Treść głównego artykułu

Abstrakt

Większość wdrażanych obecnie działań wspierających jednostki w konstruowaniu aktywnego życia ma na celu li tylko pomóc im wejść na rynek pracy, wykazać się zatrudnialnością i zarządzać własną karierą. Jednakże w obliczu powagi wielowymiarowego, narastającego przez dziesięciolecia kryzysu działania te należy nakierować na inny priorytet tak, by przyczyniały się one również do osiągnięcia krótko i długofalowych celów zdefiniowanych przez najważniejsze organizacje międzynarodowe (oraz ekspertów w tej dziedzinie) w ramach prób opanowania tego kryzysu. Wypracowując takie nowe działania, musimy osadzić je na przedefiniowanych fundamentach koncepcyjnych, wspartych przede wszystkim na pojęciach „forma życia” (Spranger, Agamben) i „życie aktywne” (Arendt) w połączeniu z koncepcją „zdolności” (Sen). Ostatecznym celem tak przekształconych działań wspierających konstruowanie aktywnego życia jest umożliwianie jednostkom, grupom i społecznościom rozwoju i aktywowania zdolności niezbędnych, aby projektować i realizować ekonomicznie i ekologicznie zrównoważone, a także sprawiedliwe, formy aktywnego życia.

Szczegóły artykułu

Referencje

  1. Agamben, G. (2000). Means without ends: Notes on politics. University of Minnesota Press.
  2. Allport, G. W., & Vernon, P. E. (1931). Study of values: Manual. Houghton Mifflin.
  3. Arendt, H. (1958). The human condition. University of Chicago Press.
  4. Arendt, H. (1960). Vita activa oder Vom tätigen Leben. Piper & Co.
  5. Azam, G. (2007). Reterritorialisation de l’économie : un enjeu pour la solidarité, un enjeu pour l’écologie [Reterritorialisation of the economy: A stake for solidarity, a stake for ecology]. 7èmes journées du réseau interuniversitaire de l’économie sociale et solidaire (RIUESS– Rennes – 24 et 25 mai 2007). http://base.socioeco.org/docs/azam_genevieve_rennes_2007.pdf
  6. Baschet, J. (2021). Basculements. Mondes émergents, possibles, désirables [Switchovers: Emerging, possible, desirable worlds]. La Découverte.
  7. Blustein, D. (2006). The psychology of working: A new perspective for career development, counseling, and public policy. Lawrence Erlbaum.
  8. Certeau, M. de (1972). La culture dans la société [Culture in society]. Etudes 336(3), 389–408.
  9. Chancel, L., Piketty, T., Saez, E., Zucman, G., et al. (2022). World inequality report 2022: Executive summary. World Inequality Lab. Retrieved on October 30, 2022, from https://wir2022.wid.world/www-site/uploads/2022/03/0098-21_WIL_RIM_EXECUTIVE_SUMMARY.pdf
  10. Cohen-Scali, V., Pouyaud, J., Podgórny, M., Drabik-Podgórna, V., Aisenson, G., Bernaud, J.L., Moumoula, I., & Guichard, J., Eds. (2018). Interventions in career design and education: Transformation for sustainable development and decent work. Springer.
  11. Council of the European Union (2008, December 13). Resolution of the Council and of the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council of 21 November 2008 on better integrating lifelong guidance into lifelong learning strategies. Official Journal of the European Union. Official Journal EU, C 319.4. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:42008X1213(02)
  12. Descola, P. (2014). Beyond nature and culture. University of Chicago Press.
  13. Edwards, R.C., Reich, M., & Gordon, D.M., Eds. (1975). Labor market segmentation. D.C. Heath Co.
  14. Ferrarese, E., & Laugier, S., Eds. (2015). Politique des formes de vie [Life forms policy]. Raisons Politiques, 57. 5 12. https://doi.org/10.3917/rai.057.0005
  15. Francis (2015). Encyclical letter Laudato Si’ of the Holy Father Francis on care for our common home. https://www.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html
  16. Global Footprint Network (2022). Country overshoot day. Retrieved October, 28, 2022 from https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/
  17. Guichard, J. (2021a). Accompagner l’orientation des vies actives vers une économie durable, équitable et humaine [Supporting the construction of active lives contributing to sustainable, equitable and human economy]. In V. Cohen-Scali (Ed.), Psychologie de l’orientation tout au long de la vie. Défis contemporains et nouvelles perspectives [Psychology of lifelong designing: Current challenges and new prospects] (pp. 249–268). Dunod.
  18. Guichard, J. (2021b). Par-delà les compétences à s’orienter, la capabilité de diriger sa vie active vers un développement équitable et durable (Postface) [Beyond career construction skills : the capability to direct one’s active life towards sustainable et equitable development (Afterword)]. In M. Bangali (Ed.), Compétence/s à s’orienter: de la théorie à la pratique [Career construction skill/s: From theory to practice] (pp. 139–46). Bruxelles : Mardaga.
  19. Guichard, J. (2022). From career guidance to designing lives acting for fair and sustainable development. International Journal for Educational and Vocational Guidance. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09530-6
  20. Guichard, J., Drabik-Podgórna, V., & Podgórny, M., Eds. (2016). Counselling and dialogues for sustainable human development. Wyd. Adam Marszałek.
  21. Guichard, J., & Vignoli, E., Eds. (2010). S'orienter: construire sa vie (numérot thématique) [Directing one’s career and constructing one’s life (Thematic issue)]. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 39, 3–182. https://doi.org/10.4000/osp.2397
  22. Guterres, A. (2022, 20th September). Secretary-General's address to the General Assembly of the United Nations. New York; https://www.un.org/sg/en/content/sg/speeches/2022-09-20/secretary-generals-address-the-general-assembly
  23. Holland, J. L. (1959). A theory of vocational choice. Journal of Counseling Psychology 6, 35–45. https://doi.org/10.1037/h0040767
  24. Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R., Eds. (2018). Career guidance and social justice in a neoliberal world: Contesting neoliberalism. Routledge.
  25. Huteau, M. (2002). Psychologie, psychiatrie et politique sous la troisième république ; la biocratie d’Edouard Toulouse (1865–1947) [Psychology, psychiatry and politics during the third French Republic: Edouard Toulouse’s biocracy (1865–1947)]. L’Harmattan.
  26. Malm, A. (2015). The Anthropocene Myth. The Jacobin. Retrieved January 14, 2022 from https://www.jacobinmag.com/2015/03/anthropocene-capitalism-climate-change/
  27. Mandin, D. (2009). Les systèmes d'échanges locaux (SEL). Circulations affectives et économie monétaire [Local exchange systems (LETS): Affective circulations and monetary economy]. L'Harmattan.
  28. Marks, E., Hickman, C., Pihkala, P., Clayton, S., Lewandowski, E.R., Mayall, E.E., Wray, B., Mellor, C., & Van Susteren, L. (2021, September 21). Young people’s voices on climate anxiety, government betrayal and moral injury: A global phenomenon. The Lancet. Planetary Health, 5, 863-873. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3918955
  29. Moore, J. W. (2017). The capitalocene, Part I: On the nature and origins of our ecological crisis. The Journal of Peasant Studies 44(3), 594–630. https://doi.org/10.1080/03066150.2016.1235036
  30. Plant, P. (2020). Paradigms under pressure: Green guidance. Nordic journal of transitions, careers and guidance, 1(1), 1–9. DOI: https://doi.org/10.16993/njtcg.25.
  31. Richardson, M. S. (2012). Counseling for work and relationship. The Counseling Psychologist. 40(2), 190–242. https://doi.org/10.1177/0011000011406452
  32. Savickas, M. L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J.-P., Duarte, M. E., Guichard, J., Soresi, S., van Esbroeck, R., & Van Vianen, A. E. M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior 75, 239–50. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.04.004
  33. Sen, A. (2005). Human rights and capabilities. Journal of Human Development 6(2), 151–66. https://doi.org/10.1080/14649880500120491
  34. Shift Project (2022). The shift project. Retrieved November 1, 2002 from https://theshiftproject.org/en/home/
  35. Spranger, E. (1914). Lebensformen. Ein Entwurf [Forms of life: A blueprint]. In Festschrift für Alois Riehl. Von Freunden und Schülern zu seinem 70. Geburtstage dargebracht [A publication in honour of Alois Riehl. Offered by friends and students on his 70th birthday] (pp. 413–522). Max Niemeyer Verlag.
  36. Spranger, E. (1921). Lebensformen: Geisteswissenschaftliche Psychologie und Ethik der Persönlichkeit [Forms of life: Hermeneutical psychology and personality ethics]. Max Niemeyer Verlag.
  37. Spranger, E. (1928). Types of men: The psychology and ethics of personality. Max Niemeyer Verlag.
  38. Supiot, A. (2019). Le travail n'est pas une marchandise: Contenu et sens du travail au XXIe siècle [Labour is not a commodity: The content and meaning of labour in the 21st century]. Collège de France (leçon de clôture). https://doi.org/10.4000/books.cdf.7026
  39. Supiot, A. (2022). La Justice au travail [Justice at work]. Editions du Seuil.
  40. UN (2015, October 21). Resolution adopted by the General Assembly on 25 September 2015. 70/1: Transforming our world. The 2030 agenda for sustainable development. http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E
  41. United States Bureau of Education (1914). Papers presented at the organization meeting of the National Guidance Association, Grand Rapids, Michigan, October 1913, 21–24, 2013. United States Bureau of Education Bulletin, 14(587), 1–94. https://www.ncda.org/aws/NCDA/asset_manager/get_file/59456?ver=3946
  42. Vogel, J. (2014). Sémiotique de l’information chez Charles S. Peirce [The semiotics of information according to Charles S. Peirce]. PhD dissertation, Université du Québec, Montreal. https://central.bac-lac.gc.ca/.item?id=TC-QMUQ-6457&op=pdf&app=Library&is_thesis=1&oclc_number=897719949