Treść głównego artykułu
Abstrakt
Obecne zmiany w społecznej organizacji pracy wymagają ponownego przemyślenia praktyk stosowanych w poradnictwie. W dziedzinie poradnictwa kariery zwanej Life Design (Projektowanie Życia), opartej na teoriach: „Konstruowania JA” opracowanej przez Jeana Guicharda i „Konstruowania kariery” autorstwa Marka Savickasa, dąży się do stworzenia obejmujących całe życie, holistycznych, kontekstowych i profilaktycznych ram pomocy, będącej w stanie sprostać współczesnym wyzwaniom dzięki skupieniu się na rozwoju indywidualnym realizowanym poprzez nadawane znaczenia tworzonym przez siebie dyskursom. Niniejszy artykuł podkreśla rolę, jaką odgrywa w realizacji tych wyzwań i celów szkoła. Na podstawie koncepcji Life Design oraz społeczno-poznawczej teorii uczenia się przedstawiamy - pod nazwą Guidance Oriented Approach to Learning (GOAL) - ramy projektu wdrażania pomocy opartej na logice towarzyszenia w rozwoju osobistym, nie zaś logice selekcji, przypisywanej procesom poradnictwa zawodowego wcześniej realizowanego w szkołach. Ramy te stanowią podwaliny umożliwiające zidentyfikowanie metod sprzyjających rozwijaniu takich umiejętności konstruowania kariery przez uczniów, które będą adekwatne do kompleksowych wyzwań, przed jakimi stanie przyszłe pokolenie w XXI wieku. Jednocześnie dostarczają one wskazówek w zakresie opracowywania adekwatnych narzędzi edukacyjnych, zorientowanych na upodmiotowienie uczniów jako obywateli rozumiejących i kształtujących społeczeństwo oraz refleksyjnie dokonujących wyborów osobistego rozwoju.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Referencje
- Arulmani, G., Bakshi, A. J., Leong F. T. L., Watts, A. G. (2014). The manifestation of career. W: G. Arulmani, A. J Bakshi, F. T. L. Leong, A. G. Watts. (Eds.), Handbook of career development: International perspectives (s. 110). New York, USA: Springer International. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-9460-7_1
- Bandura, A. (1998). Self-efficacy: The Exercise of Control. W: Encyclopedia of human behavior (t. 4, s. 71‑81). San Diego: Academic Press. https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0836
- Bauerlein, M. (2009). The Dumbest Generation: How the Digital Age Stupefies Young Americans. New York: TarcherPerigee.
- Berger, T., & Frey, C. B. (2016). Structural transformation in the OECD: digitalisation, deindustrialisation and the future of work. OECD Social, Employment and Migration Working Papers, (193). https://doi.org/10.1787/5jlr068802f7-en
- Berkup, S. B. (2014). Working with Generations X and Y in Generation Z period: Management of different generations in business life. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19), 218‑229. https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n19p218
- Bor, W., Dean, A. J., Najman, J. M., Hayatbakhsh, R. (2014). Are child and adolescent mental health problems increasing in the 21st century? A systematic review. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 48(7), 606-616. https://doi.org/10.1177/0004867414533834
- Bouchet Y., Bertacchini Y., Bénet D., (2016), L’entreprise du 21ème siècle résiliente et ambidextre, le numérique comme hypothèse de travail. R2IE: La Revue Internationale d'Intelligence Économique, 8(2), 83-94.
- Brown, S. D., Lent, R. W. (Eds.). (2008). Handbook of counseling psychology. New Jersey: John Wiley éd. Sons Inc.
- Carosin, E., Loisy, C., Canzittu. D. (w druku). Accompagner les adolescents pour faire face aux défis du 21ème siècle: un cadre conceptuel pour le développement d’outils en orientation. Penser et agir l’orientation au 21e siècle. De l’élève au citoyen engagé.
- Canzittu, D., Demeuse, M. (2017). Comment rendre une école réellement orientante ? Louvain-la-Neuve: De Boeck Supérieur.
- Comtois, M. (2007). Le portfolio orientant. Montréal, Québec: Chenelière Education.
- Conseil de l’Education et de la Formation. (2001). Avis 78: Orientation et information sur les études, les formations et les métiers. Bruxelles. Retrieved from http://www.cef.cfwb.be/index.php?id=4260#
- Danvers, F. (2009). S’orienter dans la vie, une valeur suprême ? Essai d’anthropologie de la formation. Villeneuve-d’Ascq: Presses universitaires du Septentrion.
- Demeuse, M., Lafontaine, D. (2005). L’orientation scolaire en Communauté française de Belgique. Revue internationale d’éducation de Sèvres, 38, 35‑52.
- Fanon, C., Laurenceau, J. (2017). Gen Z rising. Pobrane z: https://www.accenture.com/_acnmedia/accenture/conversion-assets/dotcom/documents/local/fr-fr/pdf_6/accenture-strategy-workforce-gen-z-rising-pov-fr.pdf
- Favre, D., Rancoule, Y. (1993). Peut-on décontextualiser la démarche scientifique? Aster, 16, 29‑46. https://doi.org/10.4267/2042/8575
- Fernández-Sierra, J. (1999). L’orientation professionnelle intégrée dans les programmes scolaires : de la socialisation à l’éducation. L’orientation scolaire et professionnelle, 28(2), 325‑340.
- Gingras, M. (2007). La contribution de l’approche orientante au développement des compétences (dossier Québec). Les cahiers pédagogiques, 499.
- Gingras, M. (2008). L’École en chantier : une voie de solution novatrice pour le développement de l’approche orientante. Bulletin d’information continue de l’Association québécoise d’information scolaire et professionnelle (AQISEP), 27(1), 1‑16.
- Guichard, J. (2007). Orientation professionnelle (vocational guidance, career counseling). W: J. Guichard, M. Huteau (dir.), Orientation et insertion professionnelle. 75 concepts clés (s. 307‑315). Paris: Dunod.
- Guichard, J. (2018). Quelles interventions d’accompagnement à l’orientation pour contribuer à un développement humain durable et équitable? Présentation réalisée dans le cadre de la Chaire Francqui 2017/2018 à l’Université de Mons. [Prezentacja Power Point].
- Guichard, J., Forner, Y., Danvers, F. (2000). Les services d’orientation scolaire et professionnelle en France. Contribution à l’étude coordonnée par Watts, A.G. et al. pour la Comission des Communautés Européennes, cité dans Blanchard, Serge. Le conseil en orientation: introduction. L’orientation scolaire et professionnelle, 29(1), 3–26.
- Guichard, J., Huteau, M. (2006). Psychologie de l’orientation. Paris: Dunod.
- Huteau, M. (2007). Orientation scolaire (high-school students’selection and distribution, school and career counseling). W: J. Guichard, M. Huteau (dir.), Orientation et insertion professionnelle. 75 concepts clés. (s. 316‑323). Paris: Dunod.
- Komisja Europejska. (2010). Europa 2020: strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.Bruksela. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52010DC2020&from=EN
- Lent, R. W. (2008). Une conception sociale cognitive de l’orientation scolaire et professionnelle: considérations théoriques et pratiques. L’orientation scolaire et professionnelle, 37(1), 57‑90. Pobrane z: http://osp.revues.org/1597
- Lent, R. W., Brown, S. D., Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice and performance. Journal of vocational behavior, 45(1), 79‑122. https://doi.org/10.1006/jvbe.1994.1027
- Léon, A. (1957). Psychopédagogie de l’orientatioz professionnelle. Paris: PUF.
- Loisy, C., Carosin, E. (2017). Concevoir et accompagner le développement du pouvoir d’agir des adolescent.e.s dans leur orientation [Supporting the empowerment of teenagers in their vocational education]. L’orientation scolaire et professionnelle, 46(1). https://doi.org/10.4000/osp.5332
- ManpowerGroup. (2018). Skills Revolution 2.0
- Maree, J. G. (2015). Career construction counseling: A thematic analysis of outcomes for four clients. Journal of Vocational Behavior, 86, 1‑9. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2014.10.001
- Maree, J.G., Che, J. (2018). The effect of life-design counseling on the self-efficacy of a learner from an environment challenged by disadvantages. Early Child Development and Care, 1‑17. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1495629
- Martin, L. (2012). Connection, translation, off-loading, and monitoring: A framework for characterizing the pedagogical functions of educational technologies. Technology, Knowledge and Learning, 17(3), 87‑107. https://doi.org/10.1007/s10758-012-9193-6
- Martix, S., Hodson, J. (2014). Teaching with infographics : practising new digital competencies and visual literacies. Journal of pedagogic development, 3(2). Pobrane z: http://hdl.handle.net/10547/335892
- Mortimer, J.T., Larson, R. W. (Eds.). (2002). The changing adolescent experience: Societal trends and the transition to adulthood. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511613913
- Organizacja Narodów Zjednoczonych. (2015). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. Pobrane z: https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld
- Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju [OECD]. (2015). In it together: Why less inequality benefits all. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264235120-en
- Paul, J.-J., Suleman, F. (2005). La production de connaissances dans la société de la connaissance : quel rôle pour le système éducatif ? Education et Sociétés, 15(1), 19-43. https://doi.org/10.3917/es.015.0019
- Pelletier, D. (2004). L’approche orientante : la clé de la réussite scolaire et professionnelle. Sainte-Foy: Septembre éditeur.
- Pouyaud, J. (2016). For a psychosocial approach to decent work. Frontiers in Psychology, 7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00422
- Rabardel, P. (2005). Instrument, activité et développement du pouvoir d’agir. In P. Lorino (dir.), Entre connaissance et organisation : l’activité collective (s. 251‑265). Paris: La Découverte.
- Roméro, M., Lille, B., Patiño, A. (dir.). (2017). Usages créatifs du numérique pour l'apprentissage au XXIe siècle. Presses de l’Université du Québec.
- Save the Children. (2016). Ending Educational and Child Poverty in Europe. Pobrane z: https://resourcecentre.savethechildren.net/node/10237/pdf/ending_educational_and_child_poverty_in_europe_02-12-2016.pdf
- Savickas, M.L. (2015). Life-design counseling manual. Pobrane z http://www.vocopher.com/LifeDesign/LifeDesign.pdf
- Schultheiss, D.E.P., van Esbroeck, R. (2009). Vocational Psychology and Career Guidance Practice: An International Partnership. The Career Development Quarterly, 57(4), 366‑377. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2009.tb00123.x
- Singh, A.P., Dangmei, J. (2016). Understanding the Generation Z : The future workforce. South-Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 3(3), 1‑6. Pobrane z: http://sajms.com/volume-3-issue-3/understanding-generation-z-future-workforce/
- Światowe Forum Ekonomiczne. (2016). The Future of jobs: Employment, skills and workforce strategy for the Fourth Industrial Revolution. Pobrane z: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf
- Światowe Forum Ekonomiczne. (2018). Towards a reskilling revolution: A future of jobs for all. Pobrane z: http://www3.weforum.org/docs/WEF_FOW_Reskilling_Revolution.pdf
- Tapscott, D. (2009). Grown up digital: How the net generation is changing your world. New York: McGraw-Hill.
- Tirtiaux, J., Pieters, J. (2016). Génération Quoi. Autoportrait des 18-34 ans en Belgique francophone: Enquête réalisée en ligne de Mai à Juillet 2016. RTBF.
- UNESCO. (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. Pobrane z: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444