Treść głównego artykułu
Abstrakt
Autorka w artykule akcentuje, iż zasadnicze znaczenie ma status poznawczy teorii, która pozwoliłaby na zrozumienie zjawiska przyspieszenia historycznego, a w tym kontekście dynamiki zmian w świecie karier. Zjawisku rozwoju kariery można się analitycznie i interpretacyjnie przyglądać z różnych perspektyw teoretycznych o odmiennych założeniach konceptualnych. W tym kontekście, co podkreśla autorka, problemem rzeczywiście istotnym jest potrzeba generowania nowych podejść, które przekroczą granice określane przez cząstkowe paradygmaty. Wskazuje na potrzebę wyrazistości teorii kariery, która mogłaby przyczynić się do stworzenia wspólnych punktów odniesienia dla środowiska badaczy kariery. Przedmiotem szczególnych analiz stała się teoria konstruowania kariery Marka L. Savickasa jako odpowiedź na pytanie: o możliwe teoriopoznawcze podejście służące wyjaśnieniu szerokiego spektrum procesów odpowiadających za „organizowani różnorodności” wzorów karier w obrębie zglobalizowanego, współczesnego społeczeństwa. Propozycja Savickasa odzwierciedlająca konstruktywistyczne spojrzenie na rozwój kariery jest ciekawa poznawczo, bowiem zachowania zawodowe i ich rozwój są rozpatrywane procesualnie, z uwzględnieniem ich organizowania w sposób holistyczny.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Adekola, B. (2011). Career planning and career management as correlates for career development and job satisfaction. A case study of Nigerian Bank Employees. Australian Journal of Business and Management Research, 2, 100-112.
- Allison, Ch.J. (2007). Person-Environment Theory of John L. Holland. Proven Practices for Recruiting Women to STEM Careers in ATE Programs. Lynnwood, vol. 5, no. 31.
- Arthur, M.B., Hall, D.T., Lawrence, B.S. (2004). Generating new directions in career theory: The case for a transdisciplinary approach. W: M.B. Arthur, D.T. Hall, B.S. Lawrence (red.), Handbook of career theory (s. 7-25). New York: Cambridge University Press.
- Banai, M., Harry, W. (2004). Boundaryless Global Careers: The International Itinerant. International of Studies of Management and Organization, 3, 96-120.
- Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier [Psychological career counselling]. Poznań: Wydawnictwo Print-B.
- Castells, M. (2008). Społeczeństwo sieci. [The Rise of the Network Society.], tłum. Zespół. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Cybal-Michalska, A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa [University students and vocational career]. Kraków: Impuls.
- Czarnecki, K.M. (1973). Problemy osobowości zawodowej człowieka pracy produkcyjnej [Problems ofoccupational personality of a man in production labour]. Katowice: IKNiBO.
- Freeman, S. (1993). Donald Super: A Perspective on Career Development. Journal of Career Development, 19(4), 255-264.
- Kargulowa, A. (2010). Zmiany w polskim poradnictwie [Changes in counselling in Poland]. Edukacja Dorosłych, 1, 9-26.
- Leung, S.A. (2008) The Big Five Career Theories. W: J.A. Athanasou, R. Van Esbroeck (red.), International Handbook of Career Guidanc (s. 115-132). Springer Science & Business Media.
- Manterys, A., Mucha, J. (2009). Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Punkt widzenia 2009. W: A. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej [New perspectives of sociological theory: The 2009 point of view]. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
- Maree, J.G. (2010). Brief Overview of the Advancement of Postmodern Approaches to Career Counseling. Journal for Psychology in Africa, 20(3), 361-367.
- Misztal, B. (2000). Teoria socjologiczna a praktyka społeczna [Sociological theory and social practice]. Kraków: Wydawnictwo UNIVERSITAS.
- Miś, A. (2006). Kształtowanie karier w organizacji [Shaping of careers in an organisation]. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Paszkowska-Rogacz, A. (2009). Doradztwo zawodowe [Vocational guidance]. Warszawa: Wydawca Difin.
- Patton, W., McMahon, M. (2006). Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers.
- Savickas, M.L. (2013). Career Construction Theory and Practice. W: R.W. Lent, S.D. Brown (red.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (s. 147-183). Hoboken, NJ: Wiley.
- Savickas, M.L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J., Duarte, M.E., Guichard, J., Soresi, S., Van Esbroeck, R., Van Vianen, A.E.M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75, 239-250.
- Solarczyk-Ambrozik, E. (2015). Nowe trendy w teoriach rozwoju karier – implikacje dla poradnictwa kariery [New trends in theories of career development: Implications for career counselling]. Studia Edukacyjne, 35, 29-30.
- Sztompka, P. (2002). Socjologia [Sociology]. Kraków: Wydawnictwo Znak.