Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł jest próbą identyfikacji konstruowanych znaczeń działań poradniczych w trajektoriach cierpienia uchodźczyń ukraińskich w departamencie Loiret. Autorka rozpoczyna od przedstawienia metodologicznych podstaw zrealizowanego projektu badawczego, wykorzystując koncepcję Alicji Kargulowej (2023) emergentnego i relacyjnego rezonansu społecznego w dyskursie poradoznawczym. Kolejno charakteryzuje narratorki – uchodźczynie ukraińskie. Wyjaśnia użycie koncepcji sieci migracyjnych jako struktur, w których biegnie życie uchodźczyń, nazywając je trajektoriami cierpienia. Interpretując narracje Ukrainek, pokazuje, że przede wszystkim nieformalne działania poradnicze są wyżej oceniane niż te formalne, instytucjonalne. Nazywa je działaniami poradniczymi interwencyjnymi, ostatniej szansy, samorodnymi, wzbudzanymi, sprowokowanymi na/przez okoliczność (tutaj: wojny w Ukrainie), opartymi na słowie, mającymi performatywną moc. Pokazuje potrzebę etycznej odpowiedzialności, dużej wrażliwości, delikatności, wagę spontanicznie i celowo konstruowanej nieformalnej poradniczej pomocy, adresowanej do ukraińskich uchodźczyń.
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Archer, M. (2000). Being human: The problem of agency. Cambridge University Press.
- Archer, M. (2012). The reflexive imperative in late modernity, Cambridge University Press.
- Arthur, N. (2019). Counselling in cultural contexts: Identities and social justice. Springer.
- Auzias, D., et al. (2023). Orléans Val de Loire 2023 Carnet Petit Futé. Kindle.
- Batifoulier, P., & de Larquier, G. (2001). De la convention et de ses usages. In Ph. Batifoulier (Ed.), Théorie des conventions (pp. 9–31). Economica.
- Bauman, T. (2010). Poznawczy status danych jakościowych. In J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, & K. J. Szmidt (Eds.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyk (pp. 91-105). Oficyna Wydawnicza ‘Impuls.’
- Bednarz-Łuczewska, P., & Łuczewski, M. (2012). Podejście biograficzne. In D. Jemielniak (Ed.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia (vol. 2, pp. 91–109). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Berry, J. W. (2006). Acculturative stress. In P. T. P. Wong & L. C. J. Wong (Eds.), Handbook of multicultural perspectives on stress and coping (pp. 287–298). Spring Publications.
- Bron, A. (2000). Floating as an analytical category in the narratives of Polish immigrants to Sweden. In E. Szwejkowska & M. Bron (Eds.), Allvarlig debatt and rolig lek (pp. 119–132). Uppsala Universitet: Centrum för multietnisk forskning.
- Burrell, G. (2008). Sociological paradigms and organisational analysis. Ashgate Publishing Company.
- Castells, M. (2011). Społeczeństwo sieci. PWN. (original book: The rise of the network society [1996]. Blackwell]
- Castells, M. (2013). Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu. PWN. (original book: Networks of outrage and hope: Social movements in the Internet age [2012], Polity)
- Chomczyński, P. (2012). Paradygmat interpretatywny (Interpretative paradigm). In K. T. Konecki & P.
- Chomczyński (Eds.), Słownik socjologii jakościowej (pp. 211–214). Difin.
- Cook, J., & Clark, M. (2024). Multicultural and social justice counseling: A systemic, person-centered, and ethical approach. Cognella Academic Publishing.
- Corey, G. (2009). Theory and practice of counseling and psychotherapy (8th ed.). Thomson Brooks/Cole.
- Cresswell, T. (2010). Towards a politics of mobility. Environment and Planning D: Society and Space, 28(1), 17–31.
- Czaika, M., & Mayer, A. (2011). Refugee movements and aid responsiveness of bilateral donors. The Journal of Development Studies, 47(3), 455–474.
- Czerkawska, A. (2013). Poradnictwo egzystencjalne. Założenia – inspiracje – rozwiązania praktyczne. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Dobrowolska, D. (1992). Przebieg życia – fazy – wydarzenia. Kultura i Społeczeństwo, 2, 75–88.
- Dudzik, A. (2024). Praca socjalna z uchodźcami. In B. Ziębińska, J. Młyński & E. Zdebska (Ed.), Pomoc społeczna i służby ratownicze w obliczu wojny na Ukrainie (pp. 113–131). Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
- Fricker, M. (2007). Epistemic injustice: Power and the ethics of knowing. Oxford University Press.
- Glaser, B. G. (1992). Basics of grounded theory analysis. Sociology Press.
- Glaser, B. G. (2002). Conceptualisation: On theory and theorising using grounded theory. In A. Bron & M. Schemmann (Eds.), Social science theories and adult education research (pp. 313–335). Lit Verlag.
- Górecki, M. (2007). Trajektoria. In T. Pilch (Ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (Vol. VI, pp. 778–780). Żak.
- Hałas, E. (2016). Refleksyjny podmiot w świecie społecznym. O paradygmacie i założeniach socjologii interpretacyjnej. Roczniki Nauk Społecznych, 8(44), 35–50.
- Kargulowa, A. (2004). O teorii i praktyce poradnictwa. Wydawnictwo PWN.
- Kargulowa, A. (2023). Poradnictwo od nowa. Emergencja i relacja rezonansu społecznego w dyskursie poradoznawczym. Wydawnictwo PWN.
- Kaźmierska, K. (1997). Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne. In H. Czyżewski, A. Piotrowski, & A. Rakuszewska-Pawełek (Eds.), Biografia a tożsamość narodowa (pp. 35–44). Wydawnictwo UŁ.
- Kaźmierska, K. (2004). Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych. Przegląd Socjologiczny, 53(1), 71–96.
- Knoll, A., & Sherriff, A. (2017). Making waves: Implications of irregular migration and refugee situation on Official Development Assistance spending and practices in Europe. EBA, (01), 69–70.
- Kukla, A. (2000). Social constructivism and the philosophy of science. Routledge.
- Lani-Bayle, M.& Słowik, A. (2024). Migracja, schronienie i rezyliencja: jakie powiązania? Międzykulturowym doradcom pod rozwagę. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 40-54/167/180.
- Latsis, J. (2006). Convention and intersubjectivity: New development in French economics. Journal for the Theory of Social Behaviour, 36(3), 255–277.
- Lévi-Strauss, C. (2021 [1962]). Wild thought: A new translation of “La Pensée sauvage” (J. Mehlman & J. Leavitt, Trans.). University of Chicago Press.
- Łodziński, S., & Szonert. (2011). Polityka uchodźcza w Polsce. Ewolucja ‘pola uchodźczego’ w latach 1990–2011.
- Łodziński, S.; Szonert, M. (2023). Polityka migracyjna ‘bez polityki’: Antynomie tworzenia polityki migracyjnej w Polsce w okresie 2016–2022. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 3(189), 123–146.
- Massey, D. S. (1988). Economic development and international migration in comparative perspective. Population and Development Review, 14(3). https://www.jstor.org/stable/1972195?seq=1#page_scan_tab_contents
- Massumi, B. (1998). Sensing the virtual, building the insensible. Architectural design, 68(5/6), 16–24.
- Matsumoto, D., & Juang, L. (2017). Culture and psychology, 6th edition. Cengage Learning.
- Menshykowa, A. (2021). Être Ukrainien en France dans l›entre-deux-guerres: La constitution d'une communauté nationale en exil [PhD dissertation]. https://theses.fr/2021EHES0113
- Mikołajczyk, B. (2004). Osoby ubiegające się o status uchodźcy. Ich prawa i standardy traktowania. Katowice.
- Mooney, E. (2023). La crise des réfugiés en Ukraine: Questions juridiques clés. RED, (5), 43–52.
- Neumann-Karpińska, A. (2023). Niesprawiedliwość epistemiczna a możliwość śledzenia trajektorii cierpienia w wywiadzie autobiograficznym. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(24), 321–335.
- Nikitorowicz, J. (2001). Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość w społeczeństwie wielokulturowym a edukacja międzykulturowa. In J. Nikitorowicz, M. Sobecki, & D. Misiejuk (Eds.), Kultury tradycyjne a kultura globalna. Konteksty edukacji międzykulturowej (vol. 1, pp. 15–35). Trans Humana.
- Nikitorowicz, J. (2012). Fenomen wielokulturowości i prognozy rozwoju ku międzykulturowości. Edukacja Międzykulturowa, (1), 47–66.
- Nikitorowicz, J. (2017). Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Impuls.
- Nowak-Lipińska, K. (2007). Mam upośledzoną umysłowo matkę – rzecz o trajektorii cierpienia. In T. Sołtysiak & M. Gołębiowska (Eds.), Zagrożenia i zaburzenia funkcjonowania polskich rodzin. Wyd. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna.
- Ogińska-Bulik, N., & Zadworna-Cieślak, M. (2014). Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym. Przegląd Badań Edukacyjnych, 19 (2), 7–24.
- Palincsar, A. S. (1998). Social constructivist perspectives on teaching and learning. Annual Review of Psychology, 49, 345–375.
- Palmer, S. (2001). Multicultural counselling. Sage Publications.
- Pedersen, P. B., Draguns, J. G., Lonner, W. J., & Trimble, J. E. (1996). Counseling across cultures. Sage Publications.
- Pietrzkiewicz, J. (2012). Francuska koncepcja integracji imigrantów. Themis Polska Nova, 1(2), 328–343.
- Pourrez, (2022). Loiret: Où en est l’accueil des réfugiés ukrainiens? France Bleu.
- Riemann, G., Schütze, F. (1991). ‘Trajectory’ as a basic theoretical concept for analyzing suffering and disorderly social processes. In D. R. Maines (Ed.), Social organization and social process: Essays in honor of Anselm Strauss (pp. 333–358). De Gruyter. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-7214
- Ritzer, G. (2005). Paradigm. In G. Ritzer (Ed.), Encyclopedia of social theory (Vol. II, pp. 543–544). Sage.
- Rokuszewska -Pawełek, A. (2002). Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków. Wyd. UŁ.
- Rokuszewska-Pawełek, A. (2006). Wywiad narracyjny jako źródło informacji. Media, Kultura,Społeczeństwo, 1, 17–28.
- Rosa, H. (2020). Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Projekt krytycznej teorii późnonowoczesnej czasowości (J. Duraj & J. Kołtan, Trans.). Europejskie Centrum Solidarności. (original book: Acceleration and alienation: Towards a critical theory of late-modern temporality [2010], NSU Pres).
- Rosenthal, G. (1993). Reconstruction of life stories: principles of selection in generating stories for narrative biographical interviews. The Narrative Study of Lives 1(1), 59–91. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-59294
- Schütze, F. (1983). Biographieforschung und narratives Interview. Neue Praxis, 3, 283–293.
- Schwandt, T. A. (1998). Constructivist, interpretivist approaches to human inquiry. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The landscape of qualitative research: Theories and issues (pp. 221–259). Sage Publications.
- Siarkiewicz, E. (2010a). Poradnictwo performatywne i inne formy pomocy w zdarzeniach krytycznych i doświadczeniach granicznych. Rocznik Andragogiczny, 141–158.
- Siarkiewicz, E. (2010b). Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia – iluzje – ambiwalencje. Uniwersytet Zielonogórski.
- Sjaastad, L. A. (1962). The costs and returns of human migration. Journal of Political Economy, 70(5, Part 2), 80–93.
- Słowik, A. (2012). The learning trajectory of emigrants during the experience of ‘floating’: Towards the meaning of intercultural counselling. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 1, 228–247.
- Słowik, A. (2020). Polki emigrantki w transnarodowych sytuacjach poradniczych. Rocznik Andragogiczny, 26, 73–94.
- Słowik, A. (2021). It was better in London: About Polish re-emigrants and their children. Rocznik Andragogiczny, 27, 11–31.
- Słowik, A (2022). O pomaganiu poradniczym pracowników socjalnych adresowanym do uchodźców z Ukrainy. In Ewa Kurantowicz (Ed.), Uchodźcy pośród nas: Pomaganie w perspektywie interdyscyplinarnej (pp. 91–101). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Stalder, F. (2006). Manuel Castells: The theory of the network society. Polity.
- Steffe, L. P., & Gale, J. (2012). Constructivism in education. Routledge.
- Sue, D. W., & Sue, D. (1999). Counseling the culturally different: Theory and practice. John Wiley & Sons.
- Szczurek-Boruta, A. (2016). Lokalne środowisko życia i kształtowanie tożsamości otwartej w perspektywie edukacji międzykulturowej. Pedagogika Społeczna, 3, 55–69.
- Tedeschi, R., & Calhoun, L. (2004). Posttraumatic growth: Conceptual foundations and empirical evidence.Psychological Inquiry, 15(1), 1–18.
- Thunborg, C., Osman, A., & Bron, A. (2021). Being in limbo or learning to belong? Telling the stories of asylum seekers in a mill town. Studies in the Education of Adults, 53(1), 82–100.
- Turner, J. H. (1985). Struktura teorii socjologicznej (J. Szmatka, Trans.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe (original book: The structure of sociological theory [1974], Dorsey Press).
- Wets, J. (2007). L’importance du lien entre migration et développement et l’opposition entre la migration par choix et la migration par nécessité. Higher Institute for Labour Studies, University of Leuven.
- Wojtasik, B. (1993). Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Wyd. U.Wr.
- Zięba, M., Wawrzyniak, M., & Świrkula, M. (2010). Skala Zmian Życiowych: Narzędzie do pomiaru skutków krytycznych zdarzeń. Psychologia Jakości Życia, 9, 145-169.