Treść głównego artykułu
Abstrakt
Chociaż istnieje zgoda co do tego, że zaangażowanie społeczne i polityczne odgrywa kluczową rolę w doradztwie zawodowym, większość strategii nie odnosi się do tego problemu bezpośrednio i praktycznie. W obliczu tego wyzwania zaproponowaliśmy narzędzie narracyjne, zwane Walidacją Dyskursywną, które, włączone do praktyk doradztwa zawodowego, umożliwiając budowanie kariery przez wrażliwych młodych/wschodzących dorosłych, przyczyniać się może do promowania zmian społecznych i indywidualnych osób. Poprzez studium przypadku przedstawiamy i omawiamy wykorzystanie Walidacji Dyskursywnej oraz oceniamy jej skuteczność, analizując zmiany w osobistej narracji za pomocą LACQuA (Life Adaptability Qualitative Assessment). Odkrycia wykazały pojawienie się zmian w refleksyjności, w narracjach klientów i repozycjonowaniu psychospołecznym. Omówiono ograniczenia i możliwości proponowanego narzędzia.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Adams-Prassl, A., Boneva, T., Golin, M., & Rauh, C. (2020). Inequality in the impact of the Coronavirus shock: Evidence from real time surveys (IZA Discussion Paper No. 13183). IZA Institute of Labor Economics.
- Arnett, J. J. (2016). Does emerging adulthood theory apply across social classes? Emerging Adulthood, 4(4), 227–235. http://doi.org/10.1177/2167696815613000
- Arthur, N. (2014). Social justice and career guidance in the Age of Talent. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 14(1), 47–60. http://doi.org/10.1007/s10775-013-9255-x
- Arulmani, G. (2014). The cultural preparation process model and career development. In G. Arulmani, A. J. Bakshi, F. T. Leong, & A. G. Watts (Eds.), Handbook of career development (pp. 81–103). Springer.
- Autin, K. L., Blustein, D. L., Ali, S. R., & Garriott, P. O. (2020). Career development impacts of COVID-19: Practice and policy recommendations. Journal of Career Development, 47(5), 487–494. https://doi.org/10.1177/0894845320944486
- Bangali, M., Masdonati, J., Fournier, G., & Goyer, L. (2015). Contributions of the self- construction model to our understanding of life courses and development of career guidance and counseling. In A. Di Fabio, & J. L. Bernaud (Eds.), The construction of identity in the 21st century: A festschrift for Jean Guichard (pp. 21–34). Nova.
- Benedicto, J., Urteaga, M., & Rocca, D. (2022). Young people in complex and unequal societies. Brill.
- Benhabib, S. (2002). The claims of culture: Equality and diversity in the global era. Princeton University Press.
- Blustein, D. L., Duffy, R., Ferreira, J. A., Cohen-Scali, V., Cinamon, R. G., & Allan, B. A. (2020). Unemployment in the time of COVID-19: A research agenda. Journal of Vocational Behavior, 119, Article 103436. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2020.103436
- Blustein, D. L., McWhirter, E. H., & Perry, J. C. (2005). An emancipatory communitarian approach to vocational development theory, research, and practice. The Counseling Psychologist, 33(2), 141–179. https://doi.org/10.1177/0011000004272268
- Brinkerhoff, D. W. (2000). Assessing political will for anti-corruption efforts: An analytic framework. International Journal of Management Research and Practice, 20(3), 239–252. https://doi.org/10.1002/1099-162X(200008)20:3<239::AIDPAD138>3.0.CO;2-3
- Diduck, A., Sinclair, A. J., Hostetler, G., & Fitzpatrick, P. (2012). Transformative learning theory, public involvement, and natural resource and environmental management. Journal of Environmental Planning and Management, 55(10), 1311–1330. https://doi.org/10.1080/09640568.2011.645718
- Di Fabio, A. (2015). Life Adaptability Qualitative Assessment (LAQuA): A narrative instrument for evaluating counseling intervention effectiveness. In K. Maree & A. Di Fabio (Eds.), Exploring new horizons in career counseling (pp. 43–61). Sense.
- Duarte, M. E., & Cardoso, P. (2018). Life design and career counseling: Contributions to social justice. In V. Cohen-Scali et al. (Eds.), Interventions in career design and education: Transformation for sustainable development and decent work (pp. 215–229). Springer.
- Duffy, R. D., Blustein, D. L., Diemer, M. A., & Autin, K. L. (2016). The Psychology of Working Theory. Journal of Counseling Psychology, 63(2), 127–148. https://doi.org/10.1037/cou0000140
- Dutra-Thomé, L., & Koller, S. H. (2019). Emerging adulthood features in Brazilians from differing socioeconomic status. Acta de Investigación Psicológica, 9(3), 56–66. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2019.3.322
- Flamini, V., Toscani, F., & Masri, D. A. (2021). The short-term impact of COVID-19 on labor markets, poverty, and inequality in Brazil (Working Paper No. 2021/066). International Monetary Fund.
- Fronek, P., & Briggs, L. (2021). Demoralization in the wake of the COVID-19 pandemic: Whereto the future for young Australians? Qualitative Social Work, 20(1–2), 487–493. https://doi.org/10.1177/14733250209733
- Guichard, J. (2022). Support for the design of active life at a turning point. Studia Poradoznawcze/ Journal of Counsellogy, 11, 11–26. https://doi.org/10.34862/sp.2022.1
- Hooley, T. (2022). The impact of COVID-19 on career. Journal of the National Institute of Career Education and Counselling, 48(1), 3–12. https://doi.org/10.20856/jnicec.4802
- Hooley, T., Sultana, R. G., & Thomsen, R. (Eds.). (2019). Career guidance for social justice: Reclaiming justice. Routledge.
- Hughes, D., Warhurst, C., & Duarte, M. E. (2021). Decent work, inclusion and sustainability: A new era lies ahead. British Journal of Guidance & Counselling, 49(2), 145–152. http://doi.org/10.1080/03069885.2021.1898540
- International Labour Organization (2020). Youth & COVID-19: Impact on jobs, education, rights and mental well-being. International Labour Organization. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/documents/publication/wcms_753026.pdf
- International Labour Organization (2022). Global employment trends for youth 2022: Investing in transforming futures for young people. International Labour Organization. https://doi.org/10.54394/QSMU1809
- International Labour Organization (2023). World Employment and Social Outlook: Trends 2023. https://doi.org/10.54394/SNCP1637
- Irving, B. A. (2010). (Re)constructing career education as a socially just practice. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 10(1), 49–63. https://doi.org/10.1007/s10775-009-9172-1
- Keshky, E., El Sayed, M., Basyouni, S. S., & Al Sabban, A. M. (2020). Getting through covid-19: The pandemic’s impact on the psychology of sustainability, quality of life, and the global economy – A systematic review. Frontiers in Psychology, 11, Article 585897. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.585897
- Laskowska, A., & Laskowski, J. (2021). Expectations of young people towards their future work and career after the SARS-CoV-2 pandemic outbreak in Poland. European Research Studies Journal, 24(2), 17–34. https://www.um.edu.mt/library/oar/bitstream/123456789/102236/1/ERSJ24%28s2%29A2.pdf
- Maclean, M., Harvey, C., & Chia, R. (2012). Sensemaking, storytelling and the legitimization of elite business careers. Human Relations, 65(1), 17–40. https://doi.org/10.1177/0018726711425616
- Mann, A. (2021). How schools can protect young people in a recession. Organisation for Economic Co-operation and Development.
- McMahon, M., Arthur, N., & Collins, S. (2008). Social justice and career development: Looking back, looking forward. Australian Journal of Career Development, 17(2), 21– 29. https://doi.org/10.1177/103841620801700205
- Nota, L., & Rossier, J. (Eds.). (2015). Handbook of life design. Hogrefe.
- Paiva, V. (2005). Analysing sexual experiences through ‘scenes’. Sex Education, 5(4), 345–358. https://doi.org/10.1080/14681810500278295
- Parola, A., & Marcionetti, J. (2022). Youth unemployment and health outcomes: The moderation role of the future time perspective. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 22(2), 327–345. https://doi.org/10.1007/s10775-021-09488-x
- Pouyaud, J., Bangali, M., Cohen-Scali, V. Robinet, M. L., & Guichard, J. (2016). Exploring changes during life and career design dialogues. Journal of Vocational Behavior, 97, 3–12. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.07.008
- Recksiedler, C., & Landberg, M. (2021). Emerging adults’ self-efficacy as a resource for coping with the COVID-19 pandemic. Emerging Adulthood, 9(5), 576–582. https://doi.org/10.1177/21676968211019287
- Ribeiro, M. A. (2022). Orientação de carreira de uma perspectiva socioconstrucionista: apresentação e discussão de um modelo [Career counseling from a socioconstructionist perspective: Presentation and discussion of a model]. Revista Psicologia em Pesquisa, 16(3), 1–26. https://doi.org/10.34019/1982-1247.2022.v16.31677
- Ribeiro, M. A., & Ribeiro, J. F. M. (2019). Aconselhamento Life Design para trabalhadores(as) informais adultos(as) [Life Design counseling for adult informal workers]. In M. A. Ribeiro, M. A. P. Teixeira, & M. E. Duarte (Orgs.), Life Design (pp. 109–134). Vetor.
- Schwab, J. R., & Syed, M. (2015). Qualitative inquiry and emerging adulthood: Meta-theoretical and methodological issues. Emerging Adulthood, 3(6), 388–399. https://doi.org/10.1177/2167696815587801
- Silva, F. F., Paiva, V., & Ribeiro, M. A. (2016). Career construction and reduction of psychosocial vulnerability: Intercultural career guidance based on Southern epistemologies. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling, 36(1), 46–53. https://doi.org/10.20856/jnicec.3606
- Stead, G. B., Perry, J. C., Munka, L. M., Bonnett, H. R., Shiban, A. P., & Care, E. (2012). Qualitative research in career development: Content analysis from 1990 to 2009. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 12(2), 105–122. https://doi.org/10.1007/S10775-011-9196-1
- Sulimani-Aidan, Y. (2022). Periods of uncertainty: The experience of at-risk young adult Arabs during the transition to adulthood in the wake of COVID-19. Child & Family Social Work, 27(4), 805–814. https://doi.org/10.1111/cfs.12927
- Sultana, R. G. (2017). Career guidance in multicultural societies: Identity, alterity, epiphanies and pitfalls. British Journal of Guidance & Counselling, 45(5), 451–462. https://doi.org/10.1080/03069885.2017.1348486
- Sultana, R. G. (2018). Responding to diversity: Lessons for career guidance from the global South. Indian Journal of Career and Livelihood Planning, 7(1), 48–51. https://www.iaclp.org/assets/docs/6_Ronald.13104841.pdf
- Sultana, R. G. (2022). Closing commentary, opening conversations: Liminal reflections on decent work, emerging adulthood, and social justice. Emerging Adulthood, 10(1), 68–75. https://doi.org/10.1177/21676968211029760
- Tabassum, A., Ahmed, M. S., & Jahan, N. (2021). Challenges and prospects of youth employment in the post-COVID scenario. BRAC University.
- Williams, J., Alexander, K., Wilson, T., Newton, B., McNeil, C., & Jung, C. (2021). A better future: Transforming jobs and skills for young people post-pandemic. Institute for Employment Studies.
- Winslade J. (2005). Utilising discursive positioning in counselling. British Journal for Guidance and Counselling, 33(3), 351–364. https://doi.org/10.1080/03069880500179541
- Winslade, J. (2007). Constructing a career narrative through the care of the self. In J. G. Maree (Ed.), Shaping the story (pp. 52–62). Van Schaik.