Treść głównego artykułu
Abstrakt
Przedstawione tu fenomenologiczne badanie dotyczyło doświadczeń nowo przybyłej młodzieży, która uczęszczała na terapię w okresie dorastania po migracji do Kanady. Badania dotyczyły kompetencji doradców realizujących wielokulturowe poradnictwo. Przeprowadzono je na 20-osobowej grupie młodzieży w wieku od 19 do 23 lat, stosując 90-minutowy, pogłębiony, częściowo ustrukturyzowany wywiad jakościowy na temat kompetencji wielokulturowych ich doradców. Wyniki dostarczyły odpowiedzi pozwalających wyłonić cztery istotne kategorie, podkreślające kluczową rolę samoświadomości, wiedzy i umiejętności doradców, a także ich sposobów nawiązywania relacji w ramach poradnictwa multikulturowego. Wyprowadzone z nich wnioski zwracają uwagę na to, jak w kraju przyjmującym powinny być rozwijane kompetencje wielokulturowego doradcy współpracującego z młodymi nowo przybyłymi migrantami. Przedstawiono implikacje odnośnie do praktyki, szkoleń, badań i polityki.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Arthur, N., & Collins, S. (w prasie). Culture-Infused Counselling: Fostering Socially Just Change Processes (3rd ed.). Calgary, AB: Counselling Concepts.
- Arthur, N., & Collins, S. (2014). Counsellors, counselling, and social justice: The professional is political. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, 48(3), 171–177.
- Retrieved from http://cjcrcc.ucalgary.ca/cjc/index.php/rcc/article/viewFile/2764/2532
- Arthur, N., & Januszkowski, T. (2001). The multicultural counselling competencies of Canadian counsellors. Canadian Journal of Counselling, 35(1), 36–48. Retrieved from: http://cjcrcc.ucalgary.ca/cjc/index.php/rcc/article/view/176
- Atkinson, D.R., & Israel, T. (2003). Teaching multicultural counseling competence, [w:] D. B.
- Pope-Davis, H.L.K. Coleman, W.M. Liu, & R.L. Toporek (red.), Handbook of multicultural competencies in counseling and psychology (pp. 591–606). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Carson, N.J., Stewart, M., Lin, J.Y., & Alegria, M. (2011). Use and quality of mental health services for Haitian youth. Ethnicity and Health, 16(6), 567–582. doi: 10.1080/13557858
- Citizenship and Immigration Canada (2015). Facts & figures, 2015. Retrieved from http://www.cic.gc.ca/english/resources/statistics/index.asp.
- Collins, S., & Arthur, N. (2010). Culture-infused counselling: A fresh look at a classic framework of multicultural counselling competencies. Counselling Psychology Quarterly,
- (2), 203–216. doi:10.1080/09515071003798204.
- Creswell, J.W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Douglas, A.R. (2010). Working with bereaved asylum-seekers and refugees. Bereavement
- Care, 29(3), 5–9. doi: 10.1080/02682621.Ellis, H., MacDonald, H., Lincoln, A., & Cabral, H. (2008). Mental health of Somali adolescent refugees: The role of trauma, stress, and perceived discrimination. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 76(2), 184–193. doi: 10.1037/0022-006X.76.2.184.
- Ellis, H., Miller, A.B., Baldwin, H., & Abdi, S. (2011) New directions in refugee youth mental health services: Overcoming barriers to engagement. Journal of Child and Adolescent
- Trauma, 4(1), 69–85. Doi: 10.1080/19361521.2011.545047.
- Enns, C.Z. (2012). Feminist theories and feminist psychotherapies: Origins, themes, and diversity (2nd ed.). Binghamton, NY: Haworth Press.
- Fawzi, S. M., Betancourt, T., Marcelin, L., Klopner, M., Munir, K., Muriel, A., Oswald, C., & Mukherjee, J. (2009). Depression and post-traumatic stress disorder among Haitian
- immigrant students: implications for access to mental health services and educational programming. BMC Public Health, 482(9). doi: 10.1186/1471-2458-9-482.
- Foud, N.A., Gerstein, L.H., &, Toporek, R.L. (2006). Social justice and couseling psychology in context. In R.L. Toporek, L.H. Gerstein, N.A. Foud, G. Roysiracr, & T. Isreal (red.),
- Handbook for Social Justice in Counseling Psychology (s. 17–34). Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
- Giorgi, A. (1985). Phenomenological and psychological research. Pittsburgh, PA: Duquesene University Press.
- Giorgi, A. (2009). The descriptive phenomenological method in psychology: A modified Husserlian approach. Pittsburgh, Pennsylvania: Duquesene University Press.
- Kassan, A. (w prasie). A feminist-multicultural approach with adolescent females: Intersecting identities and multiple social locations, [w:] N. Arthur & S. Collins (red.), Culture-Infused Counselling: Fostering Socially Just Change Processes (3rd ed.). Calgary, AB: Counselling Concepts.
- Kassan, A., & Sinacore, A.L. (2016). Multicultural counselling competencies with female adolescents: A retrospective qualitative investigation of client experiences. Canadian
- Journal of Counselling and Psychotherapy / Revue canadienne de counseling et de psychothérapie, 50(4), 402–420. Retrieved from.
- Liu, W.M., & Clay, D.L. (2002). Multicultural counselling competencies: Guidelines in working with children and adolescents. Journal of Mental Health Counselling, 24(2), 177–188. Retrieved from https://search.proquest.com/openview/ab51b548db14c7f3f7a955d48cd558a6/1?pq-origsite=gscholar&cbl=47399.
- Maraba, G.G., & Nagamaya Hall, G.C. (2002). Meta-analysis of ethnic match as a predictor of dropout, utilization and level of functioning. Cultural Diversity and Ethnic Minority
- Psychology, 8, 290–297. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1037/1099-9809.8.3.290.
- Martin, D.G. (2003). Clinical practice with adolescents. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole-Thomson.
- McHugh, R.K., Whitton, S.W., Peckham, A.D., Welge, J.A., & Otto, M.W. (2013). Patient preference for psychological vs pharmacologic treatment of psychiatric disorders:
- A meta-analytic review. The Journal of Clinical Psychiatry, 74(6), 595–602. doi: 10.4088/JCP.12r07757.McMahon, G.H., Mason, E.C.M., Daluga-Guenther, N. & Ruiz, A. (2014). An ecological
- model of professional school counselling. Journal of Counselling & Development, 92(4), 459–471. doi: 10.1002/j.1556-6676.2014.00172.x.
- Merrick, E. (1999). An exploration of quality in qualitative research: Are reliability and validity relevant? In M. Kopola & L.A. Suziki (red.), Using qualitative methods in psychology
- (pp. 25–36). Thousand Oaks, CA: Sage. http://dx.doi.org/10.4135/9781452225487.n3.
- Morrow, S.L. (2005). Quality and trustworthiness in qualitative research in counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 52(2), 250–260. doi:10.1037/0022-0167.52.2.250.
- Nadeau, L., Jaimes, A., Johnson-Lafleur, J., & Rousseau, C. (2017). Perspectives of migrant youth, parents and clinicians on community-based mental health services: Negotiating
- safe pathways. Journal of Child and Family Studies, 26(7), 1936–1948. doi: 10.1007/s10826-017-0700-1.
- Oppedal, B., Roysamb, E., & Sam, D.L. (2004). The effect of acculturation and social support on change in mental health among young immigrants. International Journal of Behavioral Development, 28(6), 481–494. doi: 10.1080/01650250444000126.
- Owen, J., Tao, K.W., Drinane, J.M., Hook, J., Davis, D.E., & Foo Kune, N. (2016). Client perceptions of therapists’ multicultural orientation: Cultural (missed) opportunities and cultural humility. Professional Psychology: Research and Practice, 47(1), 30–37. doi: 0735-7028/16/$12.00.
- Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Ratts, M.J., Singh, A.A., Nassar-McMillan, S., Kent Butler, S., & Rafferty McCullough, J. (2016). Multicultural and social justice counseling competencies: Guidelines for the counseling profession. Journal of Multicultural Counseling and Development, 44(1), 28–48. doi: 10.1002/jmcd.12035.
- Shenton, A.K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information, 22(2), 63–75. Retrieved from http://www.crec.co.uk/docs/Trustworthypaper.pdf.
- Sodowsky, G.R., Taffe, R.C., Gutkin, T.B., & Wise, S.L. (1994). Development of the Multicultural Counseling Inventory: A self-report measure of multicultural competence. Journal
- of Counseling Psychology, 41(2), 137–148. doi:10.1037/0022-0167.41.2.137.
- Stiles, W.B. (1993). Quality control in qualitative research. Clinical Psychology Review, 13, 593–618. doi:10.1136/ebmh.2.4.99.
- Stodolska, M. (2008). Adaptation challenges among adolescent immigrants from Korea, Mexico, and Poland. Journal of Immigrant and Refugee Studies, 6, 197– 229. doi: 10.108
- /15362940802198884.
- Suárez-Orozco, C., Gaytán, F.X., Bang, H.J., Pakes, J., O’Connor, E., & Rhodes, J. (2010a).
- Academic trajectories of newcomer immigrant youth. Developmental Psychology, 46(3), 602–618. doi:10.1037/a0018201.
- Suárez-Orozco, C., Pimentel, A., & Martin, M. (2009). The significance of relationships: Academic engagement and achievement among newcomer immigrant youth. Teachers
- College Record, 111(3), 712–749. Retrieved from http://s3.amazonaws.com/academia.
- edu.documents/.Sue, D.W., Arredondo, P., & McDavis, R.J. (1992). Multicultural counseling competencies and standards: A call to the profession. Journal of Counseling and Development, 70(4), 477–483. doi: 10.1002/j.1556-6676.1992.tb01642.x.
- Van Manen, M. (1997). From meaning to method. Qualitative Health Research, 7, 345–369. doi: 10.1177/104973239700700303.
- Wertz, F.J. (2005). Phenomenological research methods for counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 52(2), 167–177. doi:10.1037/0022-0167.52.2.167.
- Westwood, M.J., & Ishiyama, F.I. (1991). Challenges in counseling immigrant clients: Understanding intercultural barriers to career adjustment. Journal of Employment Counseling, 28(4), 130–143. doi: 10.1002/j.2161-1920.1991.tb00402.x.
- Yeh, C.J., & Kwan, K.L.K. (2010). Advances in multicultural assessment and counselling
- with adolescents: An ecological perspective, [w:] J.G. Ponterotto, J.M. Casas, L.A. Suzuki, & C.M. Alexander (red.), Handbook of multicultural counselling (3rd ed., s. 637–648).
- Thousand Oaks, CA: Sage.
- Zane, N.S.W., Hatanaka, H., Park, S.S., & Akutsu, P. (2004). Ethnic-specific mental health services: Evaluation of parallel approaches for Asian-American clients. Journal of Community Psychology, 22(2), 68–81. doi: 10.1002/1520-6629(199404)22:2<68::AID-JCOP2 290220204>3.0.CO;2-5.
- Zane, N.W.S., Nagamaya Hall, G.C., Sue, S., Young, K., & Nunez, J. (2004). Research on psychotherapy with culturally diverse populations, [w:] M.J. Lambert (red.), Handbook of
- psychotherapy and behavior change (5th ed., s. 767–802). New York, NY: Wiley