Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie podstawowych założeń doradztwa akademickiego oraz wskazanie na możliwości i ograniczenia implementacji tych założeń w polskich uczelniach wyższych na przykładzie UAM w Poznaniu. Doradztwo akademickie jest propozycją, która pomaga studentowi planować i organizować aktywność edukacyjną i pozaakademicką, tak, aby w możliwie największym stopniu wykorzystywać indywidualny potencjał, zasoby uczelni, sojuszników w środowisku akademickim i w środowisku zawodowym w celu zwiększenia szans na realizację celów edukacyjnych, zawodowych, osobistych i społecznych. Można uznać, iż doradztwo akademickie integruje wszystkie sfery życia studenta i pomaga mu racjonalnie i optymalnie dobrać odpowiednie środki do realizacji refleksyjnie zaprojektowanych życiowych celów i ustalonych priorytetów.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Buis, J.J.W., Post, G., Visser, V.R. (2016). Academic Skills for Interdisciplinary Studies. Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Creamer, D.G. (2000). Use of Theory in Academic Advising. W: V.N. Gordon, W.R. Habley (red.), Academic Advising. A Comprehensive Handbook (ss. 18–34). San Francisco: Jossey-Bass A Wiley Company.
- Cybal-Michalska. A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Impuls.
- Frost, S. H. (2000). Historical and Philosophical Foundations for Academic Advising. W: V.N. Gordon, W.R. Habley (red.), Academic Advising. A Comprehensive Handbook (ss. 3–17). San Francisco: Jossey-Bass A Wiley Company.
- Główny Urząd Statystyczny. (2017). Szkoły wyższe i ich finanse w roku 2016. Warszawa. Pobrano z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly‑wyzsze-i-ich-finanse-w-2016-r-,2,13.html (9.05.2018).
- Habley, W.R. (2000). Current Practises in Academic Advising. W: V.N. Gordon, W.R. Habley (red.), Academic Advising. A Comprehensive Handbook (ss. 35–43). San Francisco: Jossey-Bass A Wiley Company.
- Hughey K.F., Hughey J.K. (2009). Foundations of Career Advising. W:K.F. Hughey, D.B. Nelson, J.K. Damminger, B. McCalla-Wriggins (red.), The Handbook of Career Advising (ss. 1–18). San Francisco: CA: Jossey-Bass.
- Kuhn, T.L. (2008). Historical Foundations of Academic Advising. W: V.N. Gordon, W.R. Habley, T.J. Grites (red.), Academic Advising. A Comprehensive Handbook (ss. 3–16). San Francisco: Jossey-Bass A Wiley Company.
- Pardee, C.F. (2000). Organizational Models for Academic Advising. W: V.N. Gordon, W.R. Habley (red.), Academic Advising. A Comprehensive Handbook (ss. 192–209). San Francisco: Jossey-Bass A Wiley Company.
- Rosalska, M., Wawrzonek, A. (2011). Między poradnictwem kariery a doradztwem akademickim – nowe obszary wsparcia doradczego dla studentów. Studia Edukacyjne, 17, 143–157.
- Secrist, J., Fitzpatrick, J. (2001). What Else You Can Do With a Ph.D.A Career Guide for Scholars. Sage Publications.
- Upcraft, M.L., Stephens, P.S. (2000). Academic Advising and Today’s Changing Students. W: V.N. Gordon, W.R. Habley (red.), Academic Advising. A Comprehensive Handbook (ss. 73–83). San Francisco: Jossey-Bass A Wiley Company.