Treść głównego artykułu
Abstrakt
Biografie ludzi żyjących w okresie ponowoczesności wychodzą poza dotychczasowe schematy i nie są już tak przewidywalne jak dotychczas. Człowiek, nie mając możliwości działania na podstawie sprawdzonych scenariuszy, coraz częściej poszukuje profesjonalnej pomocy w zakresie radzenia sobie z codziennością i projektowania swojej biografii. Sytuacja poradnicza opiera się na pomaganiu radzącym się w poszukiwaniach ich własnej tożsamości, przy założeniu, że aktywnie angażują się w ten proces. Celem artykułu jest przybliżenie własnej, andragogicznej refleksji nad pracą biograficzną wykonywaną przez radzącego się w sytuacji poradniczej, z odniesieniem do koncepcji pracy biograficznej Juliet Corbin i Anselma Straussa oraz koncepcji trajektorii Gerharda Riemanna i Fritza Schützego.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Referencje
- Alheit, P. (2015). Teoria biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie [A “theory of biography” as background concept of lifelong learning]. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 18(4), 23-36. Retrieved from https://kwartalniktce.edu.pl/ojs/index.php/tce/article/view/196
- Barker, R. (2008). Some reflections on developing the use of biographical interviewing in counselling practice as part of occupational rehabilitation. European Studies on Inequalities and Social Cohesion, 2(1), 109-122.
- Betts, S., Griffiths, A., Schütze, F., & Straus, P. (2008). Biographical counselling: an introduction, European Studies on Inequalities and Social Cohesion, 1-2, 5-58.
- Corbin, J., & Strauss, A. (1985). Managing chronic illness at home: three lines of work. Qualitative Sociology, 8(3), 224–247. https://doi.org/10.1007/BF00989485
- Corbin, J. M., & Strauss, A. (1988). The Jossey-Bass health series and The Jossey-Bass social and behavioral science series. Unending work and care: Managing chronic illness at home. San Francisco: Jossey-Bass.
- Czerniawska, O. (2007). Szkice z andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
- Duarte, M. E. (2014). Life-designing: Objectives, processes, instruments. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 3, 214-230. https://doi.org/10.34862/sp.2014.2
- Dubas, E. (2015). Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się. In E. Dubas & J. Stelmaszczyk (Eds.), Biografie i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii (pp. 11–29). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Dubas, E. (2017). Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 4(1), 63-87. https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.05
- Egan, J. (2005). Dropout and related factors in therapy. The Irish Psychologist, 32(2), 27-30.
- Giddens, A. (2005). Socjologia (A. Szulżycka, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności (A. Szulżycka, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Glaser, B., & Strauss, A. (1968). Time for dying, Chicago: Aldine Publishing Company.
- Goodson, I. (2013). Developing narrative theory. Life histories and personal representation, New York: Routledge.
- Goodson, I., & Gill, S. (2011). Narrative pedagogy. Life history and learning, New York: Peter Lang Publishing.
- Hermanns, H. (1987). Narrative interviews – A new tool for sociological field research, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 13, 43–56.
- Kaja, H. (1980). Założenia teoretyczne poradnictwa życia. In A. Kargulowa & M. Jędrzejczak (Eds.), Poradnictwo we współczesnym społeczeństwie. Rola poradnictwa i doradztwa w optymalizowaniu rozwoju osobowości i podnoszeniu kultury pedagogicznej społeczeństwa (pp. 169-181). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Kargulowa, A. (2010a). O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kargulowa, A. (2010b). Zmiany w polskim poradnictwie, Edukacja Dorosłych, (1), 9-26.
- Kargulowa, A. (2012). Poradnictwo w perspektywie biograficznego uczenia się dorosłych. Rocznik Lubuski, 38(2), 141-156.
- Kargulowa, A. (2019). Homo consultans: An opportunity for or a predicament of counselling?. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 8, 304-319. https://doi.org/10.34862/sp.2019.5
- Kaźmierska, K., & Waniek, K. (2020). Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda – technika – analiza. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Kławsiuć-Zduńczyk, A. (2014). Poradnictwo całożyciowe jako nowe wyzwanie dla edukacji. Przegląd Pedagogiczny, 2, 140-145. https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.13
- Kuryś-Szyncel, K. (2017). Biograficzne uczenie się w perspektywie rodzinnej – systemowe transmisje. In K. Kuryś-Szyncel (Eds.), Rodzinne (re)konstrukcje i transmisje w perspektywie biograficznej (pp. 55-67). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Malewski, M. (2003). Poradnictwo wobec zmieniających się wzorów ludzkiego życia. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, 6(2), 33-42.
- Matthews, M. (2017). Biographical counselling: attending to experience, awakening to destiny. Self & Society, 45(1), 29-37.
- Mazurek, E. (2019). Biograficzność i kapitał narracyjny jako zasoby w procesie uczenia się człowieka dorosłego. Edukacja Dorosłych, 80(1), 91-101. http://dx.doi.org/10.12775/ED.2019.006
- Minta, J. (2009). Poradnictwo światem uczenia się w perspektywie wybranych teorii andragogicznych. In A. Kargulowa (Ed.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. (pp. 217-239). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Piorunek, M. (2009). Poradnictwo biograficzne. O pomocy psychopedagogicznej w biegu życia człowieka. Studia Edukacyjne, 9, 31-49. Retrieved from http://hdl.handle.net/10593/6313
- Piorunek, M. (2010). O pomocy, wsparciu społecznym i poradnictwie – prolegomena do teoretycznych rozważań i praktycznych odniesień. In M. Piorunek (Ed.), Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki (pp. 7-12). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Piorunek, M. (2018). Zaufanie interpersonalne jako komponent relacji edukacyjnych i pomocowych. Studia Edukacyjne, 49, 41-53. Retrieved from http://hdl.handle.net/10593/24978
- Podgórny, M., & Podgórna, V. (2015). How to recognize coaching: A voice in the discussion of coaching in andragogy and counsellogy. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 4, 209-229. https://doi.org/10.34862/sp.2015.2
- Prawda, M. (1989). Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości. O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze. Studia Socjologiczne, (4), 81–98.
- Riemann, G., & Schütze, F. (1992). „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych. Kultura i Społeczeństwo, 36(2), 89-109.
- Rokuszewska – Pawełek, A. (1996). Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznej Fritza Schützego. ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody, 3(1), 37-54. Retrieved from https://kb.osu.edu/handle/1811/69432
- Schütze, F. (1997). Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej. Studia Socjologiczne, (1), 11-56. Retrieved from http://www.studiasocjologiczne.pl/img_upl/studia_socjologiczne_1997_nr1_s.11_56.pdf
- Schütze, F. (2012). Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne. In K. Kaźmierska (Ed.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów (pp. 141–278). Kraków: Nomos.
- Skrzypek, M. (2011). Perspektywa chorego w socjologii choroby przewlekłej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
- Szumigraj, M. (2009). O problemie w poradnictwie. In A. Kargulowa (Ed.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki. (pp. 173-198). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Szumigraj, M. (2010). Poradnictwo kariery – ujęcie makrospołeczne. Edukacja Dorosłych, (1), 41-53. Retrieved from http://ata.edu.pl/pliki/edukacja-doroslych/ED-1-2010.pdf