Treść głównego artykułu
Abstrakt
Większość wdrażanych obecnie działań wspierających jednostki w konstruowaniu aktywnego życia ma na celu li tylko pomóc im wejść na rynek pracy, wykazać się zatrudnialnością i zarządzać własną karierą. Jednakże w obliczu powagi wielowymiarowego, narastającego przez dziesięciolecia kryzysu działania te należy nakierować na inny priorytet tak, by przyczyniały się one również do osiągnięcia krótko i długofalowych celów zdefiniowanych przez najważniejsze organizacje międzynarodowe (oraz ekspertów w tej dziedzinie) w ramach prób opanowania tego kryzysu. Wypracowując takie nowe działania, musimy osadzić je na przedefiniowanych fundamentach koncepcyjnych, wspartych przede wszystkim na pojęciach „forma życia” (Spranger, Agamben) i „życie aktywne” (Arendt) w połączeniu z koncepcją „zdolności” (Sen). Ostatecznym celem tak przekształconych działań wspierających konstruowanie aktywnego życia jest umożliwianie jednostkom, grupom i społecznościom rozwoju i aktywowania zdolności niezbędnych, aby projektować i realizować ekonomicznie i ekologicznie zrównoważone, a także sprawiedliwe, formy aktywnego życia.
Szczegóły artykułu

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Agamben, G. (2000). Means without ends: Notes on politics. University of Minnesota Press.
- Allport, G. W., & Vernon, P. E. (1931). Study of values: Manual. Houghton Mifflin.
- Arendt, H. (1958). The human condition. University of Chicago Press.
- Arendt, H. (1960). Vita activa oder Vom tätigen Leben. Piper & Co.
- Azam, G. (2007). Reterritorialisation de l’économie : un enjeu pour la solidarité, un enjeu pour l’écologie [Reterritorialisation of the economy: A stake for solidarity, a stake for ecology]. 7èmes journées du réseau interuniversitaire de l’économie sociale et solidaire (RIUESS– Rennes – 24 et 25 mai 2007). http://base.socioeco.org/docs/azam_genevieve_rennes_2007.pdf
- Baschet, J. (2021). Basculements. Mondes émergents, possibles, désirables [Switchovers: Emerging, possible, desirable worlds]. La Découverte.
- Blustein, D. (2006). The psychology of working: A new perspective for career development, counseling, and public policy. Lawrence Erlbaum.
- Certeau, M. de (1972). La culture dans la société [Culture in society]. Etudes 336(3), 389–408.
- Chancel, L., Piketty, T., Saez, E., Zucman, G., et al. (2022). World inequality report 2022: Executive summary. World Inequality Lab. Retrieved on October 30, 2022, from https://wir2022.wid.world/www-site/uploads/2022/03/0098-21_WIL_RIM_EXECUTIVE_SUMMARY.pdf
- Cohen-Scali, V., Pouyaud, J., Podgórny, M., Drabik-Podgórna, V., Aisenson, G., Bernaud, J.L., Moumoula, I., & Guichard, J., Eds. (2018). Interventions in career design and education: Transformation for sustainable development and decent work. Springer.
- Council of the European Union (2008, December 13). Resolution of the Council and of the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council of 21 November 2008 on better integrating lifelong guidance into lifelong learning strategies. Official Journal of the European Union. Official Journal EU, C 319.4. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:42008X1213(02)
- Descola, P. (2014). Beyond nature and culture. University of Chicago Press.
- Edwards, R.C., Reich, M., & Gordon, D.M., Eds. (1975). Labor market segmentation. D.C. Heath Co.
- Ferrarese, E., & Laugier, S., Eds. (2015). Politique des formes de vie [Life forms policy]. Raisons Politiques, 57. 5 12. https://doi.org/10.3917/rai.057.0005
- Francis (2015). Encyclical letter Laudato Si’ of the Holy Father Francis on care for our common home. https://www.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html
- Global Footprint Network (2022). Country overshoot day. Retrieved October, 28, 2022 from https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/
- Guichard, J. (2021a). Accompagner l’orientation des vies actives vers une économie durable, équitable et humaine [Supporting the construction of active lives contributing to sustainable, equitable and human economy]. In V. Cohen-Scali (Ed.), Psychologie de l’orientation tout au long de la vie. Défis contemporains et nouvelles perspectives [Psychology of lifelong designing: Current challenges and new prospects] (pp. 249–268). Dunod.
- Guichard, J. (2021b). Par-delà les compétences à s’orienter, la capabilité de diriger sa vie active vers un développement équitable et durable (Postface) [Beyond career construction skills : the capability to direct one’s active life towards sustainable et equitable development (Afterword)]. In M. Bangali (Ed.), Compétence/s à s’orienter: de la théorie à la pratique [Career construction skill/s: From theory to practice] (pp. 139–46). Bruxelles : Mardaga.
- Guichard, J. (2022). From career guidance to designing lives acting for fair and sustainable development. International Journal for Educational and Vocational Guidance. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09530-6
- Guichard, J., Drabik-Podgórna, V., & Podgórny, M., Eds. (2016). Counselling and dialogues for sustainable human development. Wyd. Adam Marszałek.
- Guichard, J., & Vignoli, E., Eds. (2010). S'orienter: construire sa vie (numérot thématique) [Directing one’s career and constructing one’s life (Thematic issue)]. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 39, 3–182. https://doi.org/10.4000/osp.2397
- Guterres, A. (2022, 20th September). Secretary-General's address to the General Assembly of the United Nations. New York; https://www.un.org/sg/en/content/sg/speeches/2022-09-20/secretary-generals-address-the-general-assembly
- Holland, J. L. (1959). A theory of vocational choice. Journal of Counseling Psychology 6, 35–45. https://doi.org/10.1037/h0040767
- Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R., Eds. (2018). Career guidance and social justice in a neoliberal world: Contesting neoliberalism. Routledge.
- Huteau, M. (2002). Psychologie, psychiatrie et politique sous la troisième république ; la biocratie d’Edouard Toulouse (1865–1947) [Psychology, psychiatry and politics during the third French Republic: Edouard Toulouse’s biocracy (1865–1947)]. L’Harmattan.
- Malm, A. (2015). The Anthropocene Myth. The Jacobin. Retrieved January 14, 2022 from https://www.jacobinmag.com/2015/03/anthropocene-capitalism-climate-change/
- Mandin, D. (2009). Les systèmes d'échanges locaux (SEL). Circulations affectives et économie monétaire [Local exchange systems (LETS): Affective circulations and monetary economy]. L'Harmattan.
- Marks, E., Hickman, C., Pihkala, P., Clayton, S., Lewandowski, E.R., Mayall, E.E., Wray, B., Mellor, C., & Van Susteren, L. (2021, September 21). Young people’s voices on climate anxiety, government betrayal and moral injury: A global phenomenon. The Lancet. Planetary Health, 5, 863-873. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3918955
- Moore, J. W. (2017). The capitalocene, Part I: On the nature and origins of our ecological crisis. The Journal of Peasant Studies 44(3), 594–630. https://doi.org/10.1080/03066150.2016.1235036
- Plant, P. (2020). Paradigms under pressure: Green guidance. Nordic journal of transitions, careers and guidance, 1(1), 1–9. DOI: https://doi.org/10.16993/njtcg.25.
- Richardson, M. S. (2012). Counseling for work and relationship. The Counseling Psychologist. 40(2), 190–242. https://doi.org/10.1177/0011000011406452
- Savickas, M. L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J.-P., Duarte, M. E., Guichard, J., Soresi, S., van Esbroeck, R., & Van Vianen, A. E. M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior 75, 239–50. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.04.004
- Sen, A. (2005). Human rights and capabilities. Journal of Human Development 6(2), 151–66. https://doi.org/10.1080/14649880500120491
- Shift Project (2022). The shift project. Retrieved November 1, 2002 from https://theshiftproject.org/en/home/
- Spranger, E. (1914). Lebensformen. Ein Entwurf [Forms of life: A blueprint]. In Festschrift für Alois Riehl. Von Freunden und Schülern zu seinem 70. Geburtstage dargebracht [A publication in honour of Alois Riehl. Offered by friends and students on his 70th birthday] (pp. 413–522). Max Niemeyer Verlag.
- Spranger, E. (1921). Lebensformen: Geisteswissenschaftliche Psychologie und Ethik der Persönlichkeit [Forms of life: Hermeneutical psychology and personality ethics]. Max Niemeyer Verlag.
- Spranger, E. (1928). Types of men: The psychology and ethics of personality. Max Niemeyer Verlag.
- Supiot, A. (2019). Le travail n'est pas une marchandise: Contenu et sens du travail au XXIe siècle [Labour is not a commodity: The content and meaning of labour in the 21st century]. Collège de France (leçon de clôture). https://doi.org/10.4000/books.cdf.7026
- Supiot, A. (2022). La Justice au travail [Justice at work]. Editions du Seuil.
- UN (2015, October 21). Resolution adopted by the General Assembly on 25 September 2015. 70/1: Transforming our world. The 2030 agenda for sustainable development. http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E
- United States Bureau of Education (1914). Papers presented at the organization meeting of the National Guidance Association, Grand Rapids, Michigan, October 1913, 21–24, 2013. United States Bureau of Education Bulletin, 14(587), 1–94. https://www.ncda.org/aws/NCDA/asset_manager/get_file/59456?ver=3946
- Vogel, J. (2014). Sémiotique de l’information chez Charles S. Peirce [The semiotics of information according to Charles S. Peirce]. PhD dissertation, Université du Québec, Montreal. https://central.bac-lac.gc.ca/.item?id=TC-QMUQ-6457&op=pdf&app=Library&is_thesis=1&oclc_number=897719949