Treść głównego artykułu
Abstrakt
Chociaż termin rezyliencja wszedł do potocznego języka, gdzie jest zarówno trywializowany, jak i nadużywany, wydaje się, że można go, w jego pierwotnym znaczeniu, zastosować do opisu ekstremalnych sytuacji życiowych milionów uchodźców/imigrantów na całym świecie. Jednak w przypadku tej populacji, podobnie jak w przypadku każdego, kto może zostać dotknięty traumą, rezyliencja nie pojawia się mimowolnie i automatycznie, a jej potencjalne ścieżki są zróżnicowane w zależności zarówno od sytuacji, jak i psychiki doświadczających jej osób. Zrozumienie tego może ułatwić międzykulturowym doradcom i pracownikom socjalnym dostosowanie metod wsparcia do konkretnych potrzeb każdej osoby. W tym artykule zaczniemy od nakreślenia obecnego stanu myślenia na temat rezyliencji, a następnie przyjrzymy się, w jaki sposób można je odnieść do populacji uchodźców i migrantów. Zidentyfikujemy szereg trendów, które należałoby uwzględnić zarówno przed ich przyjęciem, jak i zaproponowaniem programów wsparcia.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Bron, A. (2000). Floating as an Analytical Category in the Narratives of Polish Immigrants to Sweden. In E. Szwejkowska -Olsson, M. Bron Jr (eds) Allvarig debatt och rolig lek (pp. 119-132). Uppsala University.
- Cyrulnik, B, (2015). Opiekunowie i proces rezyliencji. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 4, 121-130
- Cyrulnik, B. (2016). Ivres paradis, bonheurs héroïques. Odile Jacob.
- Cyrulnik, B., & Jorland, G. (eds), (2016). Resilience. Connaissance de base. Odile Jacob.
- Cyrulnik, B. (2024). Les Deux Visages de la résilience. Contre la récupération d’un concept. Odile Jacob.
- Decrop, V. (1998). Voyage dans les rêves des enfants de la frontière.Hervas.
- Derungs, L. (2016). 15000 volts. Une méthode pour s’accomplir. Un récit de résilience. Favre.
- Garmezy, N. (1985). Stress-Resistant Children: The Search for Protective Factors. In J. Stevenson (ed.), Recent Research in Developmental Psychopatology (pp. 213-234). Pergamon Press.
- Graitson, I. (2008). L’intervention narrative en travail social. L’Harmattan.
- Huteau, M. (1975). Un style cognitif : la dépendance-indépendance à l’égard du champ. Année psychologique, 75-1, 197-262.
- Kaufmann, V. (2008). Les paradoxes de la mobilité. Bouger, s’enraciner. Presses polytechniques et universitaires romandes.
- Lani-Bayle, M., & Milet, É. (2012). Traces de vie. De l’autre côté du récit et de la résilience. Chronique Sociale.
- Lani-Bayle, M. (2012). Histoire de vie et résilience. In B. Cyrulnik & G. Jorland (eds), Résilience. Connaissance de base (s.153-171). Odile Jacob.
- Lani-Bayle, M. (2022). La force de la faiblesse. Les sources de la résilience. Odile Jacob.
- Lani-Bayle, M. (2006). Taire et transmettre. Les histoires de vie au risque de l’impensable. Chronique
- Sociale.
- Lani-Bayle, M., & Słowik, A. (2016). Récits et résilience, quels liens ? Chemins de vie. L’Harmattan.
- Lazarus, R. S., Launier, R. (1978.) Stress-Related Transactions between Person and Environment. In L.A. Pervin & M. Lewis (eds), Perspectives in Interactional Psychology (pp. 287-237). Plenum.
- Pourtois, J.-P., Humbeeck, B., & Desmet, H. (2012). Les ressources de la résilience. PUF.
- Pourtois, J.-P., Desmet, H. (2022). Au cceur de la résilience. Quinze appoches conteptuelles. Préface de Boris Cyrulnik. Odile Jacob.
- Rotter, J. B. (1954). Social learning and clinical psychology. Prentice-Hall
- Rutter, M. (2006). Implications of Resilience Concepts for Scientific Understanding. Annals of the New York Academy of Sciences, 1–12.
- Salapì, G. (2019). Antonia - Dziennik 1965-1966. Zoé.
- Słowik A., 2007, Common Ground – przykład pomocy imigrantom i azylantom w Wielkiej Brytanii. In B. Kromolicka, A. Radziewicz-Winnicki, M. Noszczyk-Biernasiewicz (eds), Pedagogika społeczna w Polsce po 1989 roku. Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka.
- Słowik, A. (2013). Trzy fale powojennej emigracji. O doświadczeniach biograficznych polskich emigrantów z Newcastle upon Tyne. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Słowik, A. (2019). O problemach w transnarodowym środowisku drugiego pokolenia polskich emigrantów w Niemczech. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 6, 97-118.
- Werner, E. (1994). Overcoming the odds. Developmental and Behavioral Pediatrics, 15(2), 131–136.
- Werner, E. (2000). Protective factors and individual resilience. In JP. Shonkoff. S.J. Meisels (eds), Handbook of Early Childhood Intervention (pp. 115-132). Wyd. Cambridge University Press.