Treść głównego artykułu
Abstrakt
We współczesnym złożonym świecie powstają różne formy pomocy tworzące specyficzne „całości”. Zarówno poradnictwo, jak i doradztwo można potraktować jak złożoną galaktykę, utworzoną z sieci powiązań jednostek ludzkich, ich uczuć, emocji, intelektu, woli, motywów podejmowanych działań i stosowanych praktyk, jak też obejmującą czynniki pozaludzkie materialne i niematerialne. Jednostka ludzka tkwiąca w tej galaktyce to homo consultans, człowiek uprawiający je lub korzystający, albo stroniący od poradnictwa i doradztwa. W tym artykule – sięgając do dorobku poradoznawstwa i przemyśleń Roberta Kwaśnicy, który domaga się zachowania logicznych porządków w przedstawianiu doświadczeń człowieka jako przynależnych do porządku czynu bądź rozumienia – postaram się omówić poradnictwo i doradztwo, ich podobieństwa i różnice oraz przykłady praktycznych rozwiązań.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Adams, J. F. (1962). Problems in counselling: A case-study approach. Macmillan Co.
- Brammer, L. M. (1973). The helping relationship: Process and skills. Prentice-Hall.
- Buber, M. (1965). The knowledge of man: A philosophy of the interhuman (M. Friedman, Trans.). Harper and Row Publishers.
- Czerkawska, A. (2009). Poradnictwo w perspektywie egzystencjalizmu [Counselling: An existential perspective]. In A. Kargulowa (Ed.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu [Counsellogy – the discourse continues] (pp. 123–45). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Czerkawska, A. (2013). Poradnictwo egzystencjalne. Założenia – inspiracje – rozwiązania praktyczne [Existential counselling: Premises, inspirations, practical solutions]. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Czerkawska, A. (2018). Towards a dialogical bond in a humanistic-oriented counseling. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 7, 333–49.
- Di Fabio, A. (2014a). Career counselling and positive psychology in the 21st century: New constructs and measures for evaluating the effectiveness of intervention. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 3, 193–213.
- Di Fabio, A. (2014b). Intrapreneurial self-capital: a new construct for the 21st century. Journal of Employment Counseling 51, 98–111.
- Drabik-Podgórna, V. (2009). Poradnictwo w perspektywie personalizmu dialogicznego [Counselling: A dialogic-personalism perspective]. In A. Kargulowa (Ed.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu [Counsellogy – the discourse continues] (pp. 103–24). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Drozdowski, R., Szlendak, T. (2013). Socjologia wobec złożoności współczesnego świata [Sociology visà-vis the complexity of today’s world]. Studia Socjologiczne 4(211), 7–17.
- Duarte, M. E. (2014). Life-designing: Objectives, processes, instruments. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 3, 214–30.
- Foucault, M. (2005). The hermeneutics of the subject: Lectures at the College de France, 1981–1982 (C. Burchell, Trans.). Palgrave Macmillan.
- Frankl, V. (2018). Bóg ukryty. W poszukiwaniu ostatecznego sensu [Hidden God: In search of the ultimate meaning]. Wyd. Czarna Owca. (Original work: Man’s search for meaning.)
- Gara J., & Stępkowski D. (2024). Forma myślenia i działania pedagogicznego a doświadczenie paradoksalności (samo)kształcenia [Educational form of thought and action vs the experience of the paradox of (self-)education]. Studia z Teorii Wychowania XV 1(46), 9–29.
- Guichard, J. (2018a). Employability guidance & life design counselling: Objectives, ends and foundations of career and life design interventions. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 7, 235–65.
- Guichard, J. (2018b). Life design dialogue: A new form of career and life design interventions. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 7, 267–304.
- Guichard, J.(2022). Support for the design of active life at a turning point. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 11, 133–46.
- Guichard, J., Drabik-Podgórna, V., & Podgórny, M. (Eds.). (2016). Counselling and dialogue for sustainable human development. Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Habermas, J. (1984). The theory of communicative action. Volume 1: Reason and the rationalization of society (Th. McCarthy, Trans.). Beacon Press.
- Habermas, J. (1987). The theory of communicative action. Volume 2: Lifeworld and system. A critique of functionalist reason (Th. McCarthy, Trans.). Beacon Press.
- Kargulowa, A. (1986). Poradnictwo jako wiedza i system działań. Wstęp do poradoznawstwa [Counselling as knowledge and a system of actions: An introduction to counesllogy]. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Kargulowa, A. (2004/2011). O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu [On the theory and practice of counselling: Varieties of counsellogical discourse]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kargulowa, A. (2009). Pomoc przez porady. Statyczna versus procesualna struktura poradnictwa w przestrzeni życia społecznego [Helping through guidance: The static vs processual structure of counselling in the space of social life]. In E. Marynowicz-Hetka (Ed.), Pedagogika społeczna 2 [Social pedagogy 2] (pp. 444–65). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kargulowa, A. (2023). Poradnictwo od nowa. Emergencja i relacja rezonansu społecznego w dyskursie poradoznawczym [Counselling anew: Emergence and social resonance relationship in counsellogical discourse]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kukołowicz, T. (1985). Podstawy teoretyczne parafialnego poradnictwa rodzinnego [Theoretical foundations of parish-based family counselling]. In A. Kargulowa & M. Jędrzejczak (Eds.), Teoretyczne i metodologiczne problemy poradoznawstwa [Theoretical and methodological issues in counsellogy] (pp. 131–39). Wydawnictwo UWr.
- Kulczycki, M. (1998). Rozważania wokół zagadnień psychologicznego poradnictwa życiowego [On the psychological issues in life counselling]. Wydawnictwo UWr.
- Kwaśnica, R. (2014). Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności [Educational discourse after the invasion of instrumental reason: On the need for reflectivity]. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Miller, R. (1981). Socjalizacja. Wychowanie. Psychoterapia [Socialisation. Education. Psychotherapy]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Obuchowski, K. (1985). Adaptacja twórcza [Creative adaptation]. Książka i Wiedza.
- Ribeiro M. A. (2023) Discursive validation: A narrative tool for career counselling with vulnerable emerging adults. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 12, 214–35.
- Rogers, C. R. (1991). Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe [Client-centred therapy: Encounter groups] (A. Dodziuk & E. Knoll, Trans.). ‘Thesaurus-Press’ Juniorzy Gospodarki.
- Rosa, H. (2020). Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Projekt krytycznej teorii późnonowoczesnej czasowości (J. Duraj & J. Kołtan, Trans.). Europejskie Centrum Solidarności. (Original work: Alienation and acceleration: Towards a critical theory of late-modern temporality). Siarkiewicz, E. (2023). Immersion: Insights into counselling in Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 2012–2022. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 12, 181–96.
- Straś-Romanowska, M. (2009). Doświadczenia graniczne w rozwoju człowieka: wyzwanie dla poradnictwa [Liminal experiences in human development: A challenge to counselling]. In A. Kargulowa (Ed.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu [Counsellogy – the discourse continues] (pp. 65–84).
- Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Sużykiewicz J. (2015). Religia, religijność i duchowość jako zasoby osobowe i kapitał społeczny w pedagogice społecznej/pracy socjalnej [Religion, religiosity and spirituality as personal resources and social capital in social pedagogy/social work]. Pedagogika Społeczna 1: 23–71.
- Sużykiewicz J. (2016). Duchowość i religijność a wybór zawodu przez młodych ludzi [Spirituality and religiosity in young people’s career choices]. LABOR et EDUCATIO 4, 151–90.
- Szumigraj, M. (2009). O problemie w poradnictwie [On the issue in counselling]. In A. Kargulowa (Ed.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu [Counselling – the discourse continues] (pp. 173–98). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Thomsen, R. (2016). Carrer guidance in communities: A model for reflexive practice. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 5, 191–213.
- Touraine, A. (2002). From understanding society to discovering the subject. Anthropological Theory 2(4), 387–98. DOI: 10.1177/14634996020020041001
- Trębińska-Szumigraj E. (2012). (Non-)Self-reliance and (non-)resourcefulness in codependency: Expanding counsellogy’s reflection. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 1, 248–61.
- Vehviläinen, S. (2021). Orientations and dilemmas of guidance: An attempt at synthesis. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 10, 293–308.
- Walczak, A. (2021). ‘Mocna’ i ‘słaba’ interpretacja duchowości a nauki o wychowaniu [The ‘strong’ and ‘weak’ interpretations of spirituality and educational sciences]. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 1(12), 20–39.
- Wojtasik, B. (2009). Sytuacja poradnicza – między rytuałem interakcyjnym a prawdziwym spotkaniem [The counselling situation: Between interactive ritual and authentic encounter]. In A. Kargulowa (Ed.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu [Counsellogy – the discourse continues] (pp. 199–216). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Zielińska-Pękał, D. (2019). Poradnictwo telewizyjne w perspektywie poradoznawczej [TV counselling and guidance: A counsellogical perspective]. Oficyna Wydawnicza UZ.