Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule przedstawiona została krytyczna analiza społecznej roli poradnictwa zawodowego. Kwestia ta wydaje się mieć coraz większe znaczenie ze względu na mocny akcent kładziony na poradnictwo zawodowe w oficjalnych politykach społecznych (w tym edukacyjnych). Artykuł opiera się na analizie obserwowalnego (pozornego?) paradoksu w teorii i praktyce poradnictwa zawodowego. Poradnictwo to, z jednej strony, jest swego rodzaju „ofiarą” rynkowych (neoliberalnych) reform i zmian, z drugiej zaś wspiera je i propaguje. Autorka analizuje to zjawisko.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Amable, B. (2011). Morals and politics in the ideology of neo-liberalism. Socio-Economic Review, 9(1), 3–30. https://doi.org/10.1093/ser/mwq015
- Arulmani, G. (2010). Career counselling: A mechanism to address the accumulation of disadvantage. Australian Journal of Career Development, 19(1), 7–12. https://doi.org/10.1177/103841621001900103
- Bilon, A., Kargul, J. (2012). Społeczno-kulturowe konteksty definiowania roli doradcy”/ ”Socio-Cultural Contexts for Defining the Role of Counsellors. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 1, 85-109/265–287.
- Bilon, A. (2014). Rola doradców kariery w Holandii z perspektywy teorii strukturacji. Dyskursy Młodych Andragogów, (15), 129–139.
- Bilon, A. (2016). Strukturacja poradnictwa kariery w Holandii: Między specyfiką kulturową a neoliberalną zmianą. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Bilon, A., Kurantowicz, E., Noworolnik-Mastalska, M. (2016). Community development: (un)fulfilled hopes for social equality in Poland. W: M. Shaw, M. Mayo (Eds.), Class, inequality and community development (s. 137–152). Bristol: Policy Press.
- Birchfield, V. L. (2008). Income inequality in capitalist democracies: The interplay of values and institutions. University Park: The Pennsylvania State University Press.
- Boudon, R. (2008). Efekt odwrócenia: Niezamierzone skutki działań społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- European Commission. (2016). European Semester thematic fiche: Active labour market policies. Pobrane z http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/themes/2015/active_labour_market_policies_20151126.pdf
- European Lifelong Guidance Policy Network. (2010). A report on the work of the European Lifelong Guidance Policy Network 2008–2010. Jyväskylä.
- Gatsby Charitable Foundation. (2014). Assessing benchmarks of good practice in school career guidance. Pobrane z https://cica.org.au/wp-content/uploads/PwC-Gatsby-Assessing-benchmarks-of-good-practice-in-school-career-guidance.pdf
- Gershon, I., Alexy, A. (2011). Introduction. Anthropological Quarterly, 84(4), 799–808. https://doi.org/10.1353/anq.2011.0056
- Giddens, A. (2003). Stanowienie społeczeństwa: Zarys teorii strukturacji. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
- Grugel, J., Riggirozzi, P. (2012). Post-neoliberalism in Latin America: Rebuilding and reclaiming the state after crisis. Development and Change, 43(1), 1–21. https://doi.org/10.1111/j.1467-7660.2011.01746.x
- Guba, E. G., Lincoln, Y. S. (2014). Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności. W: N. K. Denzin, Y. S. Loncoln (red.), Metody badań jakościowych (t. 1, s. 281–315). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Harvey D. (2005). A Brief history of neoliberalism. New York: Oxford University Press.
- Hooley, T., Sultana, R., Thomsen, R. (Eds.). (2018). Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism. London: Routledge.
- Howarth, D. (2008). Dyskurs. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Johnston D. (2009). Ubóstwo i dystrybucja - znów w polu zainteresowań neoliberałów? W: Saad-Filho, A., Johnston, D. (red.), Neoliberalizm przed trybunałem. Wybór tekstów krytycznych (s. 213-222). Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
- Kargulowa, A. (2003). Społeczny kontekst organizowania pomocy i udzielania wsparcia. W: K. Marzec-Holka (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka (s. 50–61). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
- Kargulowa, A. (2007). O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kargulowa, A. (2012). Poradnictwo ery komunikacji satelitarnej/Counselling in the satellite communication era. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 1, 19-34.
- Kargulowa, A. (2015). Poradnictwo w(y)pisane w neoliberalizm. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 18(2), 7–21.
- Kolm, S-Ch. (2002). Dystrybutywna sprawiedliwość. W: R. E. Goodlin, F. Pettit (red.), Przewodnik po współczesnej filozofii politycznej (s. 563–594). Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.
- Kruszelnicki, W. (2015). Lifelong learning i poradoznawstwo w perspektywie krytycznej: pedagogie konformizmu i rządomyślności. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 18(1), 21–43.
- Kwaśnica, R. (1987). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wrocław: Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego.
- Lemm, V., Vatter, M. (2014). Foucault, biopolitics, and neoliberalism. New York: Fordham University Press.
- Mau, W.-C. (2000). Cultural differences in Career Decision-Making Styles and Self-Efficacy. Journal of Vocational Behavior, 57(3), 365–378. https://doi.org/10.1006/jvbe.1999.1745
- Meijers, F. (2001). The effects of the marketisation of career guidance services in the Netherlands. International Journal for the Advancement of Counselling, 23(2), 131–149. https://doi.org/10.1023/A:1010671606971
- Mielczarek, M. (2014). Kapitał aktywizacyjny w polu społecznym Powiatowego Urzędu Pracy – o pomaganiu osobom bezrobotnym. Dyskursy Młodych Andragogów, (15), s. 39-48.
- Mielczarek, M. (2015). Polityka aktywizacji w praktyce działania pola pomocowego Powiatowego Urzędu Pracy. (Auto)etnograficzne studium krytyczne przypadku (niepublikowana rozprawa doktorska). Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
- Minta, J. (2012). Od aktora do autora: wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
- Murgatroyd, J. S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
- Murphy, M. (2010). Formy racjonalności a reforma sektora publicznego. Habermas, edukacja i polityka społeczna. W: M. Murphy, T. Fleming (red.), Habermas, teoria krytyczna i edukacja (s. 95–112). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Niles, S. G., Harris-Bowlsbey, J. (2009). Career development interventions in the 21st century. New Jersey: Pearson Education Inc.
- OECD. (2002). OECD Review Of Career Guidance Policies, Germany. Pobrane z: http://www.oecd.org/germany/1939079.pdf
- OECD. (2004). Career Guidance and Public Policy. Bridging the Gap. Pobrane z: https://www.oecd.org/education/innovation-education/34050171.pdf
- Parker, J. (2000). Structuration. Philadelphia: Open University Press.
- Plant, P., Thomsen, R. (2012). Career Guidance in Denmark: Social Control in a Velvet Glove. Orientación y Sociedad. Pobrane z: http://www.scielo.org.ar/pdf/orisoc/v11/en_v11a02.pdf
- Potulicka, E. (2010). Teoretyczne podstawy neoliberalizmu a jego praktyka W: E. Potulicka, J. Rutkowiak (red.), Neoliberalne uwikłania edukacji (s. 39–67). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2010). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz. 532)
- Saad-Filho, A., Johnston, D. (red.). (2009). Neoliberalizm przed trybunałem. Wybór tekstów krytycznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
- Savickas, M. L. (1995). Constructivist Counseling for Career Indecision. The Career Development Quarterly, 43(4), 363–373. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.1995.tb00441.x
- Savickas, M. L. (2003). Advancing the Career Counseling Profession: Objectives and Strategies for the Next Decade. The Career Development Quarterly, 52(1), 87–96. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2003.tb00631.x
- Savickas, M. L. (2011). Constructing careers: Actor, Agent, Author. Journal of Employment Counselling, 48(4), 179–181. https://doi.org/10.1002/j.2161-1920.2011.tb01109.x
- Savickas, M. L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J.-P., Duarte, M. E., Guichard, J., … van Vianen, A. E. M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75, 239–250. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.04.004
- Sennett, R. (1998). The corrosion of character: The personal consequences of work in the new capitalism. New York: Norton.
- Sultana, R. G. (2009). Career Guidance Policies: Global Dynamics, Local Resonances. Derby: University of Derby.
- Surdykowska, B., Szmit, J. (2016). Mobilność zawodowa w Polsce – szanse i zagrożenia. W: K. Zimmer-Drabczyk (red.), Mobilność zawodowa. Biuro Eksperckie Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”. Pobrane z: http://www.solidarnosc.org.pl/mobilnosc/fm/file/mobiln_zaw.pdf
- Szkudlarek, T. (2005). „Koniec pracy” czy koniec zatrudnienia? Edukacja wobec presji światowego rynku. W: A. Kargulowa, S.M. Kwiatkowski & T. Szkudlarek Rynek i kultura neoliberalna a edukacja (s. 12-32). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Szumigraj, M. (2010). Poradnictwo kariery – ujęcie makrospołeczne. Edukacja Dorosłych, (1), 41–53.
- Trębińska-Szumigraj, E. (2009). Emancypacja w poradnictwie. W: A. Kargulowa (red.) Poradoznawstwo –kontynuacja dyskursu (s. 146-169). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Wallerstein, I. (2004). World-system analysis: An Introduction. Durham, London: Duke University Press.
- Watts, A. G., Sultana, R. G., McCarthy, J. (2010). The involvement of the European Union in career guidance policy: a brief history. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 10(2), 89–107. https://doi.org/10.1007/s10775-010-9177-9
- Wojtasik, B. (2011). Podstawy poradnictwa kariery: Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: KOWEZiU.
- Wojtasik, B., Kargulowa, A. (red.). (2003). Doradca – profesja, pasja, powołanie?: materiały ze Światowego Kongresu Poradnictwa Zawodowego, Warszawa, 29–31 maja 2002 (t. 1). Warszawa: SDSiZ RP.
- Young, R. A., Marshall, S. K., Valach, L. (2007). Making Career Theories More Culturally Sensitive: Implications for Counseling. The Career Development Quarterly, 56(1), 4–18. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2007.tb00016.x