Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule opisano podstawy teoretyczne i metodykę prowadzenia dialogów w Poradnictwie konstruowania życia / Life Design. Zostały one opracowane, aby pomóc ludziom w projektowaniu, budowaniu i kierowaniu swoim aktywnym życiem. W odróżnieniu od koncepcji doradztwa w zakresie zatrudnienia, w założeniach poradnictwa opartego na dialogu odchodzi się od poglądu, że podejmując kwestię aktywnego życia, każdy nadaje sens swemu istnieniu jedynie ze względu na powiązania z istniejącymi organizacjami pracy i wymiany (bez możliwości wykluczenia takiej odpowiedzi). Dialogi zostały skonstruowane poprzez syntezę wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i społecznych związanych z procesami i czynnikami sprzyjającymi samokonstrukcji. Zgodnie z tą wiedzą subiektywna tożsamość rozumiana jest jako dynamiczny system subiektywnych form tożsamości. Ponadto zakłada się, że w rozwoju dynamiki tego systemu każdej osoby ważną rolę odgrywają dwie formy refleksywności: dualna (dwustronna) i trójstronna (triadyczna). Ta ostatnia jest uruchamiana w sposób szczególny podczas doradczego dialogu konstruowania życia. Wyróżnić w nim można cztery etapy spotkania „twarzą w twarz”: (1) budowanie relacji/zawieranie przymierza pracy, (2) ogarnięcie i podsumowanie przez radzącego się tych pól aktywności, doświadczeń, ról itp., które uważa, za odgrywające ważną rolę w jego życiu, (3) narracje radzącego się odnoszące się do „siebie w każdym z jego różnych głównych doświadczeń”, nadających sens jego istnieniu i pozwalające mu na szkicowanie perspektyw na przyszłość oraz (4) określenie działań, które należy podjąć, wskazanie kierunków rozwoju i zakończenie dialogu.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Referencje
- Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice‑Hall.
- Bandura, A. (2006). Toward a psychology of human agency. Perspectives on Psychological Science, 1 (2), 164–180.
- Barsalou, L.W. (1992). Cognitive Psychology: an overview for cognitive scientists. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
- Blustein, D. L. (1994). „Who am I?” The question of self and identity in career development. W: M.L. Savickas, R.W. Lent (red.), Convergence in career development theories (ss. 139–154). Palo Alto: CPP.
- Blustein, D.L., Noumair, D.A. (1996). Self and identity in career development: Implications for theory and practice. Journal of Counseling and Development, 74, 433–441.
- Bourdieu, P. (1980). Question de sociologie. Paris: Editions de Minuit.
- Bourdieu, P. (1997). Méditations pascaliennes. Paris: Editions du Seuil.
- Bruner, J.S. (1994). The „remembered” self. W: U. Neisser, R. Fivush (red.), The remembering self: Construction and accuracy in self-narrative (ss. 41–54). Cambridge: Cambridge University Press.
- Bruner, J. S., Taguri, R. (1954). The perception of people. W: G. Lindzey (red.), Handbook of social psychology (vol. 2). Cambridge: Addison-Wesley.
- Colapietro, V. M. (1989). Peirce’s approach to the self. A semiotic perspective on human subjectivity. Albany: State University of New York Press.
- Collin, A., Guichard, J. (2011). Constructing self in career theory and counseling interventions. W: P.J. Hartung, L.M. Subich (red.), Constructing Self in Work and Career. Concepts, cases and contexts (ss. 89–106). Washington: American Psychological Association.
- Csikszentmihalyi, M., Beattie, O.V. (1979). Life themes: A theoretical and empirical exploration of their origins and effects. Journal of Humanistic Psychology, 19, 45–63. 93
- Delory-Momberger, C. (2009). La condition biographique. Essais sur le récit de soi dans la modernité avancée. Paris: Téraèdre.
- Delory-Momberger, C. (2012). Sens et narrativité dans la société biographique. Le sujet dans la cité. 3, 166–181.
- Dubar, C. (1992). Formes identitaires et socialisation professionnelle. Revue Française de Sociologie, 33, 505–530.
- Dubar, C. (1996). La sociologie du travail face à la qualification et à la compétence. Sociologie du Travail, 2, 179–193.
- Dubar, C. (1998a). La socialisation. Construction des identités sociales et professionnelles (wyd. 2). Paris: Armand Colin.
- Dubar, C. (1998b). Identité professionnelle et récits d’insertion. Pour une approche socio-sémantique des constructions identitaires. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 27, 95–104.
- Dubar, C. (2000). La crise des identités; l’interprétation d’une mutation. Paris: PUF.
- Dumora, B. (1988). La dynamique vocationnelle chez l’adolescent de collège: continuité et ruptures. Thèse de doctorat en psychologie. Université de Bordeaux II.
- Dumora, B. (1990). La dynamique vocationnelle chez l’adolescent de collège: continuité et ruptures. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 19, 111–127.
- Dumora, B. (1998a). L’imaginaire professionnel des jeunes adolescents. Carriérologie, 7 (1–2), 3–32.
- Dumora, B. (1998b). Expérience scolaire et orientation. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 27, 211–234.
- Dumora, B. (2000). Les intentions d’orientation. Aspects développementaux et psychosociaux. Synthèse pour l’Habilitation à diriger des recherches [Post-Doctoral Synthesis]. Paris: Conservatoire National des Arts et Métiers.
- Erikson, E. (1959). Identity and the life cycle. New York: International Universities Press.
- Foucault, M. (1982a). The Subject and Power. W: H. Dreyfus, P. Rabinow, Michel Foucault: Beyond Structuralism and Hermeneutics (ss. 208–226). Chicago: University Press [przedr.: M. Foucault (1994), Dits et écrits, vol. 4 (ss. 222–243). Paris: Gallimard].
- Foucault, M. (1982b). L’herméneutique du sujet. W: Annuaire du Collège de France, 82ème année, Histoire des systèmes de pensée, année 1981–1982 (ss. 395–406) [przedr.: M. Foucault (1994). Dits et écrits, vol. 4 (ss. 353–365). Paris: Gallimard].
- Foucault, M. (1983a). A propos de la généalogie de l’éthique: un aperçu du travail en cours. W: H. Dreyfus, P. Rabinow, Michel Foucault: Un parcours philosophique (ss. 322–346). Paris: Gallimard [przedr.: M. Foucault (1994). Dits et écrits, vol. 4 (ss. 609–631). Paris: Gallimard].
- Foucault, M. (1983b). Usage des plaisirs et techniques de soi [The use of pleasure and techniques of the self], Le Débat, 27, (novembre), 46–72. [przedr.: M. Foucault (1994). Dits et écrits, vol. 4 (ss. 539–560). Paris: Gallimard].
- Foucault, M. (1984). Histoire de la sexualité 3 – Le souci de soi. Paris: Gallimard.
- Foucault, M. (1984). L’éthique du souci de soi comme pratique de la liberté. Concordia. Revista internacional de filosofia, 6, 99–116 [przedr.: M. Foucault (1994). Dits et écrits, vol. 4 (ss. 708–729). Paris: Gallimard].
- Foucault, M. (1988). Technologies of the self. W: P.H. Hutton, H. Gutman, L.H. Martin (red.), Technologies of the self: A seminar with Michel Foucault (ss. 16–49). Anherst: The University of Massachusetts Press [przedr.: M. Foycault (1994). Dits et écrits, vol. 4 (ss. 783–813). Paris: Gallimard].
- Foucault, M. (1994a). La gouvernementalité. W: M. Foucault, Dits et écrits, vol. 3. Paris: Gallimard.
- Foucault, M. (1994b). Les techniques de soi. W: M. Foucault, Dits et écrits, vol. 4. Paris: Gallimard.
- Foucault, M. (2001). L’herméneutique du sujet. Cours au collège de France 1981–1982. Paris: Seuil, Gallimard, Hautes Etudes.
- Foucault, M. (2008). Le gouvernement de soi et des autres. Cours au collège de France 1982–1983. Paris: Seuil, Gallimard, Hautes Etudes.
- Gautier, S. (2012). Expérimentation d’un entretien constructiviste de conseil en orientation (mémoire de DECOP non publié). Conservatoire National des Arts et Métiers, Paris, France.
- Gergen, K. (1991). The saturated self. Dilemmas of identity in contemporary life. New York: HarperCollins, BasicBooks.
- Gergen, K.J. (2011). Relational being: Beyond self and community. New York: Oxford University Press.
- Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Cambridge: Polity Press.
- Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN.
- Gottfredson, L.S. (1981). Circumscription and compromise: A developmental theory of occupational aspirations. Journal of Counseling Psychology Monograph, 28, 545– 579.
- Guichard, J. (2001). Adolescents’ scholastic fields, identity frames and forms and future projects. W: J.E. Nurmi (red.), Navigating through adolescence: European perspectives (ss. 279–306). New York: Routledge Falmer.
- Guichard, J. (2004). Se faire soi. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 33, 499–534.
- Guichard, J. (2005). Life-long self-construction. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 5, 111–124.
- Guichard, J., Huteau, M. (2005). Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków: Impuls.
- Guichard, J. (2007). Représentations de soi et des professions et projets d’avenir à l’adolescence. W: J. L. Bernaud, C. Lemoine (red.), Traité de psychologie du travail et des organisations (wyd. 2, ss. 50–54). Paris: Dunod.
- Guichard, J. (2008). Proposition d’un schéma d’entretien constructiviste de conseil en orientation pour des adolescents ou de jeunes adultes. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 37, 413–440. 95
- Guichard, J. (2009). Self-constructing. Journal of Vocational Behavior, 75, 251–258.
- Guichard, J. (2011). Representarsi il lavoro. Un omaggio a Maria Luisa Pombeni [Se représenter le travail. Un hommage à Maria Luisa Pombeni]. W: D. Guglielmi, M.G. D’Angelo (red.), Prospettive per l’orientamento: Studi ed esperienze in onore di Maria Luisa Pombeni (ss. 21–41). Roma: Carocci Editore.
- Guichard, J. (2016a). Une comparaison des apports des modèles de la construction de la carrière et de la construction de soi au life designing counseling [Life-designing counseling: A comparison of the career construction and self-construction approaches]. Psychologie Française, 61 (1), 15–29. https://doi.org/10.1016/j.psfr.2013.03.002.
- Guichard, J. (2016b). Reflexivity in life design interventions: Comments on life and career design dialogues. Journal of Vocational Behavior, 97, 78–83.
- Guichard, J., Bangali, M., Cohen-Scali, V., Pouyaud, J., Robinet, M.-L. (2017). Concevoir et orienter sa vie: les dialogues de conseil en life design [Designing a life: the life-design dialogues]. Paris: Editions Qui Plus Est.
- Harré, R. (1998). The singular self: An introduction to the psychology of personhood. London: Sage.
- Hermans, H.J.M., Kempen, H.J.G. (1993). The dialogical self. Meaning as Movement. San Diego: Academic Press.
- Jacques, F. (1982). Différence et subjectivité. Paris: Aubier.
- Jellab, A. (2001). Scolarité et rapport aux savoirs en lycée professionnel. Paris: PUF.
- Josselson, R. (1988). The embedded self: I and thou revisited. W: D.K. Lapsley, F.C. Power (red.), Self, ego, and identity. Integrative approaches (ss. 91–106). New York: Springer.
- Kelly, G. A. (1963). A theory of personality: the psychology of personal constructs. New York: Norton.
- Lacan, J. (1966). Le stade du miroir comme formateur de la fonction du je telle qu’elle nous est révélée dans l’expérience psychanalytique. W: J. Lacan, Ecrits (ss. 93–100). Paris: Seuil.
- Lahire, B. (1998). L’homme pluriel. Les ressorts de l’action [Plural (wo)man.The agency’s impulses]. Paris: Nathan.
- Laing, R.D. (1961). The Self and others. London: Tavistock Publications.
- Laing, R.D. (1971). Soi et les autres. Paris: Gallimard.
- Mahoney, M.J. (2002). Constructivism and positive psychology. W: C.R. Snyder, S.J. Lopez (red.), Handbook of positive psychology (ss. 745–750). Oxford: Oxford University Press.
- Malrieu, P. (2003). La construction du sens dans les dires autobiographiques. Toulouse: Erès.
- Markus, H.R. (1977). Self-schemata and processing information about the self. Journal of Personality and Social Psychology, 35, 63–78.
- Markus, H.R., Nurius, P. (1986). Possible selves. American Psychologist, 41, 954–969.
- McNamee, S. (1996). Therapy and identity construction in a postmodern world. W: D. Grodin, T. R. Lindlof (red.), Constructing self in a mediated world (ss. 141–155). Thousand Oaks: Sage.
- Mignot, P. (2004). Metaphor and career. Journal of Vocational Behavior, 64, 455–469.
- Minsky, M. (1977). Frame theory. W: P. N. Johnson-Laird, P. C. Wason, Thinking: Readings in cognitive science (ss. 355–376). Cambridge: Cambridge University Press.
- Pepper, S. (1942). World Hypotheses: Prolegomena to systematic philosophy and a complete survey of metaphysics. Berkeley: University of California Press
- Piaget, J. (1967). Biologie et connaissance. Essai sur les relations entre les régulations organiques et les processus cognitifs. Paris: Gallimard.
- Piraud, C. (2009). Mise à l’épreuve d’un schéma d’entretien de conseil en orientation. Mémoire de Master non publié, Conservatoire National des Arts et Métiers, Paris.
- Piriou, O., Gadéa, C. (1999). Devenir sociologue: Formations, emplois et identités des diplômés en sociologie. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 28, 447–474.
- Polkinghorne, D.E. (1988). Narrative knowing and the human sciences. Albany: State University of New York Press.
- Polkinghorne, D.E. (1992). Postmodern epistemology of practice. W: S. Kvale (red.), Psychology and postmodernism (ss. 146–165). London: Sage.
- Pouyaud, J., Bangali, M., Cohen-Scali, V., Robinet, M.-L., Guichard, J. (2016). Exploring changes during Dialogues for Life- and Career-Designing. Journal of Vocational Behavior, 97, 3–12.
- Raskin, J.D. (2002). Constructivism in psychology: Personal construct psychology, radical constructivism, and social constructionism. W: J.D. Raskin, S.K. Bridges (red.), Studies in meaning: Exploring constructivist psychology (ss. 1–26). New York: Pace University Press.
- Ricoeur, P. (1983). Temps et récit. T. 1: l’intrigue et le récit historique. Paris: Editions du Seuil.
- Ricoeur, P. (1985). Temps et récit. T. 3: le temps raconté. Paris: Editions du Seuil.
- Ricoeur, P. (1990). Soi-même comme un autre. Paris: Editions du Seuil.
- Rowan, J., Cooper, M. (red.) (1999). Plural self: Multiplicity in everyday life. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Savickas, M.L. (2005). The theory and practice of career construction. W: S.D. Brown, R.W. Lent (red.), Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work (ss. 42–70). Hoboken: Wiley.
- Savickas, M.L. (2009). Meaning and mattering in career construction: The case of Elaine. Pobrano z: http://www.cannexus.ca/wp-content/uploads/2014/04/Meaning-andMattering-in-Career-Construction-The-Case-of-Elaine-cx10_Dr.-Savickas_A-Demonstration.pdf (10.05.2018).
- Savickas, M.L. (2011). Career counseling. Washington: APA.
- Savickas, M.L. (2013). Career construction theory and practice. W: R.W. Lent, S.D. Brown (red.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (wyd. 2, ss. 147–183). Hoboken: Wiley.
- Savickas, M.L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J.-P., Duarte, M.E., Guichard, J., Soresi, S., Esbroeck, R. van, Vianen, A.E.M. van (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75, 239–250.
- Savickas, M., Guichard, J. (red.) (2016). Research on the Process of Narrative Career Counseling. Journal of Vocational Behavior, 97, 1–90. 97
- Savickas, M., Guichard, J. (2016). Symposium introduction: Reflexivity in life designing interventions. Journal of Vocational Behavior, 97, 1–2.
- Schank, R.C., Abelson, R.P. (1977). Scripts, plans, goals and understanding. Hillsdale: L. Erlbaum.
- Singly, F. de (2003). Les uns avec les autres: quand l’individualisme crée du lien. Paris: Armand Colin.
- Szejnok, E. (2012). Parcours de vies, identités et besoins des sportifs au cours du temps De l’apogée des carrières à l’arrêt total du sport de haut niveau (mémoire de DECOP non publié). Paris: Conservatoire National des Arts et Métiers.
- Tap, P. (1986). L’identification est-elle une aliénation de l’identité? W: P. Tap (red.), Identité individuelle et personnalisation (wyd. 2, ss. 237–250). Toulouse: Privat.
- Tap, P. (1988). La société pygmalion? Intégration sociale et réalisation de la personne. Paris: Dunod.
- Wiley, N. (1994). The Semiotic self. Cambridge: Polity Press.
- Zavalloni, M., Louis-Guérin, C. (1984). Identité sociale et conscience: introduction à l’ego-écologie. Montréal: P.U.M.
- Zéroulou, Z. (1988). La réussite scolaire des enfants d’immigrés. L’apport d’une approche en termes de mobilisation. Revue Française de Sociologie, 29, 447–470.