Treść głównego artykułu
Abstrakt
Profesor Boris Cyrulnik, francuski humanista, lekarz neurolog, psychiatra i etolog, badacz i nauczyciel akademicki, pełnił funkcje dyrektora ds. nauczania w Klinice Więzi i Systemów Rodzinnych na Uniwersytecie w Toulon-Vari i przewodniczącego Międzynarodowego Ośrodka Badań nad Odpornością Psychiczną (Observatoire international de la résilience), obecnie, będąc na emeryturze, prowadzi seminaria i wykłady. Jest uznanym autorem książek popularyzujących wiedzę psychologiczną. Na język polski przełożone zostały: Anatomia uczuć; Rozmowy o miłości na skraju przepaści; O ciele i duszy; Ratuj się, życie wzywa (monografia autobiograficzna) oraz napisana wspólnie z Pasqualem Picq i Jean-Pierre’em Digardem Najpiękniejsza historia zwierząt. Uważany jest za największego znawcę traumy i specjalistę od rezyliencji1, która stała się przedmiotem wielodyscyplinarnych badań2. W swoich rozważaniach podkreśla znaczenie budowania poczucia więzi, przynależności i bezpieczeństwa, dzięki stwarzaniu przez opiekunów dziecka pomyślnej psychologicznej aury, charakterystycznej dla określonych warunków kulturowych. Umożliwia to, jego zdaniem, wychodzenie z traumy przy równoczesnym zachowaniu w pamięci przeżytych urazów. W artykule szczególną uwagę zwraca na rolę jawnych, profesjonalnych i „ukrytych”, nieprofesjonalnych opiekunów pełnioną w procesie rezyliencji.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Aïn, J. (red.) (2007). Résiliences. Réparations, élaboration ou création? Ramonville: Saint-Agne.
- Barreto, A. (2012). La thérapie communautaire pas à pas. Paris: Dangles.
- Bateman, A. Fonagy P. (2006). Mentalization-Based Treatment for Borderline Personality Disorders. Oxford and New York: Oxford University Press.
- Boyarin, D. (2004). Border Lines: The Partition of Judaeo-Christianity. Philadelphia: University of Philadelphia Press. (editors).
- Bustany, P. (2012). Neurobiologie de la résilience. W: B. Cyrulnik, G. Jorland (red.), Résilience. Connaissances de base (s. 45-64). Paris: Odile Jacob.
- Clervoy, P. (red.). (2009). Les psy en intervention. Doin: Reuil-Malmaison.
- Cohen, D. (2012). The Developmental Being: Modeling a Probabilistic Approach to Child Development and Psychopathology. W: G. Garralda, J.P. Raynaud (red.), Brain, Mind and Developmental Psychopathology in Childhood (s. 3-29). New York: Jason Aronson.
- Cyrulnik, B. (2012a). O ciele i duszy (De chair et d’me.), translator unknown. Warszawa: Czarna Owca.
- Cyrulnik, B. (2012b). Limites de la résilience. W: B. Cyrulnik, G. Jorland (red.), Résilience. Connaissances de bases (s. 191-204). Paris: Odile Jacob.
- Ehrensaft, E., Tousignant, M. (2006). Immigration and resilience. W: D.L. Sam, J.W. Berry (red.), The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology (s. 469-483). Cambridge: Cambridge University Press.
- Fivaz-Depeursinge, E., Corboz-Warnery, A. (2001). Le triangle primaire. Paris: Odile Jacob.
- Glaser, D. (2012). The Effects of Child Maltreatment on the Developing Brain. W: E. Garralda, J.P. Raynaud (red.), Brain, Mind and Developmental Psychopathology in Childhood (s. 199-218). New York: Jason Aronson.
- IJzendoorn, M.H., Sagi, A. (1999). Cross-Cultural Pattern of Attachment. W: J. Cassidy, P.R. Shaver (red.), Handbook of Attachment: Theory, Research and Clinical Applications (s. 713-734). New York: The Guilford Press.
- Rimé, B., Christophe, V. (2008). How Individual Emotional Episodes Feed Collective Memory. W: J.W. Pennebaker, D. Paez, B. Rimé (red.), Collective Memory of Political Events (s. 131-146). New York: Taylor and Francis.
- Rousseau, P. (2014). Naissance, trauma, attachement et résilience. W: M. Anaut, B. Cyrulnik (red.), Résilience. De la recherche à la pratique (s. 23-37). Paris: Odile Jacob.
- Schauder, S. (red.) (2006). Camille Claudel. De la vie à l’oeuvre, Colloque Cerisy-la-Salle. Paris: L’Harmattan.
- Ungar, M. (red.) (2012). The Social Ecology of Resilience. New York: Springer.