-262. https://doi.org/10.34862/sp.2017.5
- Sundar, P. (2009). Multiculturalism. In M. Gray, & S.A. Webb (Eds.), Social work: Theories and methods (pp. 98–108). London: Sage.
- Szejnert, M. (1972). Borowiki przy ternpajku [Boletuses near the turnpike]. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
- Thomas, I., & Znaniecki, F. (1918). The Polish peasant in Europe and America. Monograph of an immigrant group: Volume 2. Primary-group organization. Boston: Gorham Press.
- Thomas, I., & Znaniecki, F. (1919). The Polish peasant in Europe and America. Monograph of an immigrant group: Volume 3. Life-record of an immigrant. Boston: Gorham Press.
- Thomas, I., & Znaniecki, F. (1920). The Polish peasant in Europe and America. Monograph of an immigrant group: Volume 5. Organization and Disorganization in America. Boston: Gorham Press.
- Thomas, I., & Znaniecki, F. (1976). Chłop polski w Europie i w Ameryce [The Polish Peasant in Europe and America] (tłum. A. Bartkowicz). Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa, tom 5.
- Valtonen, K. (2008). Social work and migration. Farnham: Ashgate.
- Wojtasik, B. (1997). Warsztat doradcy zawodu: Aspekty pedagogiczno-psychologiczne [The toolkit of vocational counsellors: Educational and psychological aspects]. Warszawa: Wyd. Szkolne PWN.