Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest scharakteryzowanie scenariuszy rynku pracy przyszłości, opracowanych przez Infuture Institute Natalii Hatalskiej (np. Jobs are for robots; Hollywood work mode; Always under control; Social workers for planet and nature; Unending Employee) oraz scenariuszy edukacji przyszłości (Hyperpersonalised education; Technologised humanism; Reactive adaptation; Inclusive innovation), powstałych także w Infuture Institute Natalii Hatalskiej we współpracy z Collegium Da Vinci w Poznaniu. Wskazują one na zasadnicze tendencje zmian przewidywanych w nadchodzącym ćwierćwieczu. Niezależnie od skuteczności predykcyjnej tych scenariuszy mogą się one stać podstawą refleksji dotyczących wyzwań przyszłości w kontekście globalnym i jednostkowym. Ten ostatni wymiar wiąże się z szeregiem sytuacji trudnych/kryzysowych w konstruowaniu i przebiegu karier edukacyjno--zawodowych ludzi, z których wybrane wskazano w tekście. Deskrypcji dokonano w oparciu o metodę desk research. Prowadzone analizy prowadzą do wniosku o rosnącym zapotrzebowaniu na różnego rodzaju pomoc i poradnictwo, co uwarunkowane jest dynamizacją zmian społecznych i ich nieprzewidywalnością.
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Bańka, A., Trzeciak, W. (2017). Rozwój myśli i profesjonalizacji poradnictwa zawodowego. Tropy, Dokonania, Perspektywy. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Uniwersytet SWPS.
- Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Wydawnictwo Literackie
- Bauman, Z. (2007a). Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Wydawnictwo Sic!
- Bauman, Z. (2007b). Płynne życie. Wydawnictwo Literackie.
- Dominice, P. (2006). Uczyć się z życia: biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna.
- Drabik-Podgórna, V. (2012). Continuity and change in vocational counseling – towards the lifelong career counselling. Czech-polish Historical and Pedagogical Journal, 4(2), 61-70.
- Drabik-Podgórna, V., Podgórny, M. (2022). Decent work in Poland: a preliminary study. Suggestions for educational and counselling practice. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 22, 759-784. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09548-w
- Furmanek, W. (2020a). Podstawowe idee rewolucji cywilizacyjnych (przemysłowych). W: R. Tomaszewska (red.), Praca i kariera w warunkach nowego millennium. Implikacje dla edukacji (s. 31-43). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- Furmanek, W. (2020b). Współczesność wynikiem nowej pracy człowieka. W: R. Tomaszewska (red.), Praca i kariera w warunkach nowego millennium. Implikacje dla edukacji (s. 66-82). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- Future of Work. (b.d.). Infuture Institute, Collegium da Vinci. http://infuture.institute/trendy/future-of-work/
- Gerlach, R. (2014). Edukacja w warunkach zmian cywilizacyjnych. Przegląd Pedagogiczny, (2), 11-19. http://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/1730
- Gerlach, R. (2020). Edukacja dla zatrudnienia w pierwszych dekadach Nowego Millennium. W: Tomaszewska R. (red.), Praca i kariera w warunkach nowego millennium. Implikacje dla edukacji (s. 102-114). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- Götz, M., Gracel, J. (2017). Przemysł czwartej generacji (Industry 4.0) – wyzwania dla badań w kontekście międzynarodowym. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, (1), 217-235. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-237b8c1c-ff6c-48ed-b4ef-dd8fdc7f3397
- Guichard, J. (2016a). Career guidance, education and dialogues for a fair and sustainable human development. W: J. Guichard, V. Drabik-Podgórna, M. Podgórny (red.), Counselling and dialogue for sustainable human development (s. 17-43). Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Guichard, J. (2016b). Poradnictwo konstruowania życia i pracy na rzecz budowania zrównoważonego ludzkiego świata. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 5, 13-24. https://doi.org/10.34862/sp.2016.1
- Guichard, J. (2018). Dialog konstruowania życia / Life design. Nowa forma wspierających interwencji poradniczych. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 7, 57–97. https://doi.org/10.34862/sp.2018.2
- Kwiatkowski, S.M. (red.). (2018). Kompetencje przyszłości. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
- Piasecka, A. (2011). Coaching jako metoda wsparcia pracownika. W: M. Piorunek (red.), Poradnictwo. Kolejne przybliżenia (s. 287-304). Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Piorunek, M. (2015). Kariera zawodowa w ponowoczesnej rzeczywistości. Nowy paradygmat i jego edukacyjno-pomocowe implikacje. W: J. Matejek, K. Białożyt (red.), Praca w życiu człowieka i jej społeczno-edukacyjne uwarunkowania (s. 15-30). Wydawnictwo „scriptum”.
- Piorunek, M. (2020). Poradnictwo kariery – wyzwania rynkowe i edukacyjne. W: R. Tomaszewska (red.), Praca i kariera w warunkach nowego millennium. Implikacje dla edukacji (s. 129-144). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- Piorunek, M., Kozielska, J., Drabik-Podgórna, V., Podgórny, M. (2020). Postmodern market scenarios and career patterns: Challenges for education. African Journal of Career Development, 2(1), 1-8. https://doi.org/10.4102/ajcd.v2i1.17
- Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046. (2021). Infuture Institute, Collegium da Vinci. https://infuture.institute/raporty/przyszlosc-edukacji/
- Savickas, M.L. (2011). Career counseling. American Psychological Association.
- Savickas, M.L. (2012). Life design: A paradigm for career intervention in the 21st century. Journal of Counseling & Development, 90(1), 13-19. https://doi.org/10.1111/j.1556-6676.2012.00002.x
- Surzykiewicz, J., Kulesza, M. (red.). (2013). Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych. Difin.
- Tokarska, U. (2011). Kształcenie kompetencji biograficznej jako forma profilaktyki problemów egzystencjalnych współczesnego człowieka. W: M. Piorunek (red), Poradnictwo. Kolejne przybliżenia (s. 57-81). Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Tomaszewska, R. (2020). W kierunku nowej i pracy. Prognozy dla edukacji. W: Tomaszewska R. (red.), Praca i kariera w warunkach nowego millennium. Implikacje dla edukacji (s. 44-65). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- Tomaszewska-Lipiec, R. (2018). Praca zawodowa – życie osobiste. Dysonans czy synergia?. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- Wołk, Z. (2020). Zorientowanie na zróżnicowanie i personalizację dróg do pracy zawodowej ważnym wymogiem współczesnej edukacji. W: R. Tomaszewska (red.), Praca i kariera w warunkach nowego millennium. Implikacje dla edukacji (s. 115-128). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.