Treść głównego artykułu
Abstrakt
Autorki tekstu skoncentrowały swoją uwagę na obecności problematyki poradnictwa w międzynarodowym środowisku zróżnicowanym kulturowo na łamach Studiów Poradoznawczych/Journal of Counsellogy (lata 2012–2021). Wyodrębniły teksty, które bezpośrednio odnoszą się do poradnictwa wielokulturowego, międzykulturowego, transnarodowego, zidentyfikowały specyficzne praktyki poradnicze i rozwiązania metodologiczne mające te praktyki uczynić badawczo dostępnymi oraz wskazały na wyłaniającą się w czasopiśmie przestrzeń dla dialogu badaczy z różnych krajów. Autorki przybliżają czytelnikowi ideę czasopisma, definiują kategorię centralną - poradoznawstwo oraz odsłaniają zróżnicowanie i dynamikę omawianych poradniczych praktyk. Zwracają uwagę na udział badaczy w budowaniu interdyscyplinarnego środowiska naukowego otwartego na wymianę myśli, wzajemne uczenie się i doświadczanie poradnictwa realizowanego w środowisku zróżnicowanym kulturowo.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Appadurai, A. (1995). The production of locality. W R. Fardon (Red.), Counterworks: Managing the Diversity of Knowledge (pp. 204–225). Routledge.
- Bilon, A. (2010). Poradoznawstwo wobec ogólnej refleksji nad poradnictwem. Edukacja Dorosłych,1(62), 55–75. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-f4f06c2d-3651-43d0-99a3-dbd55e9f1b3d
- Castells, M. (1996). The Rise of the Network Society. Blackwell.
- Eade, J., Drinkwater, S., & Garapich, M. (2009). Poles Apart? EU Enlargement and the Labour Market Outcomes of Immigrants in the UK. International Migration, 47, 161–190. https://doi.org/10.1111/j.1468-2435.2008.00500.x
- Faist, T. (2000), Transnationalization in International Migration: Implications for the Study of Citizenship and Culture. Ethnic and Racial Studies, 23(2), 189–222. https://doi.org/10.1080/014198700329024
- Schiller, N.G. (2005), Transnational social fields and imperialism: Bringing a theory of power to Transnational Studies. Anthropological Theory, 5, 439–461. https://doi.org/10.1177/1463499605059231
- Kargulowa, A. (1982). Preparation questions concerning the research of educational guidance. International Journal for the Advancment of Counselling, 5, 87–94.
- Nikitorowicz, J. (2017). Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Impuls.
- Nikitorowicz, J. (2018). Edukacja międzykulturowa w procesie wspierania rozwoju tożsamości w warunkach wielokulturowości. Kultura i Edukacja, 3(121), 55–68. https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/kie/121/kie12104.pdf
- Podgórny, M. (2001). Strategie de comportemens des chomeus. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 30, 362–370.
- Pries, L. (Red). (2008). Rethinking Transnationalism: The Meso-link of organizations. Routledge.
- Siarkiewicz, E. (2010). Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia, iluzje, ambiwalencje. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
- Słowik, A. (2013). Trzy fale powojennej emigracji. Impuls.
- Sośnicki, K. (1967). Istota i cele wychowania. Nasza Księgarnia.
- Sztompka, P. (2011). Czy istnieje socjologia polska? Studia Socjologiczne, 2(201), 43–54.https://journals.pan.pl/dlibra/publication/104838/edition/90688/content
- Szumigraj, M. (2011). Poradnictwo kariery. Systemy i sieci. Warszawa: Łośgraf.
- Vertovec, S. (2012). Transnarodowość (I. Kołbon, Tł.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (Praca oryginalna Transnationalism wydana w 2009).
- Wojtasik, B. (2000). Models of the vocational counsellor’s work performance. International Journal for the Advancment of Counselling, 22, 197–208. http://dx.doi.org/10.1023%2FA%3A1005597921310