Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule autor prezentuje własną interpretację koncepcji Pierre’a Bourdieu badania pola społecznego. Na początku przybliża ogólną teorię pola, a następnie przedstawia praktykę poradnictwa jako przejaw działania pola poradniczego. W dalszej kolejności prezentuje metodologiczne aspekty badania efektów tego pola, a więc dokonuje konceptualizacji głównych kategorii analitycznych, czyli jednocześnie takich obserwowalnych fenomenów społecznych, jak doxa, illusio, generatywne zasady klasyfikacji i podziałów pola czy stawki gry poradniczej. Podsumowując, zwraca uwagę na potencjał i ograniczenia teorii pola.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Berger P. L., Luckmann T. (2010), Społeczne tworzenie rzeczywistości, tłum. i słowo wstępne J. Niżnik, Warszawa: PWN.
- Bourdieu P. (1986), The forms of capital, [w:] J. Richardson (red.) Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Greenwood, New York, s. 241–258.
- Bourdieu P. (1988), Homo Academicus, Stanford University Press, Stanford.Bourdieu P., Wacquant L. (2001), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- Bourdieu P. (2004), Męska dominacja, przeł. Lucyna Kopciewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Bourdieu P. (2005), Dystynkcja, Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa: Wyd. Nauk. SCHOLAR,
- Bourdieu P., Passeron J-C. (2006a), Reprodukcja, Elementy teorii systemu nauczania, PWN, Warszawa.
- Bourdieu P. (2006b), Medytacje Pascaliańskie, tłum. K. Wakar, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- Bourdieu P., Wacqant L. (2006c), Logika pól, [w:] Jasińska-Kania A., Nijakowski L.M., Szacki J., Ziółkowski M. (red.), Współczesne teorie socjologiczne, (t.2) Wyd. Nauk. SCHOLAR, Warszawa, s. 651–662.
- Bourdieu P. (2007a), Reguły sztuki: geneza i struktura pola literackiego, tłum. Andrzej Zawadzki, Universitat, Kraków.
- Bourdieu P. (2007b), Nowomowa neoliberalna: Uwagi na temat nowej globalnej wulgaty, z Loїc J. D. Wacquant, tłum. M. Starnawski, Recykling Idei, nr 9. Online: http://www.recyklingidei.pl/bourdieu_wacquant_nowomowa_neoliberalna
- Bourdieu P. (2008), Zmysł praktyczny, Wyd. Uniw. Jagiellońskiego, Kraków.
- Bourdieu P. (2009), Rozum praktyczny, O teorii działania, Wyd. Uniw. Jagiellońskiego, Kraków.
- Bourdieu P. (2013), Homo academicus. Posłowie – 20 lat później, [w:] „Praktyka Teoretyczna” nr 1 (7), s. 31–50.
- Bourdieu P. (2014), Opinia publiczna nie istnieje, Nowa Konfederacja, nr 14. Online: http://nowakonfederacja.pl/opinia-publiczna-nie-istnieje-2rozszerz/
- Foucault M. (1998a), Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. Tadeusz Komendant,Warszawa: Aletheia.
- Foucault M. (1998b), Podmiot i władza, Lewą Nogą, nr 9, s. 174–192.
- Foucault M. (2012), Narodziny biopolityki, tłum. Michał Herer, WN PWN, Warszawa.
- Kargulowa, A. (2014). Counselling situation and its ambiguities/Lo stato del counseling e lesue ambiguità. Counseling Giornale Italiano di Ricerca e Applicazioni, 7(2), s. 121–132.
- Kopciewicz L. (2007), Rodzaj i edukacja. Studium fenomenograficzne z zastosowaniem teorii społecznej Pierre’a Bourdieu, WN DSWE, Wrocław.
- Magala S. (1986), Michel Foucault, czyli władza we krwi i aerozolu, Miesięcznik Literacki, nr 10–11, s. 170–173.
- Martin J. Levi (2010), Co to jest teoria pola?, [w:] Manterys A., Mucha J. (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, NOMOS, Kraków, s. 375–418.
- Mielczarek M. (2014), „Kapitał aktywizacyjny” w polu społecznym Powiatowego Urzędu Pracy – o pomaganiu osobom bezrobotnym, Dyskursy Młodych Andragogów 15, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, s. 39–48.
- Mielczarek M. (2015), Inspiracje teorią Pierre’a Bourdieu w poradoznawstwie, „Edukacja Dorosłych”, nr 1 s. 55–68.
- Mielczarek M. (2016), Współczesna doxa poradnicza – czyli o fundamentalnych i nie zawsze uświadamianych zasadach pomagania, ujawniających się w „zdrowym rozsądku”doradców, [w:] Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.), Uczenie się, doświadczanie, imersja: poradnictwo zaangażowane. Wrocław: WN DSW, s. 146–158.
- Savickas M. (2013), Career construction theory and practice, [w:] R.W. Lent i S.D. Brown (red.) Career development and counseling, Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, s. 147–183.
- Szacki J. (2007), Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa.
- Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (2008), Socjologia codzienności, Znak, Kraków.
- Sztompka P. (2007), Socjologia, Znak, Kraków.