Treść głównego artykułu
Abstrakt
Tekst ukierunkowany jest na refleksję nad pojęciem oraz praktykowaniem doradztwa, które wiąże się z potwierdzaniem przez uczelnie efektów uczenia się osiągniętych przez kandydatów na studia rożnymi, także nieformalnymi drogami (Recognition of Prior Learning, RPL). Temat wydaje się szczególnie aktualny w Polsce, gdzie dopiero od półtora roku legalnie funkcjonują uczelniane procedury w tym zakresie. Z perspektywy rezultatów kilku projektów zorientowanych na kształcenie kadr akademickich, zaangażowanych w te procedury, a także w kontekście doświadczeń polskiego Zespołu Ekspertów Bolońskich, przedstawiane jest podejście do zagadnienia „doradztwa RPL”.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
-
Alheit, P. (1994). The “biographical question” as a challenge to adult education. International Review of Education, 40(3-5), 283-298.
Dominice, P. (2000). Learning from our lives: Using educational biographies with adults. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Dominice, P. (2006). Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych (M. Kopytowska, Trans.). Łódź, PL: Wydawnictwo WSH-E.
European University Association (2009). European universities’ charter on lifelong learning. Brussels: European University Association.
Kargulowa, A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu. Podręcznik akademicki [On the theory and practice of counselling: Varieties of counsellogical discourse. A university handbook]. Warszawa, PL: Wyd. Nauk. PWN.
Kozdrowicz, E. (2003). Poradnictwo w teorii i praktyce [Counselling in theory and practice]. In T. Pilch & I. Lepalczyk (Eds.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie [Social pedagogy: The human in a changing world] (pp. 319-339). Warszawa, PL: Wyd. Żak.
Leszczyńska-Rejchert, A. (2005). Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości [Supporting the elderly: Towards a pedagogy of old age]. Olsztyn, PL: Wyd. UWM.
Mendel, M. (2013). Humanistyczny wymiar misji społecznej uczelni [The humanistic dimension of the university’s social mission]. In J. Woźnicki (Ed.), Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku [The mission and service of the university in the 21st century] (pp. 110-120). Warszawa, PL: Instytut Społeczeństwa Wiedzy Fundacji Rektorów Polskich, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Merrill, B. (2014). Determined to stay or determined to leave? A tale of learner identities, biographies and adult students in higher education. Studies in Higher Education, 40(10), 1859-71. DOI: 10.1080/03075079.2014.914918.