Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule podjęto analizę mediacji w perspektywie poradoznawczej, eksponując zarówno podobieństwa, jak i różnice tych form pomocy. Ukazano etapy przebiegu procesu poradniczego i mediacji, wskazując na zakres kompetencji doradcy niezbędny dla wspierania klienta na każdym etapie procesu. Przybliżono też kluczowe kompetencje operacyjne, społeczne i komunikacyjne mediatora. Pokazanie odmiennego, od prezentowanych dotychczas, obrazu mediacji pozwoliło odsłonić możliwości ingerencji mediatora w proces rozwiązywania konfliktu z poradoznawczego punktu widzenia. Być może, takie spojrzenie na praktykę prowadzenia mediacji będzie odpowiedzią na prośby doradców praktyków o konkretne
wskazówki do działania.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Brammer, L.M. (1973). The Helping Relationship: Processes and Skills. Engelwood Cliffs: Prentice-Hall. (Polish edition: Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności., tłum. J. Mieścicki, M. Żardecka, Polskie Towarzystwo Psychologiczne).
- Cybulko, A., Siedlecka-Andrychowicz, A. (2009). Mediator: role, umiejętności, osobowość (The Mediator: Roles, Skills, Personality). W: E. Gmurzyńska, R. Morek, (red.), Mediacje. Teoria i praktyka [Mediations: Theory and Practice] (s. 167-178). Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o.
- Czerkawska, A. (2009). Poradnictwo w perspektywie egzystencjalizmu (Counselling: An Existentialist Perspective). W: A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu [Counselling Studies: The Discourse Continues] (s. 125–145). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego [The Ethical Dimension of Vocational Counselling]. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
- Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Pierwsza próba (The First Attempt). W: K. Drat-Ruszczak, E. Drążkowska-Zielińska (red.), Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii [The Handbook of Helping: Basics of Psychological Help. Psychotherapy: Schools and Approaches] (s. 53-67). Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
- Duarte, M.E. (2014). Poradnictwo w konstruowaniu życia. Cele, procesy, instrumenty/Life-designing: Objectives, processes, instruments. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 2014, 41–58/214–230.
- Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów [The Skilled Helper: A Problem-Management and Opportunity Development Approach to Helping], tłum. J. Gilewicz, E. Lipska. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
- Gmurzyńska, E. (2009). Etapy mediacji (Stages of Mediation). W: E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka (Mediations: Theory and Practice) (s. 129–147). Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o.
- Kargulowa, A. (2007). O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu. Podręcznik akademicki [On Counselling Theory and Practice: Varieties of Counsellogical Discourse – A Textbook for Students]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kargulowa, A., Ferenz, K. (1991). Społeczny kontekst poradnictwa [The Social Context of Counselling]. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury.
- Kressel, K. (2006). Mediation Revisited. W: M. Deutsch, P.T. Coleman, E.C. Marcus (red.), The Handbook of Conflict Resolution: Theory and Practice. San Francisco: John Wiley Sons. 726–757. Polish edition: Mediacje. W: M. Deutsch, P.T. Coleman (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka (s. 519–543). Wydawnictwo UJ.
- Kujan, P. (2014). Różne wymiary działalności naprawczej, czyli o (nie)mierzalnej skuteczności postępowania mediacyjnego [Dimensions of Repair Action: Or, on the (Non) Measurable Efficacy of Mediation]. W: E. Zierkiewicz, A. Ładyżyński (red.), Centrum i peryferie współczesnego poradnictwa (s. 65–82). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego and Wydawnictwo CHRONICON.
- Moore, Ch.W. (1996). The Mediation Process: Practical Strategies for Resolving Conflict (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass. (Polish edition: Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania problemów. Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o.).
- Okun, B.F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna [Effective Psychological Help], tłum. J. Suchecki. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
- Savickas, M., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J-P., Duarte, M.E., Guichard, J., Soresi, S., Van Esbroeck, R., Van Vianen, A.E.M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75, 239-250.