Treść głównego artykułu
Abstrakt
Propozycje społeczno-edukacyjne dla młodych ludzi odgrywają ważną rolę w tworzeniu narzędzi umożliwiających satysfakcjonujące włączanie się do życia społecznego. W szczególności Orkiestry Młodzieżowe i Dziecięce, dzięki swojej działalności dostarczającej wsparcia, pozwalają uczestnikom na odkrywanie posiadanych umiejętności, próbowanie ról, rozwijanie wielu rodzajów wiedzy. W Argentynie te projekty Orkiestr są realizowane na terenie całego kraju, a większość z nich jest finansowana ze środków publicznych. Niniejszy artykuł prezentuje wyniki badań prowadzonych pt. „Młodzież w Orkiestrach: budowa tożsamości i przyszłe projekty”. Stanowiły one część badań szerszych Grupy Badania i Interwencje w Psychologii Doradczej (GIIPO) na Wydziale Psychologii Uniwersytetu w Buenos Aires i miały na celu zrozumienie niektórych procesów związanych z konstruowaniem tożsamości poprzez udział w realizacji projektu Orkiestry. Ich wyniki oparte są na narracjach 19 uczestników oraz ich nauczycieli i rodzin. Końcowe refleksje zorientowane są na wypracowanie wiedzy tworzonej z myślą o budowaniu zrównoważonego życia w społeczeństwach XXI wieku.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Aisenson, G., Legaspi, L., & Valenzuela, V. (2018). Vulnerable youth in Argentina: contributions to the achievement of sustainable life-paths and decent social insertions. Research and Practices. W V. Cohen-Scali, J. Pouyaud, V. Drabik-Podgorna, M. Podgorni, G. Aisenson, J.L. Bernaud, I. Moumoula & J. Guichard (Red.), Life and Career designing for sustainable development and decent work (s. 251–269). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-91968-3_14
- Aisenson, G., Legaspi, L., Czerniuk, R., Valenzuela, V., Bailac, K. S., Virgili, N. A., & Miguelez, V. (2019). Trajectoires et construction de l’identité des jeunesenconflit avec le droit pénal [Trajectories and identity construction of young people in conflict with criminal law]. W D. Canizittu (Red.), Penser et agirl’orientation au 21ème siècle: de l’élève au citoyenengagé [Thinking and acting orientation in the 21st century: from the student to the committed citizen] (s. 47–60). Qui Plus Est.
- Aisenson, G., Legaspi, L., Valenzuela, V., Bailac, S., Czerniuk, R., Vidondo, M., & Gómez González, N. (2015). Temporalidad y configuración subjetiva. Reflexiones acerca de los proyectos de vida de jóvenes en situaciones de alta vulnerabilidad social [Temporality and subjective configuration. Reflections on life projects of young people in situation of high social vulnerability]. Anuario de Investigaciones, 22(1), 83–92.
- Aisenson, G., Legaspi, L., Valenzuela, V., Czerniuk, R., Bailac, S., Gómez González, N., & Báez, R. (2014). Jóvenesen la calle: Temporalidad y anticipaciones de futuro [Young people on the street: Temporality and anticipations of the future]. Actas de las IV Reunión de Investigadores/as en Juventudes Argentina, 4–19. Red de Investigadoresen Juventudes Argentinas. https://www.researchgate.net/publication/318281335_Jovenes_en_la_calle_Temporalidad_y_anticipaciones_de_futuro
- Antelo, E. & Zanelli, M. (2004). Informe Final. Orquestas infanto/juvenil (Lugano) [Final Report. Social Orchestras for Children and Youth (Lugano)]. Dirección de Investigación, Secretaría de Educación.
- Atela, M.V. (2005). Orquesta-Escuela como herramienta educativa y de promoción socio-cultural: Descripción de una experiencia y aspectos de una investigación en curso. [Orchestra-School as an educational and socio-cultural promotion tool: Description of an experience and aspects of an ongoing investigation]. Jornadas de Educación Artística de la Escuela de Posgrado de la Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario.
- Belfiore, E. & Bennett, O. (2006). Rethinking the social impact of the arts: a critical-historical review. Centre for cultural policy studies. University of Warwick. Research Papers No 9. Series Editors: Oliver Bennett and Jeremy Ahearne. Pobrano 31 maja 2020, z: https://www.researchgate.net/publication/265023143
- Berger, R. (2015). Now I see it, now I don’t: Researcher’s position and reflexivity in qualitative research. Qualitative Research, 15(2), 219–234. https://doi.org/10.1177/1468794112468475
- Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (2018). Handbook of qualitative research (wyd. 5). Sage.
- Duarte, M. E. (2017). Counseling and well-being: on the road to realities. British Journal of Guidance and Counselling, 45(5), 508–518. https://doi.org/10.1080/03069885.2017.1309641
- Duarte, M. E. & Cardoso, P. (2015). The Life Designing Paradigm: from practice to theory. W L. Nota & Jerome Rossier (Red.), Handbook of Life Design Paradigm: from theory to practice, and from practice to theory (s. 41–57). Hogrefe. https://doi.org/10.1027/00447-000
- Dubet, F. & Martucelli, D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar [At school. Sociology of school experience]. Losada.
- Finnegan, F. & Serulnikov, A. (2015). La enseñanza y el aprendizaje como ejes de la propuesta socioeducativa – El programa Nacional de Orquestas y CorosInfantiles y Juveniles para elBicentenario [Teaching and learning as axes of the socio-educational proposal – The National Program of Children’s and Youth Orchestras and Choirs for the Bicentennial]. Serie La Educaciónen Debate/ Documentos de la Diniece, 20. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/serie-debate-nro20-18-12-2015.pdf
- Guichard, J. (2018). Final purposes for Life-and-Career Design Interventions in the Anthropocene Era. W V. Cohen-Scali, J. Rossier & L. Nota (Red.), New perspectives on career counseling and guidance in Europe (s. 189–204). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-61476-2_12.
- Giddens, A. (1995). Modernidad e identidad del yo. El yo y la sociedaden la épocacontemporánea [Modernity and identity of the self. The self and society in contemporary times]. Península.
- Hammersley, M. & Atkinson, P. (2019). Ethnography. Principles in practice (wyd. 4). Routledge.
- Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC) (2021). Incidencia de la pobreza y la indigencia en 31 aglomerados urbanos [Incidence of poverty and indigence in 31 urban agglomerates]. Primer semestre de 2021. Condiciones de vida, 5(13). https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/eph_pobreza_09_21324DD61468.pdf
- Keyes, C.L.M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly, 61, 121–140. https://doi.org/10.2307/2787065
- Luna, F. (2009). Elucidating the concept of vulnerability: Layers not labels. The International Journal of Feminist Approaches to Bioethics, 2(1), 121–139. https://www.jstor.org/stable/40339200
- Ministerio de Educación de la Nación Argentina [MENA] (2014). Ministerio de Educación de la Nación. Programa Nacional de Orquestas y Coros [Ministry of Education of Argentina.National Program of Orchestras and Choirs. Website]. Pobrano 3 czerwca 2016, z: http://portales.educacion.gov.ar/dnps/programa-nacional-de-orquestas-y-coros-para-el-bicentenario/
- Moreno Crossley, J.C. (2008). El concepto de vulnerabilidad social enel debate entorno a la desigualdad: problemas, alcances y perspectivas [Social vulnerability concept in the debate about inequality: problems, extent and perspectives]. Center for Latin American Studies, University of Miami. https://www.scribd.com/doc/70378103/El-Concepto-de-Vulnerabilidad-Social-en-El-Debate-Juan-C-Moreno
- United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (2020). Leading SDG 4 – Education 2030. Pobrano 31 maja 2020, z https://en.unesco.org/themes/education2030-sdg4.
- Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
- Savickas, M., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J., Duarte, M., Guichard, J., Soresi, S., Van Esbroeck, R. & Van Vianen, A. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st. Journal of Vocational Behaviour, 75, 239–250. DOI: 10.1016/j.jvb.2009.04.004
- Sistema de Información de Tendencias Educativasen América Latina [SITEAL] (2017) Perfiles de País. Argentina [Countries profiles: Argentina]. Pobrano 31 maja 2020, z: http://www.publicaciones.siteal.iipe.unesco.org/perfiles-de-pais/4/argentina
- Sistema Nacional de Orquestas y Coros Juveniles e Infantiles de Venezuela [SNOCJIV] (2018). ¿Qué es El Sistema? [What is The System?]. Pobrano 31 maja 2020, z: https://fundamusical.org.ve/que-es-el-sistema/.
- Valenzuela, V., Aisenson, G. & Duarte, M.E. (2021). Youth and Children’s Orchestras – Analysis of the Educational Experience and some Reflections from the Field of Lifelong Guidance and Counselling. International Journal for Educational and Vocational Guidance.
- Valenzuela, V. (2021). Youth in Orchestras: Construction of Identity and Future Projects. [rozprawa doktorska]. Faculty of Psychology. University of Buenos Aires.
- Valenzuela, V., Aisenson, G., & Duarte, M.E. (2018). Identidad desde la perspectiva de la Psicología de la Orientación: Análisis de dos casos. [Identity from guidance perspective: Analysis of two case studies]. Anuario de Investigaciones. Facultad de Psicología. Universidad de Buenos Aires, 25, 71–80. https://www.redalyc.org/journal/3691/369162253009/html/
- Wald, G. (2009). Promoción de la salud a través del arte: estudio de caso de un taller de fotografíaen Ciudad Oculta, la villa Nº15 de la Ciudad de Buenos Aires. [Health promotion through art: case study of a photography workshop in Ciudad Oculta, Villa Nº15 in the City of Buenos Aires]. Salud Colectiva, 5(3), 345–362. https://doi.org/10.18294/sc.2009.239
- Wald, G. (2016). ¿La cultura como recurso? Estudios de caso en dos proyectos de Orquestas juveniles con objetivos de inclusión social en la Ciudad de Buenos Aires, Argentina [Culture as a resource? Case studies in two projects of youth orchestras with social inclusion objectives in the City of Buenos Aires, Argentina]. Última Década, 44, 257–290. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-2262016000100010