Treść głównego artykułu
Abstrakt
Przyszłość wymaga od ludzi innego spojrzenia na wykonywaną pracę oraz posiadane kompetencje. W świecie ponowoczesności i postfordyzmu odmiennie niż w XX wieku funkcjonuje gospodarka i organizacje. Tym samym innego rodzaju oczekiwania spoczywają na pracownikach. Z tymi ostatnimi pracujący doradcy zawodowi winni stosować odmienne metody pracy, inne podejście i kształtować całkowicie różne kompetencje niż w masowym społeczeństwie XX wieku. The Coaching Maps to zaproponowana metodologia pracy w doradztwie zawodowym i pośrednictwie pracy w nurcie dyskursu Life-Design będącym opartym na założeniach ponowoczesności jako kontekstu społeczno-kulturowego do kreowana kariery.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Ash, A. (Ed.). (2003). Post-fordism: A reader. Blackwell Publishing.
- Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność [Liquid Modernity] (T. Kunz, Trans.). Wydawnictwo Literackie.
- Bauman, Z. (2007). Płynne życie [Liquid Life] (T. Kunz, Trans.). Wydawnictwo Literackie.
- Beck, U., Giddens, A., & Lash, S. (2009). Modernizacja refleksyjna: Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności [Reflexive Modernization: Politics, Tradition, and Aesthetics in the Social Order of Modernity] (J. Konieczny, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka: W drodze do innej nowoczesności [Risk Society: Towards a New Modernity] (S. Cieśla, Trans.). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Blackman, A., Moscardo, G., & Grey, D. E. (2016). Challenges for the theory and practice of business coaching: A systematic review of empirical evidence. Human Resource Development Review, 15(4), 459–486. https://doi.org/10.1177/1534484316648354
- Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci [The Network Society]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Cohen-Scali, V. (2019). Myśląc o poradnictwie zawodowym młodzieży w kontekście nowych koncepcji projektowania kariery i życia (Life Design). Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 8, 15–30. https://doi.org/10.34862/sp.2019.1
- Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2009). Metodologia badań jakościowych [The SAGE Handbook of Qualitative Research] (K. Podemski, Ed.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Drucker, P. F. (2009). Zarządzanie XXI wieku – wyzwania [Management Challenges for the 21st Century] (Polish edition). MT Biznes.
- Davies, A., Fidler, D., & Gorbis, M. (2011). Future Work Skills 2020. Institute for the Future for University of Phoenix Research Institute.
- Descy, P., & Tessaring, M. (2002). Training and Learning for Competence: Second Report on Vocational Training Research in Europe. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
- Drucker, P. (1999a). Społeczeństwo pokapitalistyczne [The Post-Capitalist Society] (G. Kranas, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2011). Autoethnography: An overview. Forum Qualitative Social Research, 12(1). https://doi.org/10.17169/fqs-12.1.1589
- Garfinkel, H. (2007). Studia z etnometodologii [Studies in Ethnomethodology] (A. Szulżycka, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Polity Press.
- Guichard, J., & Huteau, M. (2005). Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego [Psychology of Career Orientation and Counseling] (V. Drabik-Podgórna, Ed., & Trans.). Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Guichard, J. (2018). Doradztwo dotyczące zatrudnienia a poradnictwo Life Design: Cele główne i szczegółowe oraz podstawy interwencji poradniczych. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 7, 21–56. https://doi.org/10.34862/sp.2018.1
- Guichard, J. (2022). Działania wspierające konstruowanie aktywnego życia: Punkt zwrotny. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 11, 11–26. https://doi.org/10.34862/sp.2022.1
- Held, D., & McGrew, A. (2003). The global transformation reader: An introduction to the globalization debate. Polity Press.
- Holman, J. (2009). Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste. W N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych (Vol. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kacperczyk, A. (2010). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3).
- Kafar, M. (2010). O przełomie autoetnograficznym w humanistyce. W stronę nowego paradygmatu. W: B. Płonka-Syroka & M. Skrzypek (Eds.), Doświadczanie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych. Wrocław.
- Kretschmar, T., & Tzschaschel, M. (2016). The power of inner pictures: How imagination can maintain physical & mental health. Karnac Books.
- Kurt, R. (2004). Hermeneutik: Eine sozialwissenschaftliche Einführung. UVK Verlagsgesellschaft mbH.
- Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny: Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego [The emotional brain: The mysterious underpinnings of emotional life]. Wydawnictwo Media Rodzina.
- Lenart, J. (2021). Od tradycyjnego poradnictwa zawodowego dla młodzieży do poradnictwa konstruowania kariery i życia. Ciągłość i zmiana. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 9, 25–43. https://doi.org/10.34862/sp.2020.2
- Naisbitt, J. (1997). Megatrendy: Dziesięć kierunków zmieniających życie [Megatrends: Ten new directions transforming our lives]. Zysk i s-ka.
- New Skills for New Jobs: Action Now. (2010). European Union Commission, Brussels.
- Penrose, R. (2000). Nowy umysł cesarza: O komputerach, umyśle i prawach fizyki [The emperor’s new mind: Concerning computers, minds, and the laws of physics]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Piorunek, M. (2022). Scenariusze edukacji i rynku pracy przyszłości – zapotrzebowanie na poradnictwo / Education and the labour market: Future scenarios and the need for counselling. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 10, 41–54/161–174.
- Podgórny, M., & Drabik-Podgórna, V. (2015). Jak rozpoznać coaching? Przyczynek do dyskusji nad coachingiem w refleksji andragogicznej i poradoznawczej / How to recognize coaching: A voice in the discussion of coaching in andragogy and counsellogy. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 4, 30–51/209–229.
- Rifkin, J. (2001). Koniec pracy: Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej [The End of Work: The Decline of the Global Labor Force and the Dawn of the Post-Market Era] (E. Kania, Trans.). Wydawnictwo Dolnośląskie.
- Rifkin, J. (2003). Wiek dostępu: Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia [The Age of Access: The New Culture of Hypercapitalism, Where All of Life is Paid for as a Service] (E. Kania, Trans.). Wydawnictwo Dolnośląskie.
- Savickas, M. L. (2011). Career counseling. Washington, DC: American Psychological Association.
- Savickas, M. L. (2012). Life design: A paradigm for career intervention in the 21st century. Journal of Counseling and Development, 90, 13–19. https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2012.00002.x
- Savickas, M. (2015). Life Design Counseling Manual. Retrieved from www.vocopher.com/LifeDesign/LifeDesign.pdf
- Sennett, R. (2006). Korozja charakteru: Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie [The Corrosion of Character: The Personal Consequences of Work in the New Capitalism] (J. Dzierzgowski & Ł. Mikołajewski, Trans.). Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
- Sennett, R. (2010). Kultura nowego kapitalizmu [The Culture of the New Capitalism] (G. Brzozowski & K. Osłowski, Trans.). Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
- Solarczyk-Ambrozik, E. (2021). Przeobrażenia w obszarze pracy i nowe wyzwania kompetencyjne a zmiany paradygmatyczne w doradztwie zawodowym / Transformations in the area of work and new competence challenges against the paradigmatic changes in career counselling. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 9, 45–62/276–292.
- Sull, D. (2009). How to thrive in turbulent markets. Harvard Business Review, (2), 78–86.
- Thurow, L. (1999). Przyszłość kapitalizmu: Jak dzisiejsze siły ekonomiczne kształtują świat jutra [The Future of Capitalism: How Today’s Economic Forces Shape Tomorrow’s World] (L. Czyżewski, Trans.). Wydawnictwo Dolnośląskie.
- Toffler, A., & Toffler, H. (2007). Rewolucyjne bogactwo [Revolutionary Wealth] (P. Kwiatkowski, Trans.). Wydawnictwo Kurpisz SA.
- Trahar, S. (2009). Beyond the story itself: Narrative inquiry and autoethnography in intercultural research in higher education. Forum Qualitative Social Research, 10(1). https://doi.org/10.17169/fqs-10.1.1262
- Wall, S. (2006). An autoethnography on learning about autoethnography. International Journal of Qualitative Methods, 5(2), 146–160. https://doi.org/10.1177/160940690600500209
- Weigel, T., Mulder, M., & Collins, K. (2007). The concept of competence in the development of vocational education and training in selected EU member states. Journal of Vocational Education and Training, 59(4), 455–469. https://doi.org/10.1080/13636820701616398