Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule przedstawiono założenia transkulturowej psychoterapii pozytywnej. Przyjęto zasadę, że głównym obszarem rozważań będą po pierwsze, potencjalności interpretowane jako możliwości i zdolności człowieka, po drugie, konflikty intrapsychiczne wynikające z procesu różnicowania potencjalności aktywnych. Omówiono dokonania i wybrane prace teoretyczno-badawcze Nossrata Peseschkiana dotyczące procesu tworzenia się konfliktów wewnętrznych. Zwrócono uwagę na ważne zadanie procesu terapeutycznego, którym w zamyśle Nossrata Peseschkiana jest aktywizacja indywidualnych, społecznych i rodzinnych zasobów. Wskazano na elementy procesu terapeutycznego, którym są: Model Równowagi, język terapii, a także wykorzystywanie metafor, przysłów ludowych, przypowieści czy alegorii. Zwrócono uwagę na fakt, że w koncepcji twórcy transkulturowej psychoterapii pozytywnej współczesny proces oddziaływań terapeutycznych wpisywać się winien w szeroko pojęty kontekst kulturowy. Podjęto również próbę ukazania możliwości wykorzystania elementów transkulturowej psychoterapii pozytywnej w procesie poradniczym.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Bilon, A. (2010). Poradoznawstwo wobec ogólnej refleksji nad poradnictwem [Counsellogy and the general study of counselling]. Edukacja Dorosłych 1(62), 55–75.
- Ciesielski, R. (2015). Transkulturowa Psychoterapia Pozytywna jako zintegrowany system terapeutyczny [Transcultural Positive Psychotherapy as an integrated therapeutic system]. Continuo.
- Ciesielski, R. (2016a). Konflikty psycho- i socjodynamiczne w psychoterapii pozytywnej. Transkulturowa Psychoterapia Pozytywna [Psycho- and socio-dynamic conflicts in positive psychotherapy: Transcultural Positive Psychotherapy]. Continuo.
- Ciesielski, R. (2016b). Model równowagi i trzy etapy interakcji w ujeciu Psychoterapii Pozytywnej [The balance model and three stages of interaction in Positive Psychotherapy]. Continuo.
- Ciesielski, R. (2016c). Pięć etapów Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej: Opis procesu terapeutycznego oraz startegii samopomocy [Five stages of Transcultural Positive Psychotherapy: A description of the therapeutic process and self-help strategies]. Continuo.
- Ciesielski, R. (2016d). Potencjalności aktywne, mikrotraumy i analiza różnicowa [Active potentialities, micro-traumas and differential analysis]. Continuo.
- Curtius, E. R. (1990). European literature and the Latin Middle Ages (W.R. Trask, Trans.). Princeton University Press.
- Czerkawska, A. (2013). Poradnictwo egzystencjalne: założenia – inspiracje – rozwiązania praktyczne [Existential counselling: Tenets, inspirations and practical solutions]. Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Czerkawska, A. (2018). Towards a dialogical bond in a humanistic-oriented counseling (I. Tumidajewicz, Trans.). Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 7, 333–49.
- Dobiała, E. (2021). Psychiatria po dyplomie [Psychiatry with a degree]. Retrieved November 21, 2022, from https://podyplomie.pl/psychiatria/36366,psychoterapia-pozytywna-i-transkulturowa-w-terapii-osob-doroslych.
- Dobiała, E., & Winkler, P. (2016). ‘Positive psychotherapy’ according to Seligman and ‘Positive Psychotherapy’ according to Peseschkian: A Comparison. International Journal of Psychotherapy 20(3), 5–13.
- Erikson, E.H. (1968). Identity: Youth and crisis. W. W. Norton Company.
- Georges, H. (1998). Ausführliches lateinisch-deutsches Handwörterbuch. Vol. 2. Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
- Kargul, J. (2016). Kulturowe konteksty organizacji poradnictwa [Cultural contexts of the organisation of counelling]. In J. Ertel, J. Górna, & D. Kukla (Eds.), Wybrane aspekty doradztwa zawodowego na przestrzeni życia człowieka [Selected aspects of vocational guidance across human life-span] (pp. 1–13). Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie.
- Kargulowa, A. (1986). Poradnictwo jako wiedza i system działań: wstęp do poradoznawstwa [Counselling as knowledge and a system of actions: An introduction to counsellogy]. Wydawnictwo Uniwerystetu Wrocławskiego.
- Kargulowa, A. (2007). O teorii i praktyce poradnictwa [On the theory and practice of counselling]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kargulowa, A. (2014). 34 lata poradoznawstwa. ‘Taniec czasu’ w budowaniu dyscypliny [Thirty-four years of counsellogy: ‘The dance of time’ in the construction of the discipline]. Edukacja Dorosłych 2, 53–68.
- Leszczyńskie Centrum Psychoterapii Pozytywnej. (n.d.) Wymiar pozytywny PPT [The positive dimension of PPT]. Retrieved November 18, 2022, from https://positum.org.pl/wymiar-psychodynamiczny-ppt/#podstawowy.
- Peseschkian, N. (1977). Positive Psychotherapy: Theory and practice of a new method [R. Walker, Trans.]. Springer.
- Peseschkian, N. (1992). Psychosomatik und positive Psychotherapie. Springer-Verlag.
- Peseschkian, N. (2016). Positive Psychotherapy of everyday life. Springer-Verlag.
- Peseschkian Stiftung. (n.d.). Foundation info. Retrieved November 18, 2022, from https://en.peseschkian-stiftung.de/foundation-info.
- Remmers, A. (2020). Theoretical foundations and roots of positive psychotherapy. In E. Messias, H. Peseschkian, & C. Cagande (Eds.), Positive psychiatry, psychotherapy and psychology: Clinical applications. Springer International Publishing.
- Ricoeur, P. (1969). The symbolism of evil (E. Buchanan, Trans.). Beacon Press.
- Rzechowska, E. (1996). Potencjalność w rozwoju: próba syntezy na podstawie teorii L.S. Wygotskiego i J.Piageta [Potentiality in development: An attempt at a synthesis based on the theories of L.S. Vygotsky and J. Piaget]. Forum Psychologiczne 1(1–2), 5–18.
- Rzechowska, E. (2004). Potencjalność w procesie rozwoju: mikroanaliza konstruowania wiedzy w dziecięcych interakcjach rówieśniczych [Potentiality in the process of development: A micro-analysis of knowledge construction in children’s peer interactions]. Wydawnictwo KUL.
- Siarkiewicz, E., Słowik, A., & Bilon-Piórko, A. (2021). Counsellogy within the international culturally diverse environment on the pages of Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 19, 327–40.
- Słowik, A. (2007). Spotkanie z doradcą zawodu pracującym w wielokulturowym środowisku [An encoutner with a vocational counsellor in a multicultural community]. Pedagogika Pracy 51, 150–6.
- Szczurek-Boruta, A. (2007). Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości. Szkice pedagogiczne [Education and the discovery of identity in multicultural settings: Essays on education]. Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Tritt, K., Loew, T., Meyer, M., Werner, B., & Peseschkian, N. (1999). Positive psychotherapy: Effectiveness of an interdisciplinary approach. The European Journal of Psychiatry 13(4), 231–41.
- Welsch, W. (1998). Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury [Transculturality: A new concept of culture]. In R. Kubicki (Ed.), Filozoficzne konteksty koncepcji rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha [The philosophical contexts of the transversal reason concept: On Wolfgang Welsch’s conception] (pp. 195–222. Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
- Wojtasik, B. (2009). Sytuacja poradnicza – między rytuałem interakcyjnym a prawdziwym spotkaniem [The counselling situation: Between an interactional ritual and a genuine encounter]. In A. Kargulowa (Ed.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki [Counsellogy: The discourse continues. A university textbook] (pp. 199–216). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Wróblewska, M. (2011). Kształtowanie tożsamości w perspektywie rozwojowej i edukacyjnej [Identity formation: A developmental and educational perspective]. Pogranicza. Studia Społeczne 17, 176–87.