Treść głównego artykułu
Abstrakt
Mapa Karier to istniejące od 2016 roku darmowe, cyfrowe narzędzie wspierające projektowanie kariery, przeznaczone przede wszystkim dla uczniów szkół podstawowych w Polsce oraz szkolnych doradców zawodowych. Cechuje je przemyślany kompromis pomiędzy atrakcyjnością, niezbędną do przyciągnięcia i utrzymania uwagi młodych ludzi, a skutecznością przekazywania kluczowych treści w sytuacji braku bezpośredniego kontaktu z odbiorcą. Celem artykułu jest prezentacja celów i założeń Mapy Karier, zastosowanych metod poradnictwa zapośredniczonego oraz możliwości i ograniczeń jej wykorzystania w obszarze poradnictwa kariery.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G., & Pastorelli, C. (2001). Self‐efficacy beliefs as shapers of children’s aspirations and career trajectories. Child Development 72(1), 187–206.
- Bańka, A. (2014). Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do dorosłości: Konstrukcja i charakterystyka psychometryczna Skali Decyzyjności Kariery [Career indecision as a psychosocial model of transition to adulthood: The construction and psychometric features of the Career Decision Scale]. Czasopismo Psychologiczne 20(2), 237–46.
- Buchner, A., Fereniec-Błońska, K., & Wierzbicka, M. (2021). Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021. Fundacja Orange.
- Ginzberg, E. (1988). Toward a theory of occupational choice. The Career Development Quarterly 36(4), 358–63.
- Gottfredson, L. S. (1996). Gottfredson’s theory of circumscription and compromise. In D. Brown & L. Brooks (Eds.), Career choice and development (3rd ed.) (pp. 179–232). Jossey-Bass.
- Guichard, J., & Huteau, M. (2005). Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego [Psychology of vocational guidance and counselling] (L. Demkowicz et al., Trans.). Impuls. (Original title: Psychologie de l’orientation)
- Hirschi, A. (2011). Career-choice readiness in adolescence: Developmental trajectories and individual differences. Journal of Vocational Behavior 79(2), 340–8.
- Holland, J.L. (1985). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments. Prentice-Hall.
- Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. Farrar, Straus and Giroux.
- Krzychała, S. (2003). Codzienność późnej nowoczesności – gdy ‘oczywistość’ staje się problemem [Everyday realities of late modernity: When ‘the obvious’ becomes a problem]. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, Special Issue, 141–153.
- Magnuson, C. S., & Starr, M. F. (2000). How early is too early to begin life career planning? The importance of the elementary school years. Journal of Career Development 27(2), 89–101.
- Mann, A., Denis, V., Schleicher, A., Ekhtiari, H., Forsyth, T., Liu, E., & Chambers, N. (2020). Dream jobs? Teenagers’ career aspirations and the future of work. OECD.
- MEN (2010). Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach [Ordinance of the Minister of Education of 17 November 2017 on the principles of the organisation of psycho-educational help-provision in public kindergartens, schools and facilities]. Dz. U. Nr 228 poz. 1487 z późn. zm. [Journal of law, no 228 item 1487 as amended].
- Musset, P., & Mytna Kurekova, L. (2018). Working it out: Career guidance and employer engagement, OECD Education Working Papers, 175. OECD Publishing.
- NIK (2019). Nauczanie matematyki w szkołach—informacja o wynikach kontroli [Teaching mathematics at school: Information on review findings]. Naczelna Izba Kontroli [Supreme Audit Office], KNO.430.003.2018, Nr ewid. 30/2018/P/17/026/KNO.
- Oleszkowicz, A. (1993). Przebieg kryzysu adolescencyjnego w aspekcie przezwyciężania niezgodności między celami a możliwościami jednostki [The crisis of adolescence: Overcoming the difference between individuals’ goals and possibilities]. In A. Oleszkowicz (Ed.), Adolescencja [Adolescence]. Wyd. UWr.
- Piorunek, M. (2004). Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji [Educational and career future designing in adolescence]. Wyd. Nauk. UAM.
- Piorunek, M. (2010). Dziecko wobec świata pracy i zawodów. Empiryczne przyczynki. Obraz fenomenu [The child vis-à-vis the world of work and jobs: Empirical remarks. Portraying the phenomenon]. Studia Edukacyjne 11, 139–55.
- Sargant-Florence, P. (1948). Investment, location and size of plant: A realistic enquiry into the structure of British and American industries. Journal of Economic Geography 10(5) (September 2010), 745–62.
- Savickas, M., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J.P., Duarte, M., Guichard, J., Soresi, S., Esbroeck, R., & van Vianen, A. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior 75(3), 239–50.
- Wojtasik, B. (2011). Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli [The basics of career counselling: A handbook for teachers]. KOWEZiU.