Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł odzwierciedla dyskusję badaczek poradnictwa, zainspirowaną listem prof. Jeana Guicharda, przesłanym do prof. Alicji Kargulowej. Autorki przytoczonych wypowiedzi swobodnie poruszają się w symbolicznej przestrzeni dyskursu prowadzonego drogą e-mailową. Wychodząc od własnych badań, porzucają konwencjonalny, ustrukturyzowany sposób prowadzenia wywodu i raczej spontanicznie, choć z głęboką uwagą, odnoszą się do poszczególnych podniesionych przez Profesora kwestii, związanych z procesami puryfikacji i translacji, obecnymi zarówno w uprawianiu nauki o poradnictwie, jak i w postrzeganej rzeczywistości. W artykule rozważane są kwestie takie jak: trudności w zidentyfikowaniu specyfiki poradnictwa; teoria a praktyka poradnictwa; poradnictwo i inne praktyki pomocowe; skutki, efekty uboczne, zakłócenia w codzienności poradniczej praktyki. Zamieszczona została w nim także pełna treść listu Profesora
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Bilon A., Kargul J. (2012) Społeczno-kulturowe konteksty definiowania roli doradcy, „Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”.
- Borkowski J. (2001) Radzenie sobie ze stresem a poczucie tożsamości, Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa.
- Buber M. (1992) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa, PAX.
- Castells M. (2008) Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody i in., Warszawa, Wyd. Nauk. PWN.
- Collins, Słownik angielsko-polski (1996) J. Fisiak (red.), Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza.
- Czyżewski M., Dunin K. i Piotrowski A. (red.) (1991) Cudze problemy, o ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce,Warszawa, Ośrodek Badań Społecznych.
- Garfinkel H. (1967) Studies In Ethnomethodology, New York.
- Godzic W. (2013) Kuba i inni. Twarze i maski popkultury, Warszawa, Wyd. Akademickie SEDNO.
- Goffman E. (2011) Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, Sopot, GWP.
- Goffman E., (2000) Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum H. i P. Śpiewakowie, Warszawa, PIW.
- Guichard J., Huteau M. (2005) Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, tłum. zespół, V. Drabik‑Podgórna, M. Podgórny (red. nauk.), Kraków, Impuls.
- Hobfoll S. E. (2006) Stres, kultura i społeczność: psychologia i filozofia stresu, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Kargul J. (2004) Wstęp, [w:] Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym, J. Kargul, S. Słowińska, M. Gancarz, Zielona Góra, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego.
- Kargulowa A. (2005) Media w poradoznawczym dyskursie, „Pedagogika Mediów”, nr 1.
- Kennedy E., Charles S. C. (2004) Jak pomagać dobrą radą?, tłum. M. Kołacz, Kraków, Wyd. WAM.
- Kłodkowska J. (2010) Aplikacja konstruktywizmu do praktyki poradnictwa, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(62), Akademickie Towarzystwo Andragogiczne.
- Latour B. (2011) Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, tłum. M. Gulda, Warszawa, Oficyna Naukowa.
- Lubieniecka A. (2009) Program telewizyjny „Superniania” jako oferta poradnicza, [w:] Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, D. Zielińska‑Pękał (red.), Zielona Góra, Wyd. UZ.
- Mead G. H. (1975) Umysł, osobowość, społeczeństwo, tłum. Z. Wolińska, Warszawa, Wyd. PWN.
- Ratajczak Z. (2001) Oblicza ludzkiej zaradności, [w:] Człowiek w sytuacji zagrożenia. Kry-zysy, katastrofy, kataklizmy, K. Popiołek (red.), Poznań, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.
- Schűtz A. (1984) Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania, [w:] Kryzys i schizma, E. Mokrzycki (red.), tłum. D. Lachowska, Warszawa, PIW.
- Siarkiewicz E. (2010) Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia–iluzje–ambiwalencje, Zielona Góra, Wyd. UZ.
- Sulima R. (2000) Antropologia codzienności, Kraków, Wyd. UJ.Sztompka P. (2007) Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków, Wydawnictwo Znak.
- Trębińska‑Szumigraj E. (2008a) Zaradność, radzenie sobie, hasło (w:) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, T. Pilch, (red.) Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak. Trębińska‑Szumigraj E. (2008b) Radzenie sobie z emocjami przez współuzależnione matki[w:] Dyskursy młodych andragogów 9, M. Olejarz (red.), Zielona Góra, Wyd. UZ. Trębińska‑Szumigraj E. (2010) Współuzależnienie matek narkomanów, Gdańsk, GWP.
- Urbaniak‑Zając D., Kos E. (2013) Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN.
- Winkin Y. (2007) Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych, tłum. A. Karpowicz, Warszawa, Wyd. UW.
- Wojtasik B. (1993) Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wrocław, Wyd. UWr.
- Wojtasik B., (2007) Doradca jako refleksyjny badacz, [w:] Poradnictwo między etyką a praktyką, V. Drabik-Podgórna (red.), Kraków, Wyd. Impuls.
- Zielińska‑Pękał D. (2007a) Od wirtualnego „realis” do „symulakrum”. O historii pewnego zniewolenia, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(38).
- Zielińska‑Pękał D. (2007b) Poradnictwo zapośredniczone – rozważania definicyjne i pierwsze próby badawcze, [w:] Dyskursy młodych andragogów 8, M. Olejarz (red.), Zielona Góra, Wyd. UZ.
- Zielińska-Pękał D. (2011) „Nieistotne” rozmowy wspólnot wirtualnych, [w:] Komunikacja wobec wyzwań współczesności, M. Wawrzak‑Chodaczek i I. Jagoszewska (red.), Toruń, Wydaw. Adam Marszałek.
- Zimbardo P. G., (1999) Psychologia i życie, tłum. J. Radzicki, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN.