Treść głównego artykułu
Abstrakt
Konieczne jest zwrócenie uwagi na zalew potocznej literatury pedagogicznej i psychologicznej, której poradnikowy charakter stwarza wrażenie naukowo uzasadnionej wiedzy oraz rzekomo wynikających z niej zasad postępowania. Społeczeństwo jest wprawdzie coraz lepiej wykształcone, ale sposób przekazu popularnej wiedzy nie ułatwia rozpoznania jej wartości, zwłaszcza jeśli autor przekazu ma stopień naukowy, czy reprezentuje zawód o wysokim statusie zaufania, np. lekarz, psycholog, menedżer itp. Podejmuję zatem w artykule problem pozanaukowego piśmiennictwa poradnikowego jako przeważającego w ofertach wydawniczych nad naukową literaturą z zakresu poradoznawstwa. Okres rynkowej wolności sprzyja inflacji literatury potocznej, biograficznej, nawet nie popularnonaukowej, gdyż mającej ewidentnie swoje źródło w wykreowanych przez media rzekomych osiągnięciach wszelkiego rodzaju celebrytów. Prawie każdy poradnik dla rodziców, nauczycieli, uczniów, a nawet dyrektorów placówek oświatowych, jaki trafia na półki księgarskie, a stamtąd do gabinetów szkolnych i domowych biblioteczek, staje się powodem do lekceważenia nauki i wykorzystywania jej w procesie kształcenia czy doskonalenia adeptów kluczowych do działania w sferze publicznej profesjonalistów. „Poradnictwo potoczne” ma na celu kształtowanie potocznej kultury, bowiem jego odbiorcy powinni starać się postępować w sposób zbliżony (najlepiej tożsamy) ze wskazaniami autora. Im większy poziom internalizacji zasad, reguł czy dyrektyw, tym postępowanie czytelnika nabiera rzekomo bardziej „naturalnego” charakteru i stylu, co najlepiej widać na przykładzie coachingu.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Bennewicz, M. (2015). Zabić coacha. O miłości i nienawiści do autorytetów w Polsce [Killing the coach: On the love and hate of authorities in Poland]. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
- Błajet, P. (2008). Szkice o wychowaniu agonistycznym [Essays on agonistic education]. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG.
- Buss, D.M. (2007). Morderca za ścianą. Skąd w naszym umyśle kryją się mordercze skłonności [The murderer next door: Why the mind is designed to kill] A. Nowak, Gdańsk: GWP.
- Ghazal, M. (1995). Zjedz zupkę i … bądź cicho! Nowe spojrzenie na konflikty rodzice-dzieci [Mange ta soupe et – tais-toi! Une autre approche des conflits parents-enfants], tłum. U. Kotalska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Gnitecki, J. (2007). Struktura teorii pedagogicznej [The structure of educational theory]. Poznań: WN PTP Oddział PTP w Poznaniu.
- Green, S., Lavalle D., Illuminati C. (2010). D*p*ko*logia, czyli nauka rozpychania się łokciami [A**holeology: The science behind getting your way – and getting away with it], tłum. I. Szybilska-Fiedorowicz, Gliwice: Wydawnictwo HELION.
- Hejnicka-Bezwińska, T. (2015). Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym [Pedagogy: A first-cycle textbook for university students]. Warszawa: Difin SA.
- Hernandez-Seoane, J.M. (2001). Rodzice wobec buntu swych dzieci [Padres hoy. Los padres ante la rebelion de los hijos], tłum. E. Nawrocka, Kraków: Redakcja eSPe.
- Jak przetrwać w korporacji. Co daje, a co odbiera wielka firma? Jak zdobyć tam pracę i jak ją utrzymać? Jak współpracować, szefować i jak dogadywać się? Kiedy odejść? [How to survive in a corporation. What a big company gives and what it takes away. How to get a job there and keep it. How to cooperate, manage and communicate. When to quit?]. (2015). Warszawa: Burda Publishing Polska Sp. Z o.o..& Spółka Komandytowa.
- Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców? [School in crisis: What we must do to improve the situation for children, parents and teachers], tłum. D. Syska. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
- Kargulowa, A., Kwiatkowski, S.M., Szkudlarek, T. (red.), (2005). Rynek i kultura neoliberalna a edukacja [The market and neoliberal culture vs. education]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Kargulowa, A. (2009). Introduction. W: Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki [Counsellogy – the discourse continues: A university textbook]. A. Kargulowa (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kotarbiński, T. (1957). Wesołe smutki [Happy sorrows] (2nd ed.), Warszawa: PWN.
- Kron, F.W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki [Grundwissen Pädagogik], tłum. E. Cieślik. Gdańsk: GWP.
- Krüger, H.-H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu [Einführung in Theorien und Methoden der Erziehnungswissenschaft], tłum. D. Sztobryn. Introduced and edited by B. Śliwerski. Gdańsk: GWP.
- Kuzma, K. (2000). Łatwe posłuszeństwo. Ucząc dzieci dyscypliny z miłością [Easy obedience: Teaching children discipline lovingly]. Mszczonów: Fundacja Źródła Życia.
- Kwieciński, Z, Śliwerski B. (red.), (2003). Pedagogika. Podręcznik akademicki [Pedagogy: A university textbook], Vols. 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Leppert, R. (1996). Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki [Education students’ colloquial theories of education ]. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.
- Mádrová, E. (1989). Spróbujcie być dzieckiem [Zkuste byt ditetem/Try being a child], tłum. M. Bogdanowicz. Warszawa: WSiP.
- McDowell, J., Day, D. (1993). Jak być bohaterem dla swoich dzieci [How to be a hero to your kids], tłum. M. Stowpiec. Warszawa: Oficyna Wydawnicza “Vocatio”.
- Melosik, Z. (1996). Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne [Identity, body and power: Culture texts as pedagogical (con)texts]. Poznań–Toruń: Wydawnictwo Edytor.
- Melosik, Z. (1999). Ponowoczesny świat konsumpcji [The post-modern world of consumption]. W: Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji [The body and health in consumer society]. Red. Z. Melosik. Toruń–Poznań: Wydawnictwo Edytor.
- Melosik, Z., Szkudlarek T. (1998), Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń [Culture, identity and education. Flickering of meanings]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Miller, R. (2012). Jak przeżyć w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców [Als Lehrer Souverän sein. Von der Hilflösigkeit zur Autonomie], tłum. E. Marszał and J. Zakrzewski SJ. Kraków: Wydawnictwo WAM.
- Mouffe, Ch. (2015). Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie [Agonistics: Thinking the World Politically], tłum. B. Szelera. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
- Parkin, J.C. (2011). F**k it, czyli jak osiągnąć spokój ducha [F**k it: The ultimate spiritual way], tłum. R.-L.C. Welsyng, Gliwice: Wydawnictwo HELION.
- Santorski, J. W: Furman, E. (1994). Jak wspierać dziecko w rozwoju. Podręcznik psychoanalizy dla rodziców [How to support a child’s development: A textbook of psychoanalysis for parents]. Warszawa: J. Santorski & CO p- Agencja Wydawnicza, (okładka).
- Schwengeler, B. and Schwengeler, Y. (1990). Wychowanie: udręka czy przyjemność [Erziehung – Frust oder Lust], tłum. K. Muranty. Poznań: Wydawnictwo Ewangeliczne.
- Sokal, A., Bricmont, J. (2004). Modne bzdury: o nadużywaniu pojęć z zakresu nauk ścisłych przez postmodernistycznych intelektualistów [Intellectual impostures/Fashionable nonsense: Postmodern intellectuals’ abuse of science], tłum. P. Amsterdamski. Warszawa: Prószyński i S-ka.
- Stalk, G., Lachenauer R. (2005). Hardball, czyli twarda gra rynkowa [Hardball: Are you playing to play or playing to win?], tłum. T. Rzychoń. Gliwice: Onepress.
- Szczepański, J. (1981). Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji [Consumption and human development: An introduction to an anthropological theory of consumption]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Śliwerski, B. (Ed.). (2006). Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych [Pedagogy: Pedagogy vis-à-vis education, educational policy and research]. Vol. 2. Gdańsk: GWP.
- Tejera de Meer, M. (1997). Dziecko i szkoła. Praktyczny poradnik dla rodziców, wychowawców i nauczycieli [Il bambino e la scuola], tłum. I. Sowa, Kraków: Wydawnictwo “M”.
- Trzeciak, S. (2015), Coaching marki osobistej czyli kariera lidera [Personal brand coachichng, or a leader’s career]. Gdańsk: GWP.
- Ury, W. (2000). Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji [Getting past No: Negotiating your way from confrontation to cooperation], tłum. R. Rządca. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Ury, W. Fisher, R., Patton, B. (1991). Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się [Getting to Yes: Negotiating agreement without giving in], tłum. R. Rządca. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Woititz J.G. (1993). Wymarzone dzieciństwo. Jak wychować szczęśliwe dziecko unikając błędów naszych rodziców [Healthy parenting: How your upbringing influences the way you raise your children and what you can do to make it better for them], tłum. M. Przylipiak, Gdańsk: GWP.
- Yapp, N. (1996). Jak blufovat. O školství [The bluffer’s guide: Bluff your way in teaching], tłum. M. Krýslová. Praha: Talpress.
- Żuczkowska, Z.A. (2006). Wychowanie zamiast klapsa [Upbringing in place of spanking]. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
- Żuczkowska, Z.A. (2013). Dialog zamiast kar [Dialogue in place of punishment]. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.