Treść głównego artykułu
Abstrakt
Zwiększająca się luka, obecna w reprezentacjach młodych ludzi i ich oczekiwaniach dotyczących edukacji i zatrudnienia, jest coraz wyraźniejsza, ponieważ ich ścieżki życia często są bardzo splątane, przez co w konsekwencji doświadczają opóźnień w dostępie do rynku pracy, przejawiających się w złożonych sytuacjach, takich jak zjawisko NEET (not in employment, education or training/niekształcący się, niepracujący, nieszkolący się), spotęgowane przez alarmujące rozłożenie w czasie różnych aspektów zawodowej i osobistej emancypacji młodych ludzi. Uznając znaczenie podejścia opartego na badaniu lokalnej rzeczywistości, praca ta odzwierciedla dwa etapy szerszego studium przypadku, mającego na celu scharakteryzowanie i zrozumienie zjawiska NEET w gminie Sintra (Portugalia). Materiał pozwalający na odpowiedź na nurtujące nas pytania uzyskaliśmy przez połączenie dwóch technik gromadzenia danych – kwestionariusza online i narracji autobiograficznych – dotyczących sposobu, w jaki młodzi ludzie zarządzają „stanem zawieszenia”, w którym się znajdują, w odniesieniu do wykorzystania czasu i przestrzeni oraz poznania powodów, dla których kontynuowanie nauki nie jest możliwe na tym etapie, a także ich przemyśleń na temat obecnego momentu ich życia.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Alberich, N., Fabra, S., Sala, M. & Serracant, P. (2020). Youth, COVID-19 and inequalities: Current and prospective situation. Part I: Situation and needs of youth. Agència Catalana de la Joventut.
- Albuquerque, C. P. (2014). Transição para a adultez: dessincronização do ciclo de vida e (in)adequação das políticas de proteção social. In A.C. Fonseca (Ed.), Jovens Adultos (pp. 317–43). Almedina.
- Alcoforado, L., Frias, M., Cordeiro, A. R., Fonseca, A. C., & Oliveira, M. (2018). Educação e (não) Trabalho. Indagações sobre uma relação sempre controversa, a propósito dos jovens que não estudam nem trabalham. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional 13(34), 38–58.
- Amado, J., & Ferreira, S. (2014). A entrevista na investigação em educação. In J. Amado (Ed.), Manual de Investigação Qualitativa em Educação (pp. 207–32). Imprensa da Universidade de Coimbra.
- Bourdieu, P. (1998). Contrafogos: táticas para enfrentar a invasão neoliberal. Jorge Zahar Editor.
- Brenner, A. K., Dayrrel, J., & Carrano, P. (2008). Juventude brasileira: culturas do lazer e do tempo livre. In N. Teles (Ed.), Um olhar sobre o jovem no Brasil/Ministério da Saúde, Fundação Oswaldo Cruz (pp. 29–44). Editora do Ministério da Saúde.
- Bynner, J., & Parsons, S. (2002). Social exclusion and the transition from school to work: The case of young people not in education, employment, or training (NEET). Journal of Vocational Behavior 60(2), 289–309. https://doi.org/10.1006/jvbe.2001.1868
- Elias, N., & Dunning, E. (1992). A busca da excitação. Difel.
- Eurofound (2012). NEETs: Young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe. Publications Office of the European Union. https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_publication/field_ef_document/ef1254en.pdf
- Eurofound (2021). Impact of COVID-19 on young people in the EU. Publications Office of the European Union. https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_publication/field_ef_document/ef20036en.pdf
- Fonseca, A. C. (2014). Transição para a vida adulta: o papel do autocontrolo. In A.C. Fonseca (Ed.), Jovens Adultos (pp.133–62). Almedina.
- Franch, M. (2002). Nada para fazer? Um estudo sobre atividades no tempo livre entre jovens de periferia no recife. Revista Brasileira de Estudos de População 19(2), 117–32.
- Frias, M., Alcoforado, L., & Cordeiro. A. R. (2020). O Caso dos Jovens Nem Nem: novas trajetórias, novos desafios. Práxis Educacional 16(42), 186–216.
- Furlong, A. & Cartmel, F. (2004). Vulnerable young men in fragile labour markets: Employment, unemployment and the search of long-term security. Joseph Rowntree Foundation.
- Guerreiro, M. D., & Abrantes, P. (2004). Moving into adulthood in a southern European country: Transitions in Portugal. Portuguese Journal of Social Science 3(3), 191–209. https://doi.org/10.1386/pjss.3.3.191/1
- Guerreiro, M. D., & Abrantes, P. (2007). Transições incertas. Os jovens perante o trabalho e a família. Comissão para a Igualdade no Trabalho e no Emprego.
- Guerreiro, M. D., Abrantes, P., & Pereira, I. (2007). Transições na juventude. Percursos e descontinuidades. In M.D. Guerreiro, A. Torres, & L. Capucha (Eds.), Portugal no contexto Europeu, Volume III, Quotidiano e qualidade de vida (pp. 239–62). Celta Editora.
- Guichard, J. (2018). Life design dialogue: A new form of career and life design interventions. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 7, 267–304. https://doi.org/10.34862/sp.2018.2
- ILO (2020a). Global employment trends for youth 2020: Technology and the future of jobs. International Labour Office.
- ILO (2020b). Monitor: COVID-19 and the world of work. 4th edition. Updated estimates and analysis. International Labour Organisation.
- Mauritti, R. (2002). Padrões de vida dos estudantes universitários nos processos de transição para a vida adulta. Sociologia, Problemas e Práticas 39, 85–116.
- Munné, F., & Codina, N. (2002). Ocio y tempo libre: Consideraciones desde uma perspectiva psicossocial. Revista Licere 5(1), 59–72.
- OECD (2016). Society at a glance 2016: OECD social indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264261488-en
- OECD (2021). Education at a glance 2021: OECD indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en
- O’Guinn, T., & Shrum, L. (1997). The role of television in the construction of consumer reality. Journal of Consumer Research 23(4), 278–94.
- OberCom. Observatório da Comunicação (2010). A utilização de Internet em Portugal 2010. Publicações OberCom.
- OberCom. Observatório da Comunicação (2014). A Internet em Portugal. Sociedade em rede 2014. Publicações OberCom.
- Pais, J. M. (2001). Ganchos, tachos e biscates: Jovens, trabalho e futuro. Âmbar.
- Passeggi, M.C. (2021). Counseling: The dialogical art of awakening the autobiographical subject. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy 10, 247–61. https://doi.org/10.34862/sp.2021.1
- Passeron, J.-C. (1990). Biographies, flux, itinéraires, trajectoires. Revue Française de Sociologie 31(1), 2–22.
- Peneff, J. (1990). La méthode biographique. Armand Colin.
- Reiko, K. (2006). Youth employment in Japan’s economic recovery: ‘Freeters’ and ‘NEETs.’ The Asia-Pacific Journal, 4 (5), 1-5. https://apjjf.org/-Kosugi-Reiko/2022/article.pdf
- Requena F. (1991). Redes sociales y mercado de trabajo. Elementos para una teoría del capital relacional. Centro de Investigaciones Sociológicas.
- Schoon, I. (2014). Parental worklessness and the experience of NEET among their offspring: Evidence from the longitudinal study of young people in England (LSYPE). Longitudinal and Life Course Studies 5(2), 129–50. http://dx.doi.org/10.14301/llcs.v5i2.279
- Smith, C., Christoffersen, K., Davidson, H., & Herzog, P. S. (2011). Lost in transitions: The dark side of emerging adulthood. Oxford University Press.
- Sousa, B., & Fonseca, A.C. (2014). Tornar-se adulto em Portugal no início do século XXI: elementos para um retrato. In A.C. Fonseca (Ed.), Jovens adultos (pp. 65–86). Almedina.
- Sue, R. (1999). Dinâmica dos tempos sociais e processo educativo. In P. Carré & P. Caspar (Eds.), Tratado das ciências e técnicas da formação (pp. 103–20). Instituto Piaget.
- Xerez, R., Pereira, E., & Cardoso. F.D. (2019). Habitação própria em Portugal numa perspetiva intergeracional. Fundação Calouste Gulbenkian.
- Zuccotti, C., & O’Reilly, J. (2019). Ethnicity, gender and household effects on becoming NEET: An intersectional analysis. Work, Employment and Society 33(3), 351–73. http://dx.doi.org/10.14301/llcs.v5i2.279