Treść głównego artykułu
Abstrakt
Po zapoznaniu z definicją etyki poprzez wyjaśnienia etymologiczne i analizę semantyczną, artykuł ten analizuje rolę i znaczenie etyki w świecie zawodowym. Proponuje wgląd w to, co jest wytwarzane przez odwołujące się do niej refleksyjne i zbiorowe procesy. Wykraczając poza ideę „praktycznej mądrości” bliskiej Paulowi Ricoeurowi, etyka jest tu traktowana jako nauka oferująca szczególną formę profesjonalnego zaangażowania, które jest wyzwolone i oparte na usytuowanych i podzielanych wartościach. W dzisiejszym burzliwym świecie pracy etyka zawodowa może okazać się sprawą endogenną, w sposób szczególny wzmacniającą proces profesjonalizacji.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Ardoino, J. (1994). La performance et sa mise en spectacle. Texte reconstitué, à partir d’une intervention orale – janv. 1994) https://afirse-international.org/wp-content/uploads/2020/04/Performance-et-son-implication.pdf
- Aristote. (1959). Éthique à Nicomaque (J. Tricot, Éd.). Librairie philosophique.
- Ballet, J., Dubois, J.-L., & Mahieu, F.-R. (2004). A la recherche du développement socialement durable : Concepts fondamentaux et principes de base. Développement durable et territoires. Économie, géographie, politique, droit, sociologie, Dossier 3, Article Dossier 3. https://doi.org/10.4000/developpementdurable.1165
- Barel, Y., Dumas, M., & Frémeaux, S. (2017). Styles de management, climat social et climat éthique : Une approche contextuelle. Revue de gestion des ressources humaines, N° 105(3), 19–37.
- Bauman, Z. (2006). La vie liquide (C. Rosson, Trad.). Le Rouergue – Chambon.
- Bentham, J. (1834). Déontologie : Ou, Science de la morale : ouvrage posthume. Charpentier.
- Bourdu, E., Lallement, M., Veltz, P., & Weil, T. (2019). Le travail en mouvement. Presse des mines.
- Brundtland, G. H. (1987). Brundtland Report. Our Common Future. https://www.pfi-culture.org/wp-content/uploads/sites/1052/2016/04/1987rapportbrundtland.pdf
- Brundtland, G. H., Khalid, M., & Commission mondiale de l’environnement et du. (1988). Notre avenir à tous. Editions du Fleuve. https://idl-bnc-idrc.dspacedirect.org/handle/10625/8374
- Claude, J.-F. (2001). Le management par les valeurs. Éd. Liaisons.
- Dhondt, R., & Vanacker, B. (2013). Ethos : Pour une mise au point conceptuelle et méthodologique. COnTEXTES. Revue de sociologie de la littérature, 13, Article 13. https://doi.org/10.4000/contextes.5685
- Dubet, F. (1994). Sociologie de l’expérience. Éditions du Seuil.
- Dubet, F. (2002). Le déclin de l’institution. Éditions du Seuil.
- Guichard, J. (2017). Objectifs et finalités de l’accompagnement à l’orientation à l’ère de l’anthropocène. In F. Danvers (Éd.), S’orienter dans un monde en mouvement (p. 13–40). L’Harmattan.
- Guichard, J., Drabik-Podgórna, V., & Podgórny, M. (Éds.). (2016). Counselling and Dialogue for Sustainable Human Development. Adam Marszałek.
- Isaac, H. (1998). Les normes de qualité dans les services professionnels : Une lecture des pratiques à travers la théorie des conventions. Finance Contrôle Stratégie, 1(2), 89–112.
- Jorro, A. (2009). La construction de l’éthos professionnel en formation alternée. Travail et apprentissage, 3, 13–25.
- Jorro, A. (2014). Êthos professionnel. In A. Jorro (Éd.), Dictionnaire des concepts de la professionnalisation (p. 109‑112). De Boeck.
- Jutras, F., & Labbé, S. (2014). Ethique professionnelle. In A. Jorro (Éd.), Dictionnaire des concepts de la professionnalisation (p. 105‑108). De Boeck.
- Kiesler, C. A. (1971). The psychology of commitment: Experiments linking behavior to belief. Academic Press.
- Kozielska, J., Piorunek, M., Podgórny, M., & Drabik-Podgórna, V. (2020). Postmodern market scenarios and career patterns: Challenges for education. African Journal of Career Development, 2(1), 1‑8. https://doi.org/10.4102/ajcd.v2i1.17
- Labbé, S. (2005). Engagement et implication professionnelle dans la construction d’une éthique d’entreprise : Le cas de 5 recherches-actions menées dans le milieu industriel. Université de Toulouse 2 – Le Mirail, Sciences de l’éducation.
- Labbé, S. (2021). Des engagements professionnels : Contributions à l’étude des professionnalisations [Habilitation à diriger des recherches]. Université Toulouse – Jean Jaurès.
- Labbé, S., & Vidaller, V. (2019). Focus group et réflexions éthiques comme outils de professionnalisation : Le cas des métiers de l’accompagnement. In F. Hille & S. Labbé (Éds.), ProfessionnalisationS : repères et ouverture (Actions et savoirs, p. 190–203). L’Harmattan.
- Le Coz, P. (2010). Chapitre 4. L’enseignement de l’éthique en France. Journal International de Bioethique, Vol. 21(1), 69‑81.
- Marengo, N. (2020), Professional ethics as a tool to investigate the professionalisation of guidance and occupational integration workers at university, 15e Journée Scientifique des Jeunes Chercheurs en Psychologie, Lille
- Mercier, S. (2002). Une typologie de la formalisation de l’éthique en entreprise : L’analyse de contenu de 50 documents. Revue de gestion des ressources humaines, 1(43), 34–49.
- Mercier, S. (2010). L’éthique dans les entreprises. La Découverte.
- Monceau, G. (2006). Éthique et idéologie professionnelles. Apports socio-cliniques. Recherche et formation, 52, 55‑70. https://doi.org/10.4000/rechercheformation.1216
- Obin, J.-P. (2018). Les interactions pratiques entre droit, morale et éthique : Extrait de La prise de décision en situation complexe. ESENESR. https://www.ih2ef.gouv.fr/sites/default/files/2020-07/asp-les-interactions-pratiques-entre-droit-morale-et-thique-381.pdf
- Prairat, E. (2009). De la déontologie enseignante : Valeurs et bonnes pratiques. PUF.
- Rey, A. (2010). Dictionnaire historique de la langue française : Contenant les mots français en usage et quelques autres délaissés, avec leur origine proche et lointaine... Le Robert.
- Ricoeur, P. (1990). Soi-même comme un autre. Éditions du Seuil.
- Ricoeur, P. (2010). Lectures, T. 1. Autour du politique. Média Diffusion.
- Rosa, H. (2012). Aliénation et accélération : Vers une théorie critique de la modernité tardive. La Découverte.
- Svandra, P. (2016). Repenser l’éthique avec Paul Ricoeur. Recherche en soins infirmiers, N° 124(1), 19‑27.
- Terrenoire, J.-P. (1991). Sociologie de l’éthique professionnelle. Contribution à la réflexion théorique. Sociétés Contemporaines, 7(1), 7‑33. https://doi.org/10.3406/socco.1991.1007
- Vidaller, V., Vidal, E., & Labbé, S. (Soumis). La notion d’éthique au regard de conseillers en évolution professionnelle (CEP). TransFormations, n.d.