Treść głównego artykułu
Abstrakt
Ten hołd złożony profesor Duarte w związku z jej odejściem ze stanowiska kierownika Katedry UNESCO podkreśla jej wkład w rozważania na temat tego, jakie interwencje w zakresie projektowania życia w obszarze poradnictwa i edukacji mogą pomóc rozwiązać problemy poważnego globalnego kryzysu Anthropo/kapitało/cenu. Mianowicie: umożliwienie grupom i jednostkom – zwłaszcza młodym – budowania takich form aktywnego życia, które będą zarówno ekonomicznie zrównoważone, jak i sprawiedliwe dla człowieka. W zakresie, w jakim kariera zawodowa danej osoby jest tylko jednym z elementów „form aktywnego życia”, to ostatnie pojęcie ma kluczowe znaczenie w niniejszej definicji. Co więcej, „praca” niekoniecznie musi przybierać formę działalności twórczej lub wytwórczej, zawodu, kariery itp., w istniejącej organizacji pracy. Dlatego wspieranie projektowania aktywnego życia nie może mieć prostego celu, jakim jest pomoc ludziom w myśleniu o „zawodach związanych z transformacją ekologiczną”, jak uważają technooptymiści.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Alexander, S., Rutherford, J. (2019). A critique of techno-optimism. Efficiency without sufficiency is lost. W: A. Kalfagianni, D. Fuchs, A. Hayden, Routledge Handbook of Global Sustainability Governance (s. 232-241). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315170237
- Crutzen, P.J., Stoemer, E.F. (2000, maj). The “Anthropocene”. Global Change NewsLetter (IGBP Newsletter), 41, 17-18. http://www.igbp.net/download/18.316f18321323470177580001401/1376383088452/NL41.pdf#page=17
- Duarte, M.E. (2004). O indivíduo e a organização: Perspectivas de desenvolvimento. [The individual and the organization: Perspectives of development]. Psychologica (Extra-Serie), 549-557.
- Duarte, M.E. (2011). Life Designing and a new paradigm for career counselors training. A case study. W: Conference Programme „European perspectives on Career Guidance and Counselling, 2nd Conference of the Erasmus NICE Network from May 18-20, 2011 in Heidelberg (s. 10-11). University of Heidelberg. https://www.uni-heidelberg.de/md/iwh/brosch__re_nice.pdf
- Duarte, M.E., Cardoso, P. (2015). The life Design paradigm: from practice to theory. W: L. Nota, J. Rossier (red.), Handbook of the Life Design paradigm: From practice to theory, from theory to practice (s. 41-58). Hoegref Publishing. https://doi.org/10.1027/00447-000
- Duarte, M.E., Cardoso, P. (2018). Life Design and Career Counseling: Contributions to Social Justice. W: V. Cohen-Scali, J. Pouyaud, M. Podgórny, V. Drabik-Podgórna, G. Aisenson, J.L. Bernaud, I. Abdou Moumoula, J. Guichard (red.), Interventions in Career Design and Education (s. 215-229). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-91968-3_12.
- Duarte, M.E., Rossier, J. (2008). Testing and assessment in an international context: Cross- and multi-cultural issues. W: J. Athanasou, R. Van Esbroeck (red.), International Handbook of career guidance (s. 489-510). Springer Science. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6230-8_24
- Guichard, J. (2022). How to support the design of active lives that meet the challenges of the twenty-first century (economy, ecology and politics)? Australian Journal of Career Development, 31(1),5-13. https://doi.org/10.1177/10384162221090815
- ILO (International Labour Organization). (2001, czerwiec). Report of the Director General. Reducing the decent work deficit: A global challenge. International Labour Conference - 89th session. https://www.ilo.org/public/english/standards/relm/ilc/ilc89/rep-i-a.htm
- Kalfagianni, A., Fuchs, D. Hayden, A. (red.). (2019). Handbook of Global Sustainability Governance. Routledge.
- Mann, T. (1948). Joseph and his brothers. Knopf.
- Moore, J.W. (red.). (2016). Anthropocene or Capitalocene? Nature, History, and the Crisis of Capitalism. PM Press/Kairos.
- Moore, J.W. (2017). The Capitalocene: Part I. on the nature and origins of our ecological crisis. The Journal of Peasant Studies. 44(3), 594-630. https://doi.org/10.1080/03066150.2016.1235036
- Moore, J.W. (2018). The Capitalocene. Part II: accumulation by appropriation and the centrality of unpaid work/energy. The Journal of Peasant Studies, 45(2), 237-279. https://doi.org/10.1080/03066150.2016.1272587
- Savickas, M.L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J.-P., Duarte, M.E., Guichard, J., Soresi, S., van Esbroeck, R., van Vianen, A.E.M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 239-250. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.04.004
- Saint-Exupéry, A. de. (1943). Mały książę. Wydawnictwo Olesiejuk.