Zasady etyki publikacyjnej
Przestrzeganie standardów etyki publikacyjnej jest kluczowe w działalności redakcji czasopisma Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy. Zasady etyki publikacyjnej stosowane przez redakcję oparte są na wytycznych organizacji Komitetu ds. Etyki Wydawniczej (Committee on Publication Ethics, COPE)
I Polityka redakcyjna
-
- Decyzje o przyjęciu artykułu do druku są podejmowane przez zespół redakcyjny. Przy podejmowaniu decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu artykułu brana jest pod uwagę jego tematyka, oryginalność oraz znaczenie dla rozwoju dyscypliny – poradoznawstwa i nauk pokrewnych.
- Względy komercyjne nie mają wpływu na decyzje redakcyjne.
- Redakcja zapewnia poufność i bezpieczeństwo danych osobowych autorów i recenzentów zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO).
II Obowiązki autorów
-
- Na stronie internetowej czasopisma są zamieszczone wskazówki dla autorów oraz zasady kwalifikacji artykułów do publikacji.
- Redakcja oczekuje od Autora, że zgłaszana przez niego praca jest napisana w pełni samodzielnie, a Autor korzysta z cudzych prac zgodnie z zasadami prawa autorskiego i nie narusza praw osób trzecich, oraz że przedkładana praca nie była już wcześniej publikowana.
- Redakcja wymaga od Autora podania informacji o źródłach finansowania publikacji i wkładzie poszczególnych autorów w jej powstanie.
- Autor zobowiązany jest do poinformowania redakcji o możliwym konflikcie interesu.
III. Obowiązki recenzentów
-
- Recenzja pomaga redaktorowi w podejmowaniu decyzji o charakterze redakcyjnym i pomaga autorom w poprawie artykułu.
- Recenzja powinna być obiektywna, jasno wyrażająca opinie recenzenta, przy użyciu odpowiednich argumentów na poparcie tez. Niedopuszczalna jest krytyka personalna.
- Recenzowane artykuły traktowane muszą być jako dokumenty poufne, które nie podlegają pokazywaniu lub omawianiu z innymi osobami bez zezwolenia redaktora.
- Recenzent przygotowuje recenzje terminowo i zgodnie ze swoimi kompetencjami.
IV Etyka publikacyjna i własność intelektualna
-
- Redakcja monitoruje przestrzeganie zasad etyki publikacyjnej przez autorów, recenzentów i członków zespołu redakcyjnego.
- Redakcja stara się rozwijać swoją wiedzę na temat nadużyć́ w praktyce publikacyjnej i sposobów ich rozwiazywania oraz stosować tę wiedzę w praktyce redakcyjnej.
- Redakcja dokłada starań, by dobór recenzentów był bezstronny oraz nadzoruje proces recenzowania, zwracając uwagę na dotrzymanie terminów i przeciwdziałanie konfliktowi interesów, dbając by składane w redakcji prace nie były wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem oraz udostępniane osobom postronnym.
- Redakcja sprawdza, czy autor otrzymał wszystkie niezbędne zgody do publikacji tekstu, a także zachowuje bezstronność, traktując jednakowo teksty autorów bez względu na ich płeć, rasę, narodowość, pochodzenie itd.
- Redakcja przykłada szczególną wagę do wykrywania wszelkiego rodzaju nadużyć publikacyjnych zwłaszcza plagiatów, zduplikowanych publikacji, fabrykowania danych, ghostwriting i guest-authorship. W przypadkach wykrycia nadużyć, redakcja podejmie następujące działania: kontakt z Autorem w celu wyjaśnienia sytuacji, zgromadzenie dokumentacji z materiałem dowodowym, w uzasadnionych przypadkach powiadomienie odpowiednich zainteresowanych instytucji.
- W przypadku zauważenia nieścisłości lub błędnych stwierdzeń w opublikowanym materiale redakcja publikuje odpowiednio wyeksponowane wyjaśnienia, sprostowania, ew. przeprosiny.
W sytuacjach nie wymienionych w powyższych zasadach etyki publikacyjnej redakcja stosuje się do wytycznych COPE (Committee on Publication Ethics): https://publicationethics.org/