Treść głównego artykułu

Abstrakt

Przyszłość wymaga od ludzi innego spojrzenia na wykonywaną pracę oraz posiadane kompetencje. W świecie ponowoczesności i postfordyzmu odmiennie niż w XX wieku funkcjonuje gospodarka i organizacje. Tym samym innego rodzaju oczekiwania spoczywają na pracownikach. Z tymi ostatnimi pracujący doradcy zawodowi winni stosować odmienne metody pracy, inne podejście i kształtować całkowicie różne kompetencje niż w masowym społeczeństwie XX wieku. The Coaching Maps to zaproponowana metodologia pracy w doradztwie zawodowym i pośrednictwie pracy w nurcie dyskursu Life-Design będącym opartym na założeniach ponowoczesności jako kontekstu społeczno-kulturowego do kreowana kariery.

Słowa kluczowe

Life-Design, The Coaching Maps, narzędzie konstruowania kariery

Szczegóły artykułu

Referencje

  1. Ash, A. (Ed.). (2003). Post-fordism: A reader. Blackwell Publishing.
  2. Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność [Liquid Modernity] (T. Kunz, Trans.). Wydawnictwo Literackie.
  3. Bauman, Z. (2007). Płynne życie [Liquid Life] (T. Kunz, Trans.). Wydawnictwo Literackie.
  4. Beck, U., Giddens, A., & Lash, S. (2009). Modernizacja refleksyjna: Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności [Reflexive Modernization: Politics, Tradition, and Aesthetics in the Social Order of Modernity] (J. Konieczny, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
  5. Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka: W drodze do innej nowoczesności [Risk Society: Towards a New Modernity] (S. Cieśla, Trans.). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  6. Blackman, A., Moscardo, G., & Grey, D. E. (2016). Challenges for the theory and practice of business coaching: A systematic review of empirical evidence. Human Resource Development Review, 15(4), 459–486. https://doi.org/10.1177/1534484316648354
  7. Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci [The Network Society]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  8. Cohen-Scali, V. (2019). Myśląc o poradnictwie zawodowym młodzieży w kontekście nowych koncepcji projektowania kariery i życia (Life Design). Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 8, 15–30. https://doi.org/10.34862/sp.2019.1
  9. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2009). Metodologia badań jakościowych [The SAGE Handbook of Qualitative Research] (K. Podemski, Ed.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
  10. Drucker, P. F. (2009). Zarządzanie XXI wieku – wyzwania [Management Challenges for the 21st Century] (Polish edition). MT Biznes.
  11. Davies, A., Fidler, D., & Gorbis, M. (2011). Future Work Skills 2020. Institute for the Future for University of Phoenix Research Institute.
  12. Descy, P., & Tessaring, M. (2002). Training and Learning for Competence: Second Report on Vocational Training Research in Europe. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  13. Drucker, P. (1999a). Społeczeństwo pokapitalistyczne [The Post-Capitalist Society] (G. Kranas, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
  14. Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2011). Autoethnography: An overview. Forum Qualitative Social Research, 12(1). https://doi.org/10.17169/fqs-12.1.1589
  15. Garfinkel, H. (2007). Studia z etnometodologii [Studies in Ethnomethodology] (A. Szulżycka, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
  16. Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Polity Press.
  17. Guichard, J., & Huteau, M. (2005). Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego [Psychology of Career Orientation and Counseling] (V. Drabik-Podgórna, Ed., & Trans.). Oficyna Wydawnicza Impuls.
  18. Guichard, J. (2018). Doradztwo dotyczące zatrudnienia a poradnictwo Life Design: Cele główne i szczegółowe oraz podstawy interwencji poradniczych. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 7, 21–56. https://doi.org/10.34862/sp.2018.1
  19. Guichard, J. (2022). Działania wspierające konstruowanie aktywnego życia: Punkt zwrotny. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 11, 11–26. https://doi.org/10.34862/sp.2022.1
  20. Held, D., & McGrew, A. (2003). The global transformation reader: An introduction to the globalization debate. Polity Press.
  21. Holman, J. (2009). Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste. W N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych (Vol. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  22. Kacperczyk, A. (2010). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3).
  23. Kafar, M. (2010). O przełomie autoetnograficznym w humanistyce. W stronę nowego paradygmatu. W: B. Płonka-Syroka & M. Skrzypek (Eds.), Doświadczanie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych. Wrocław.
  24. Kretschmar, T., & Tzschaschel, M. (2016). The power of inner pictures: How imagination can maintain physical & mental health. Karnac Books.
  25. Kurt, R. (2004). Hermeneutik: Eine sozialwissenschaftliche Einführung. UVK Verlagsgesellschaft mbH.
  26. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny: Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego [The emotional brain: The mysterious underpinnings of emotional life]. Wydawnictwo Media Rodzina.
  27. Lenart, J. (2021). Od tradycyjnego poradnictwa zawodowego dla młodzieży do poradnictwa konstruowania kariery i życia. Ciągłość i zmiana. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 9, 25–43. https://doi.org/10.34862/sp.2020.2
  28. Naisbitt, J. (1997). Megatrendy: Dziesięć kierunków zmieniających życie [Megatrends: Ten new directions transforming our lives]. Zysk i s-ka.
  29. New Skills for New Jobs: Action Now. (2010). European Union Commission, Brussels.
  30. Penrose, R. (2000). Nowy umysł cesarza: O komputerach, umyśle i prawach fizyki [The emperor’s new mind: Concerning computers, minds, and the laws of physics]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  31. Piorunek, M. (2022). Scenariusze edukacji i rynku pracy przyszłości – zapotrzebowanie na poradnictwo / Education and the labour market: Future scenarios and the need for counselling. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 10, 41–54/161–174.
  32. Podgórny, M., & Drabik-Podgórna, V. (2015). Jak rozpoznać coaching? Przyczynek do dyskusji nad coachingiem w refleksji andragogicznej i poradoznawczej / How to recognize coaching: A voice in the discussion of coaching in andragogy and counsellogy. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 4, 30–51/209–229.
  33. Rifkin, J. (2001). Koniec pracy: Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej [The End of Work: The Decline of the Global Labor Force and the Dawn of the Post-Market Era] (E. Kania, Trans.). Wydawnictwo Dolnośląskie.
  34. Rifkin, J. (2003). Wiek dostępu: Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia [The Age of Access: The New Culture of Hypercapitalism, Where All of Life is Paid for as a Service] (E. Kania, Trans.). Wydawnictwo Dolnośląskie.
  35. Savickas, M. L. (2011). Career counseling. Washington, DC: American Psychological Association.
  36. Savickas, M. L. (2012). Life design: A paradigm for career intervention in the 21st century. Journal of Counseling and Development, 90, 13–19. https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2012.00002.x
  37. Savickas, M. (2015). Life Design Counseling Manual. Retrieved from www.vocopher.com/LifeDesign/LifeDesign.pdf
  38. Sennett, R. (2006). Korozja charakteru: Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie [The Corrosion of Character: The Personal Consequences of Work in the New Capitalism] (J. Dzierzgowski & Ł. Mikołajewski, Trans.). Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
  39. Sennett, R. (2010). Kultura nowego kapitalizmu [The Culture of the New Capitalism] (G. Brzozowski & K. Osłowski, Trans.). Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
  40. Solarczyk-Ambrozik, E. (2021). Przeobrażenia w obszarze pracy i nowe wyzwania kompetencyjne a zmiany paradygmatyczne w doradztwie zawodowym / Transformations in the area of work and new competence challenges against the paradigmatic changes in career counselling. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 9, 45–62/276–292.
  41. Sull, D. (2009). How to thrive in turbulent markets. Harvard Business Review, (2), 78–86.
  42. Thurow, L. (1999). Przyszłość kapitalizmu: Jak dzisiejsze siły ekonomiczne kształtują świat jutra [The Future of Capitalism: How Today’s Economic Forces Shape Tomorrow’s World] (L. Czyżewski, Trans.). Wydawnictwo Dolnośląskie.
  43. Toffler, A., & Toffler, H. (2007). Rewolucyjne bogactwo [Revolutionary Wealth] (P. Kwiatkowski, Trans.). Wydawnictwo Kurpisz SA.
  44. Trahar, S. (2009). Beyond the story itself: Narrative inquiry and autoethnography in intercultural research in higher education. Forum Qualitative Social Research, 10(1). https://doi.org/10.17169/fqs-10.1.1262
  45. Wall, S. (2006). An autoethnography on learning about autoethnography. International Journal of Qualitative Methods, 5(2), 146–160. https://doi.org/10.1177/160940690600500209
  46. Weigel, T., Mulder, M., & Collins, K. (2007). The concept of competence in the development of vocational education and training in selected EU member states. Journal of Vocational Education and Training, 59(4), 455–469. https://doi.org/10.1080/13636820701616398