Treść głównego artykułu
Abstrakt
Założeniem niniejszego artykułu jest przedstawienie refleksji nad działaniami sprzyjającymi świadomej i intencjonalnej integracji zespołów wielopokoleniowych w miejscu pracy oraz namysłu nad zastosowaniem poradnictwa właśnie w tym obszarze. W warunkach polskich działania podejmowane na rzecz integracji zespołów wielopokoleniowych w miejscu pracy realizowane są najczęściej w ramach interwencji stosowanych ze względu na różnorodność przygotowania zawodowego lub wiek pracowników, co powoduje, iż problematyka budowania zespołów wielopokoleniowych jest najczęściej postrzegana jako domena badań nauk z obszaru ekonomii i specjalistów z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Celem tego artykułu, opracowanego z pozycji badacza humanisty, jest wskazanie potrzeby podjęcia szeroko rozumianych działań poradniczych ukierunkowanych na budowanie dialogu międzypokoleniowego w środowisku pracy oraz interwencji w obszarze wzmacniania potencjału klientów prezentujących różne pokolenia na rynku zatrudnienia.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Blustein, D. L. (2011). A relational theory of working. Journal of Vocational Behavior, 79, 1-17.
- Bobako, M. (2012). Zaklinanie nowoczesności. Axel Honneth i moralna gramatyka filozoficznych przemilczeń. W: A. Honneth, Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych (s. XXVII–XLIII), Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
- Bugdol, M. (2010). Zaufanie jako element systemu wartości organizacyjnych. Współczesne Zarządzanie, (2), 11–25.
- Bursh, D., Kelly, K. (2014). Managing the multigenerational workplace. Chapel Hill: UNC Kenan-Flagler Business School.
- Chirkowska-Smolak, T., Grobelny, J. (red.). (2015). Człowiek na rynku pracy. Wyzwania i zagrożenia. Kraków: Wydawnictwo Libron.
- Conger, J. A., Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. The Academy of Management Review. 13(3), 471–482.
- Cybal-Michalska, A., Kanclerz, B., Myszka-Strychalska, L., Peret-Drążewska, P. (red.). (2018). Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno-zawodowych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2015). Diagnoza społeczna 2015: warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.
- Czerkawska, A. (2018). Ku dialogicznej więzi w poradnictwie humanistycznie zorientowanym/ Towards a dialogical bond in humanistic – oriented counseling. Studia Poradoznawcze/ Journal of Counsellogy, 7, 129–146/333–349.
- Deloitte Global. (2015). Mind the gaps: The 2015 Deloitte Millennial Survey: Summary of global findings. Pobrane z: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/in/Documents/about-deloitte/in-about-2015-millennial-innovation-survey.pdf
- Deloitte Global. (2016). The 2016 Deloitte Millennial Survey: Winning over the next generation of leadersf. Pobrane z: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/About-Deloitte/gx-millenial-survey-2016-exec-summary.pdf
- Deloitte Global. (2018). 2018 Deloitte Millennial Survey: Millennials disappointed in business, unprepared for Industry 4.0. Pobrane z: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/About-Deloitte/gx-2018-millennial-survey-report.pdf
- Di Fabio, A. (2014). Poradnictwo kariery i psychologia pozytywna w XXI wieku. Nowe konstrukty i sposoby oceny skuteczności działań doradczych/ Career counselling and positive psychology in the 21st century: New constructs and measures for evaluating the effectiveness of intervention. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 3, 13–40/193–213.
- Duarte, M. E. (2014). Poradnictwo w konstruowaniu życia. Cele, procesy, instrumenty/ Life designing: Objectives, processes, instruments. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 3, 41–58/214–230.
- Espinoza, C. (2016). Milenialsi w pracy. 7 umiejętności, które powinni posiąść dwudziestokilkulatkowie, by móc pokonywać progi i bariery w życiu i pracy. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
- Eurofound. (2011). Young People and NEETs in Europe: First Findings. Dublin. https://doi.org/10.2806/3177
- European Commission. (2011). Demography report 2010: Older, more numerous and diverse Europeans. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2767/79004
- European Commission. (2016). Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: The Youth Guarantee and Youth Employment Initiative three years on. Strasburg. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52016DC0646
- European Economic and Social Committee. (2017). Impact of digitalisation and the on-demand economy on labour markets and the consequences for employment and industrial relations. Bruksela: Visits and Publications Unit. https://doi.org/10.2864/695900
- European Economic and Social Committee. (2018). Bridging the skills gap for growth and job creation. Bruksela: Visits and Publications Unit. https://doi.org/10.2864/91368
- European Lifelong Guidance Policy Network. (2015). Guidelines for policies and systems development for lifelong guidance: A reference framework for the EU and for the Commission. Jyväskylä. Pobrane z: http://www.elgpn.eu/publications/elgpn-tools-no-6-guidelines-for-policies-and-systems-development-for-lifelong-guidance
- Glińska-Neweś, A. (2017). Pozytywne relacje interpersonalne w zarządzaniu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- Główny Urząd Statystyczny. (2014). Prognoza ludności na lata 2014–2050. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych. Pobrane z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/prognoza-ludnosci/prognoza-ludnosci-na-lata-2014-2050-opracowana-2014-r-,1,5.html
- Gross-Głowacka, E. (2018). Zarządzanie różnorodnością. W kierunku zróżnicowanych zasobów ludzkich w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
- Guichard, J. (2018a). Dialog konstruowania życia / Life Design. Nowa forma wspierających interwencji poradniczych/ Life Design Dialogue – A New Form of Career Life Design Intervensions. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 7, 57–97/267–304.
- Guichard, J. (2018b). Jakie interwencje w poradnictwie kariery i konstruowania życia mogą przyczynić się do globalnego, humanitarnego, sprawiedliwego i zrównoważonego rozwoju?/ What career and life design interventions may contribute to global, humane, equitable and sustainable development? Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 7, 99–127/305–331.
- Hannam, S., Yordi, S. (2011). Engaging a multi-generational workforce: Practical advice for government managers. Washington: IBM Center for The Business of Government.
- Hargreaves, A., Fullan, M. (2013). The power of professional capital: With an investment in collaboration, teachers become nation builders. JSD, 34(3), 36–39. Pobrane z: http://www.michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2013/08/JSD-Power-of-Professional-Capital.pdf
- Honneth, A. (2012). Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
- Juul, J. (2011). Twoja kompetentna rodzina. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MIND.
- Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MIND.
- Juul, J. (2016). Zamiast wychowania. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MIND.
- Kargulowa, A. (2016). Doradztwo zawodowe w całożyciowym uczeniu się. W: E. Solarczyk- Ambrozik (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się (s. 13-30). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Klimczuk, A. (2016). Modele ”srebrnej gospodarki” w Unii Europejskiej w ujęciu porównawczym: próba wprowadzenia do dyskusji. Problemy Zarządzania, 14(2), 41-59.
- Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. (2013). Długookresowa strategia rozwoju kraju –Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności. Warszawa. Pobrane z: http://kigeit.org.pl/FTP/PRCIP/Literatura/002_Strategia_DSRK_PL2030_RM.pdf
- Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. (2012). Program Młodzi na rynku pracy. Działania na rzecz zmniejszenia bezrobocia młodzieży. Warszawa. Pobrane z: http://psz.praca.gov.pl/documents/10828/181145/I%20-%20Program%20M%C5%82odzi%20na%20Rynku%20Pracy.pdf/4efec128-47ce-4650-9cc0-b8c8d8d11afe?t=1403789577000 (18.03.2018).
- Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. (2013a). Długofalowa polityka senioralna w Polsce na lata 2014–2020 w zarysie. Warszawa. Pobrane z: https://das.mpips.gov.pl/source/Dlugofalowa%20Polityka%20Senioralna%20w%20Polsce%20na%20lata%202014-2020%20w%20zarysie.pdf
- Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. (2013b). Rządowy Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014–2020. Pobrane z: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20140000052/O/M20140052.pdf
- Newspoint. (2018). Raport Newspoint: Pokolenia w Polsce i potrzeba monitorowania ich rosnącej aktywności. Pobrane z https://blog.newspoint.pl/index.php/2018/03/21/raport-newspoint-pokolenia-w-polsce-i-potrzeba-monitorowania-ich-rosnacej-aktywnosci/
- Nordplus. (b.d.). The pension system and labour market for 55+ in the Baltic and Nordic countries. Pobrane z: https://www.nordplusonline.org/Media/Files/The-pension-system-and-labour-market-for-55-in-the-Baltic-and-Nordic-countries (15.03.2019)
- Nowak-Dziemianowicz, M. (2016). Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- OECD. (2015). Ageing and Employment Policies: Denmark 2015: Working Better with Age. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264235335-en
- Ribeiro, M.A., Uvaldo, M.C.C., Da Silva, F.F. (2016). Znaczenie relacji genderowych w konstruowaniu tożsamości pracowniczych. Studium przypadku brazylijskich pracowników obszaru miejskiego/ Impact of gender relations on the narrative patterns of working identity construction: A case study with Brazilian urban workers, Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 5, 71–91/237–256.
- Rodzice obchodzili się z nimi jak z jajkiem. Nowe pokolenie na rynku pracy wyzwaniem dla pracodawców. (2017, 1 września). Serwis Gazeta Prawna. Pobrane z: https://serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/1068031,pokolenie-platkow-sniegu-na-rynku-pracy.html (5.04.2018).
- Rosalska, M. (2012). Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego. Przewodnik dla nauczyciela i doradcy. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
- Rosalska, M. (2013). Perspektywy projektowania celów doradztwa zawodowego w systemie edukacyjnym. Studia Edukacyjne, (24), 257–269.
- Rosalska, M. (2016). Rozwój profesjonalny dyrektora szkoły – przesłanki dla rozwiązań instytucjonalnych. Studia Edukacyjne, (42), 205–216.
- Rzechowska, E. (2014). Pięćdziesięciolatek w obliczu zagrożenia utratą pracy, czyli o czym powinien wiedzieć doradca. Perspektywa psychologiczna/ 50+ workers at risk of redundancy, or what counsellors should know: A psychological perspective. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 3, 75–105/247–277.
- Sinnott, E., Koettl-Brodmann, J. (2015). Aging with growth in Central Europe and the Baltics: what’s next for old Europe? Washington: World Bank Group. Pobrane z: http://documents.worldbank.org/curated/en/559001468000582442/Aging-with-growth-in-Central-Europe-and-the-Baltics-what-s-next-for-old-Europe
- Solarczyk-Ambrozik, E. (red.). (2016). Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Solarczyk-Ambrozik, E. (2018). Transformacja pracy i zatrudnienia a kariera zawodowa. Perspektywa jednostkowa i organizacyjne. W: E. Solarczyk-Ambrozik, M. Barańska (red.), Uczenie się przez całe życie. Rozwój – kariera – praca (s. 19–36). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Solarczyk-Ambrozik, E., Barańska, M. (red.). (2018). Uczenie się przez całe życie. Rozwój – kariera – praca. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Taibbi, R. (2017). 8 Essential Emotional Skills for Every Adult Create your own vision of the adult you want to be. Pobrane z: https://www.psychologytoday.com/us/blog/fixing-families/201705/8-essential-emotional-skills-every-adult (24.04.2018).
- Wawrzonek, A. (2016). Kompetencje miękkie jako narzędzie porozumienia międzypokoleniowego na rynku pracy. W: E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się (s. 161–176). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Wawrzonek, A. (2018a). Sukces i jego implikacje dla kształtowania tożsamości młodego człowieka. W: E. Solarczyk-Ambrozik, M. Barańska (red.), Uczenie się przez całe życie. Rozwój – kariera – praca (s. 99–114). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Wawrzonek, A. (2018b). Tranzycja młodych na rynek pracy a zmiany pokoleniowe. W: A. Cybal-Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska, P. Peret-Drążewska (red.), Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno-zawodowych (s. 215–230). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Wiktorowicz, J., Warwas, I., Kuba, M., Staszewska, E., Woszczyk, P., Stankiewicz, A., Kliombka-Jarzyna, J. (2016). Pokolenia – co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
- World Health Organization. (2002). Active ageing: a policy framework. Pobrane z: https://www.who.int/ageing/publications/active_ageing/en/ (27.10.2018).
- Worthington, H., Simmonds, P., Farla, K., Varnai, P. (2018). The silver economy: Final report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2759/685036
- Zalecenie Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 2013/C 120/01). Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX%3A32013H0426%2801%29