Treść głównego artykułu
Abstrakt
Po przybyciu do Kanady młodzież musi poradzić sobie z wieloma istotnymi zmianami zachodzącymi w krytycznym okresie rozwoju. Stosując model opisowej fenomenologii psychologicznej, przeprowadzono analizę doświadczania tranzycji kulturowej młodzieży emigrującej do Kanady w okresie adolescencji. Dziesięcioro uczestników w wieku od 15 do 17 lat, wywodzących się z sześciu różnych narodowości, wzięło udział w trwających półtorej godziny częściowo ustrukturyzowanych pogłębionych wywiadach jakościowych. Analiza zebranych danych ujawniła osiem głównych tematów: a) doświadczenia przedemigracyjne; b) wrażenia poemigracyjne; c) edukacja; d) przyjaźń; e) zaangażowanie w życie społeczności; f) rodzina; g) język oraz h) przeżycia wewnętrzne. Omówione są wiążące się z tym implikacje ważne dla praktyki poradniczej, szkolnej i życia w społeczności.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Berry, J. W. (2001). A psychology of immigration. Journal of Social Issues, 57(3), 615–631. https://doi.org/10.1111/0022-4537.00231
- Berry, J. W., Phinney, J. S., Sam, D. L., & Veder, P. (2006). Immigrant youth: acculturation, identity and adaptation. Applied Psychology: An International Review, 55(3), 303-332. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2006.00256.x
- Borrero, N., Lee, D.S., & Padilla, M. A. (2013). Developing a culture of resilience for low income immigrant youth. Urban Review, 45, 99–116. https://doi.org/10.1007/s11256-012-0215-4
- Chow, H. H. (2007). Sense of belonging and life satisfaction among Hong Kong adolescent immigrants in Canada. Journal of Ethnic & Migration Studies, 33(3), 511–520. https://doi.org/10.1080/13691830701234830
- Citizenship and Immigration Canada. (2017). Facts and figures, 2017. Retrieved from http://www.cic.gc.ca/opendata-donneesouvertes/data/IRCC_FF_PR_2017_14_E.xls
- Cohen, J. (2012). Imaginary community of the mainstream classroom: adolescent immigrants’ perspective. Urban Review, 44, 265–280. https://doi.org/10.1007/s11256-011-0194-x
- Cohen, J. A., & Kassan, A. (2018). Being in-between: A model of cultural identity negotiation for emerging adult immigrants. Journal of Counselling Psychology, 65(2), 133–154. https://doi.org/10.1037/cou0000265
- Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. (3 wyd.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Cummins, J. (1994). The acquisition of English as a second language. In K. Spangenberg Urbschat, & R. Pritchard (Eds.), Kids come in all languages (pp. 36–62). Newark, DE: International Reading Association.
- Ellis, H., MacDonald, H., Lincoln, A., & Cabral, H. (2008). Mental health of Somali adolescent refugees: The role of trauma, stress, and perceived discrimination. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 76(2), 184–193. https://doi.org/10.1037/0022-006X.76.2.184
- Ellis, H., Miller, A. B., Baldwin, H., & Abdi, S. (2011) New directions in refugee youth mental health services: overcoming barriers to engagement. Journal of Child and Adolescent Trauma, 4, 69–85. https://doi.org/10.1080/19361521.2011.545047
- Falavarjani, M. F., Yeh, C. J., & Brouwers, S. A. (2019). Exploring the effects of acculturative stress and social support on the acculturation-depression relationship in two countries of similar social status. Journal of International Migration and Integration. https://doi.org/10.1007/s12134-019-00662-3
- Fawzi, S. M., Betancourt, T., Marcelin, L., Klopner, M., Munir, K., Muriel, A., Oswald, C., & Mukherjee, J. (2009). Depression and post-traumatic stress disorder among Haitian immigrant students: implications for access to mental health services and educational programming. BMC Public Health, 482(9). https://doi.org/10.1186/1471-2458-9-482
- Gallucci, A., & Kassan, A. (2019). “Now what?”: Exploring newcomer youth’s transition to post-secondary education. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, 53(1), 39–58. https://cjc-rcc.ucalgary.ca/article/view/61197
- Garcia, M. C., Gilchrist, L., Vasquez, G., Leite, A., & Raymond, N. (2011). Urban and rural immigrant Latino youths’ and adults’ knowledge and beliefs about mental health resources. Journal of Immigrant and Minority Health, 13, 500–509. https://doi.org/10.1007/s10903-010-9389-6
- Giorgi, A. (2009). The descriptive phenomenological method in Psychology: A modified Husserlian approach. Pittsburgh, Pennsylvania: Duquesne University Press.
- Giorgi, A. (2012). The descriptive phenomenological psychological method. Journal of Phenomenological psychology, 43(1), 3–12. https://doi.org/10.1163/156916212X632934
- Giorgi, A. P., & Giorgi, B. M. (2003). The descriptive phenomenological psychological method. In P.M. Camic, J.E. Rhodes, & L. Yardley (Eds.), Qualitative research in psychology: Expanding perspectives in methodology and design (pp. 243–273). Washington, DC US: American Psychological Association. https://doi.org/10.1163/156916212X632934
- Green, J., & Thorogood, N. (2014). Qualitative methods for health research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Hersi, A. A. (2011). Immigration and resiliency: unpacking the experiences of high school students from Cape Verde and Ethiopia. Intercultural Education, 22(3), 189–202. https://doi.org/10.1080/14675986.2011.592033
- Hutchins, T. (2011). ‘They told us in a curry shop’: Child–adult relations in the context of family migration decision-making. Journal of Ethnic and Migration Studies, 37(8), 1219–1235. https://doi.org/10.1080/1369183X.2011.590926
- Kassan, A., Priolo, A., Goopy, S., & Arthur, N. (2019). Investigating migration though the phenomenon of school integration: Anaya’s experience of resettlement in Canada. Proceedings from the 2018 Canadian Counselling Psychology Conference, 41–55. https://prism.ucalgary.ca/handle/1880/111410
- Kim, J., Suh, W., Kim, S., & Gopalan, H. (2012). Coping strategies to manage acculturative stress: meaningful activity participation, social support, and positive emotion among Korean immigrant adolescents in the USA. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 7. https://doi.org/10.3402/qhw.v7i0.18870
- Langdridge, D. (2007). Phenomenological Psychology: Theory Research and Method. Essex, England: Pearson Education Limited.
- Lazarevic, V. (2017). Effects of cultural brokering on individual wellbeing and family dynamics among immigrant youth. Journal of Adolescence, 55, 77–87. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.12.010
- Li, J. (2010). ‘My home and my school’: examining immigrant adolescent narratives from the critical sociocultural perspective. Race, Ethnicity and Education, 13, 119–137. https://doi.org/10.1080/13613320903550154
- Li, X., & Grineva, M. (2016). Academic and social adjustment of high school refugee youth in Newfoundland. TESL Canada Journal, 34(1), 51–71. https://doi.org/10.18806/tesl.v34i1.1255
- Majumder, P., O’Reilly, M., Karim, K., & Vostanis, P. (2015). ‘This doctor, I not trust him, I’m not safe’: The perceptions of mental health and services by unaccompanied refugee adolescents. International Journal of Social Psychiatry, 61(2), 129–136. https://doi.org/10.1177%2F0020764014537236
- McCloud, J. (2015). Just like me: How immigrant students experience a U.S. high school. The High School Journal, 98(3), 262–282. https://doi.org/10.1353/hsj.2015.0008
- McMichael, C., Gifford, S.M., & Correa-Velez, I. (2010). Negotiating family, navigating resettlement, family connectedness amongst resettled youth with refugee backgrounds living in Melbourne, Australia. Journal of Youth Studies, 14(2), 179–195. https://doi.org/10.1080/13676261.2010.506529
- Morawska E. (2018). Qualitative migration research: Viable goals, open-ended questions, and multidimensional answers. In R. Zapata-Barrero & E. Yalaz (Eds.), Qualitative Research in European Migration Studies. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-76861-8_7
- Morrow, S. L. (2005). Quality and trustworthiness in qualitative research in counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 52(2), 250–260. https://doi.org/10.1037/0022-0167.52.2.250
- Negy, C., Schwartz, S. & Reig-Ferrer, A. (2009). Violated expectations and acculturative stress among U.S. Hispanic immigrants. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 15(3), 255–264. https://doi.org/10.1037/a0015109
- Ngo, H. (2009). Patchwork, sidelining and marginalization: Services for immigrant youth. Journal of Immigrant and Refugee Studies, 7, 82–100. https://doi.org/10.1080/15562940802687280
- Ngo, H. V. (2012). Cultural competence in Alberta schools: Perceptions of ESL families in four major school boards. TESL Canada Journal, 29(6), 204–233. https://doi.org/10.18806/tesl.v29i0.1118
- Oikonomidoy, E. (2015). Being the only one: Integration experiences of underrepresented newcomer students. Journal of Language Identity and Education, 14(5), 319–335. https://doi.org/10.1080/15348458.2015.1090779
- O’Reilly, M., & Parker, N. (2013). ‘You can take a horse to water but you can’t make it drink’: Exploring children’s engagement and resistance in family therapy. Contemporary Family Therapy, 35, 491–507. https://doi.org/10.1007/s10591-012-9220-8
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Sage Publications (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Petersen, L., & Park-Saltzman, J. (2010). Implications for counselling Asian transnational youth: The experiences of Taiwanese youth in Vancouver. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, 44(4), 402–420. https://cjc-rcc.ucalgary.ca/article/view/59244
- Reid, K., Flowers, P., & Larkin, M. (2005). Exploring lived experience. The Psychologist, 18(1), 20–23. https://www.researchgate.net/publication/221670347_Exploring_lived_Experience
- Rossiter, M., & Rossiter, K. (2009). Diamonds in the rough: bridging gaps in supports for at-risk immigrant and refugee youth. Journal of International Migration & Integration, 10(4), 409–429. https://doi.org/10.1007/s12134-009-0110-3
- Salehi, R. (2009). Intersection of health, immigration, and youth: a systematic literature review. Journal of Immigrant Minority Health, 12, 788–797. https://doi.org/10.1007/s10903-009-9247-6
- Schwandt, T. A. (2015). The SAGE dictionary of qualitative inquiry (4th ed.). Thousand Oak, CA: SAGE Publications Inc.
- Shenton, A. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information, 22, 63–75. https://doi.org/10.3233/EFI-2004-22201
- Simich, L., Beiser, M., Stewart, M., & Mwakarimba, E. (2005). Providing social support for immigrant and refugees in Canada: challenges and directions. Journal of Immigrant Health, 7(4), 259–268. https://doi.org/10.1007/s10903-005-5123-1
- Sinacore, A. L., Mikhail, A. M., Kassan, A., & Lerner, S. (2009). Cultural transition of Jewish immigrants: Education, employment, and integration. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 9(3), 157–176. https://doi.org/10.1007/s10775-009-9166-z
- Sirin, S. R., Ryce, P., Gupta, T., & Rogers-Sirin, L. (2012). The role of acculturative stress on mental health symptoms for immigrant adolescents: a longitudinal investigation. Developmental Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/a0028398
- Statistics Canada. (2016). Census profile, 2016 Census. Retrieved from https://www12.statcan.gc.ca/census-recensement/2016/dp-pd/prof/details/Page.cfm
- Stermac , L., Clarke, A. K., & Brown, L. (2013). Pathways to resilience: The role of education in war-zone immigrant and refugee student success. In C. Fernando & M. Ferrari (Eds.), Handbook of Resilience in Children of War (pp. 211–220). https://doi.org/10.1007/978-1-4614-6375-7_15
- Stiles, B. W. (1993). Quality control in qualitative research. Clinical Psychology Review, 13, 593–618. https://doi.org/10.1016/0272-7358(93)90048-Q
- Stodolska, M. (2008). Adaptation problems among adolescent immigrants from Korea, Mexico and Poland. Journal of Immigrant and Refuge Studies,6(2), 197-229. https://doi.org/10.1080/15362940802198884
- Suarez-Orozco, C., Ban, J.H., O’Conner, E., Gaytan, X.F., Pakes, J., & Rhodes, J. (2010). Academic trajectories of newcomer immigrant youth. Developmental Psychology, 46(3), 602–618. https://doi.org/10.1037/a0018201
- Suarez-Orozco, C., Bang, J. H., & Kim, Y. H. (2011). I felt like my heart was staying behind: psychological implications of family separations & reunifications for immigrant youth. Journal of Adolescent Research, 26, 222–257. https://doi.org/10.1177%2F0743558410376830
- Suárez-Orozco, C., & Marks, A. K. (2016). Immigrant students in the United States: Addressing their possibilities and challenges. In J. A. Banks, M. M. Suárez-Orozco, & M. Ben-Pertez (Eds.), Global migration, diversity, and civic education: Improving policy and practice (pp. 107–131). New York, NY: Teachers College Press.
- Suárez-Orozco, M. M., & Michikyan, M. (2016). Education for citizenship in the age of globalization and mass migration. In J. A. Banks, M. M. Suárez-Orozco, & M. Ben-Pertez (Eds.), Global migration, diversity, and civic education: Improving policy and practice (pp. 1–25). Teachers College Press
- Suárez-Orozco, C., Rhodes, J., & Milburn, M. (2009). Unraveling the immigrant paradox. Youth & Society, 41(2), 151–185. https://doi.org/10.1177/0044118X09333647
- Suarez-Orozco, C., & Suarez-Orozco, M. M. (2001). Children of immigration. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
- Tsai, H.J. (2006). Xenophobia, ethnic community and immigrant youths’ friendship formation network. Journal of Adolescence, 41(162), 285–298.
- Valibhoy, M., Kaplan, I., & Szwarc, J. (2017). “It comes down to just how human someone can be”: A qualitative study with young people from refugee backgrounds about their experiences of Australian mental health services. Transcultural Psychiatry, 54(1), 23–45. https://doi.org/10.1177%2F1363461516662810
- Ziaian, T., de Anstiss, H., Antoniou, G., Baghurst, P., & Sawyer, M. (2013). Emotional and behavioural problems among refugee children and adolescents living in South Australia. Australian Psychologist, 48(2), 139–148. https://doi.org/10.1111/j.1742-9544.2011.00050.x