Treść głównego artykułu

Abstrakt

Całość interwencji w postaci poradnictwa i orientacji zawodowej ma na celu pomóc każdej osobie w odnalezieniu odpowiedzi na podstawowe/generyczne pytanie stawiane w „płynnych społeczeństwach”: przez jakie aktywności życiowe można nadać sens i perspektywy swojemu życiu? Przez cały XX wiek ten problem był ujmowany w języku uwzględniającym dominację systemów organizacji pracy i wymiany jej wytworów (czego przykładem może być pyta
nie: jaki zawód będzie mi odpowiadać?). Pomaganie w poradnictwie stawało się w ten sposób doradztwem dotyczącym zatrudnienia, którego celem było wprowadzenie w aktualny świat pracy, co ostatecznie miało zapewniać trwały wzrost gospodarczy. Doradztwo to opiera się na metodologiach, które różnią się od siebie w zależności od funkcji i miejsca (czasami zerowego), jakie zajmują w nich wiedza naukowa i koncepcje interwencji. W kontekście global nego kryzysu, jaki dotknął cały ekosystem pod koniec XX wieku, pojawiły się wątpliwości co do trwałości obecnie dominujących form organizacji i podziału produktów pracy. W konsekwencji zaczęły się rozwijać interwencje pomocy
w poradnictwie Life Design, które prowadzą do pomagania jednostkom w odnalezieniu odpowiedzi na podstawowe pytanie przewodnie (a nie na jego różne translacje). Można jednak zastanawiać się, w jakim stopniu może się to
przyczynić do zwiększenia zdolności ich udziału w realizacji rezolucji pod hasłem „Zmienić świat”, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2015 roku.

Słowa kluczowe

całożyciowe poradnictwo i doradztwo zatrudnialność konstruowanie życia (Life Design) ekosystem godna praca

Szczegóły artykułu

Referencje

  1. Adler, A. (1931). What life should mean to you. New York: Blue Ribbon Books.
  2. Adler, A. (1956). The individual psychology of Alfred Adler. New York: Basic Books.
  3. Arendt, H. (1958). The human condition. Chicago: University of Chicago Press.
  4. Arthur, M. B., Rousseau, D. M. (red.). (1996). The boundaryless careers: A new employment principle for a new organizational era. Oxford: Oxford University Press.
  5. Aubret, J. (1996). Bilan de compétences, orientation des adultes et trajectoires de vie. Spirale: Revue de Recherches en Éducation, 18, 27–38.
  6. Audry, C. (1966). Sartre et la réalité humaine. Paris: Seghers.
  7. Bauman, Z. (2000). Liquid modernity. Cambridge: Polity Press.
  8. Bauman, Z. (2007). Liquid Times: Living in an Age of Uncertainty. Cambridge: Polity Press.
  9. Beck, U. (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. London: Sage.
  10. Bergson, H. (1907). L’évolution créatrice [Creative evolution]. Paris: Felix Alcan.
  11. Binet, A., Simon, T. (1907). Le développement de l’intelligence chez les enfants. L’Année Psychologique, 14, 1–94.
  12. Blanc, G. le (2007). Vies ordinaires. Vies précaires [Ordinary lives. Precarious lives]. Paris: Seuil.
  13. Clot, Y. (1999). La fonction psychologique du travail [Psychological function of work]. Paris: PUF.
  14. Compétence (2017). Wikipédia, l’encyclopédie libre. Pobrano z: http://fr.wikipedia.org/w/index.php?title=Comp%C3%A9tence&oldid=134158990 (17.02.2017).
  15. Congrès international d’orientation professionnelle féminine (1926). Bordeaux 23–26 septembre. (Secrétariat, 57 rue des trois Consuls, 1926) Actes. Bordeaux: Impr. de J. Bière.
  16. Dawis, R. V., Lofquist, L. H. (1984). A psychological theory of work adjustment. An individualdifferences model and its applications. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  17. Dejours, C. (2000). Travail, usure mentale [Work and mental erosion]. Paris: Bayard.
  18. Dejours, C. (2009). Travail vivant. 1: Sexualité et travail. 2: Travail et émancipation. [Working. 1: Sexuality and work. 2: Work and emancipation]. Paris: Payot. Doeringer, P. B., Piore, M. J. (1985). Internal Labor Markets and Manpower Analysis (wyd. 2). Armonk: M.E. Sharpe. 53
  19. Dubar, C. (1996). La sociologie du travail face à la qualification et à la compétence [Work sociology facing with qualification and competence]. Sociologie du Travail, 2, 179–193.
  20. Dubar, C. (1998). La socialisation. Construction des identités sociales et professionnelles [Socialization: The construction of social and professional identities] (wyd. 2). Paris: Armand Colin.
  21. Ehrenberg, A. (1995). L’individu incertain [The uncertain individual]. Paris: Hachette Littératures.
  22. Elias, N. (1991). The society of individuals. Oxford: Blackwell.
  23. Flichy, P. (2017). Les nouvelles frontières du travail à l’ère numérique. Paris Editions du Seuil.
  24. Foucault, M. (1988). Technologies of the self. W: P. H. Hutton, H. Gutman, L. H. Martin (red.), Technologies of the self: A seminar with Michel Foucault (ss. 16–49). Anherst: The University of Massachusetts Press [przedr.: M. Foucault (1994). Dits et écrits, vol. 4 (ss. 783–813). Paris: Gallimard].
  25. Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity. Self and society in the late modern age. Cambridge: Polity Press.
  26. Gorz, A. (1988). Métamorphose du travail. Critique de la raison économique. Paris: Gallimard (Folio Essais).
  27. Guichard, J. (1997). La double assise des pratiques en orientation: fondements conceptuels et finalités sociales. Revista de Pedagogie (Bucarest), 46, 105–127.
  28. Guichard, J. (2001). Quelles peuvent être les finalités individuelles et collectives de l’éducation en orientation? W: J. Guichard, V. Guillon, V. Lowit (red.), Actes du colloque «Eduquer en Orientation: enjeux et perspectives » (ss. 49–70). L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 30, Hors Série (juillet).
  29. Guichard, J. (2002a). Los dos pilares de las prácticas en orientación. Fudamentos conceptuales y finalidades sociales. W: D. Aisenson (red.), Después de la Escuela. Tansición, construcción de proyectos, trayectorias e identidad de los Jóvenes (ss. 37–63). Buenos Aires: Eudeba.
  30. Guichard, J. (2002b). Problemáticas et finalidades de la orientación professional. Formación Professional, 26, mayo-augusto, 5–20.
  31. Guichard, J. (2002c). Problemáticas sociales, Modelizaciones teóricas, y finalidas de la orientación. W: J. H. Elizalde, A. M. Rodriguez (red.), Creando Proyectos en Tiempos de Incertidumbre. Desarrollos teóricos y técnicos en Orientación Vocacional Ocupational (ss. 12–39). Montevideo: Editorial Psicolibros.
  32. Guichard, J. (2002d). Problématiques et finalités du conseil en orientation. Formation Professionnelle, 26, mai-août, 5–20.
  33. Guichard, J. (2004). Se faire soi [Making oneself self]. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 33, 499–534.
  34. Guichard, J. (2005). Life-long self-construction. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 5, 111–124.
  35. Guichard, J. (2016a). Career guidance, education, and dialogues for a fair and sustainable human development. W: J. Guichard, V. Drabik-Podgórna, M. Podgórny (red.),
  36. Counselling and dialogues for sustainable human development (ss. 17–43). Toruń: Adam Marszałek.
  37. Guichard, J. (2016b). Une comparaison des apports des modèles de la construction de la carrière et de la construction de soi au life designing counseling [Life-designing counseling: A comparison of the career construction and self-construction approaches]. Psychologie Française, 1 (61), 15–29. https://doi.org/10.1016/j.psfr.2013.03.002
  38. Guichard, J. (2017a). Objectifs et finalités de l’accompagnement à l’orientation à l’ère anthropocène. W: F. Danvers (red.), S’orienter dans un monde en mouvement. Actes du colloque de Cerisy d’août 2015 (sous presse). Paris: L’Harmattan.
  39. Guichard, J. (2017b). Final purposes for life-and-career design interventions in the Anthropocene era. W: V. Cohen-Scali, J. Rossier, L. Nota (red.), International perspectives on current research in career counseling and guidance. Building careers in changing and diverse societies. New York: Springer.
  40. Guichard, J., Bangali, M., Cohen-Scali, V., Pouyaud, J., Robinet, M.-L. (2017). Concevoir et orienter sa vie: les dialogues de conseil en life design [Designing a life: the life-design dialogues]. Paris: Editions Qui Plus Est.
  41. Guichard, J., Pouyaud, J. (2018). Life design dialogues for self’s construction. W: J. A. Athanasou, H. N. Perera (red.), International Handbook of Career Guidance (wyd. 2) (chap. 14). New York: Springer.
  42. Gysbers, N.C. (2010). Remembering the past, shaping the future. A history of school counseling. Alexandria: American School Counselor Association.
  43. Hall, D. T. (2004). The protean career: A quarter-century journey. Journal of Vocational Behavior, 65, 1–13.
  44. Hartog, F. (2003). Régimes d’historicité. Présentisme et expériences du temps. Paris: Editions du Seuil.
  45. Hofstede, G. (1991). Cultures and organizations, software of the mind. Intercultural cooperation and its importance for survival. London: HarperCollins Business.
  46. Hudson, M. (2012). Finance capitalism and its discontents. Dresden: ISLET.
  47. Huteau, M. (2002a). Édouard Toulouse et les débuts de la psychotechnique en France. Psychologie et histoire, 2002, 3, 28–50.
  48. Huteau, M. (2002b). Psychologie, psychiatrie et politique sous la troisième république; la biocratie d’Edouard Toulouse (1865–1947) [Psychology, psychiatry and politics during the third Republic: Edouard Toulouse’s biocraty]. Paris: L’Harmattan.
  49. Huteau, M. (2009). Un pionnier de l’orientation professionnelle: Fernand Mauvezin [Fernand Mauvezin: A pioneer in vocational guidance]. Paris: Documents de l’INETOP.
  50. Huteau, M., Lautrey, J. (1979). Les origines et la naissance du mouvement d’orientation. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 8, 3–43.
  51. Jacques, F. (1979). Dialogiques, recherches logiques sur le dialogue. Paris: PUF.
  52. Kostulski, K., Prot, B. (2004). L’activité conversationnelle d’un jury de validation d’acquis : analyse interlocutoire de la formation d’un concept potentiel. Psychologie Française, 49 (4), 425–441.