Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł jest próbą pokazania problemów identyfikowalnych w transnarodowym środowisku drugiego pokolenia polskich emigrantów w Niemczech. Autorka rozpoczyna od wyjaśnienia rozumienia problemu w psychologii i poradoznawstwie oraz charakterystyki drugiego pokolenia polskich emigrantów w Niemczech. Interpretując narracje biograficzne emigrantów wskazuje z jakimi problemami zmagali się w transnarodowej przestrzeni oraz w jakich obszarach potrzebowali poradniczego wsparcia. Przywołuje również podmioty oferujące poradnicze wsparcie. W zakończeniu podkreśla rosnące zapotrzebowanie na ten rodzaj wsparcia w różnych pokoleniach, społecznościach i wspólnotach migranckich.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Alba, R. (2005). Bright vs. blurred boundaries: Second-generation assimilation and exclusion in France, Germany, and the United States. Ethnic and racial studies 28 (1), s. 20–49.
- Aleksik, J. (2002). Polska Misja Katolicka w Niemczech, [w:] L. Nowak, M. Szczerbiński (red.). Ze studiów nad polskim dziedzictwem w świecie. Księga dedykowana Profesorowi
- Edmundowi Gogolewskiemu, Gorzów Wielkopolski, s. 98–106.
- Apitzsch, U. (1990). Zur Konstitution des Interkulturellen in den Bildungsgängen junger Erwachsener der 2. Migrantengeneration, Bremen: Universität Bremen.
- Auernheimer, G. (2006). Schüler und Eltern italienischer Herkunft im deutschen Schulsystem, [w:] M. Libbi, N. Bergmann, V. Califano (red), Berufliche Integration und plurale
- Gesellschaft. Zur Bildungssituation von Menschen mit italienischem Migrationshintergrund in Deutschland, Cologne: Novaimpresa, s. 56–71.
- Baros, W. (2001). Familien in der Migration. Eine qualitative Analyse zum Beziehungsgefüge zwischen griechischen Adoleszenten und ihren Eltern im Migrationskontext, Frankfurt/M:
- Peter Lang Publishing.
- Bean, F.D., Brown, S.K., Bachmeier, J.D., Fokkema, T., Lessard-Phillips, L. (2012). The dimensions and degree of second-generation incorporation in US and European cities:
- A comparative study of inclusion and exclusion. International Journal of Comparative Sociology, 53(3), s. 181–209.
- Breckner, R. (2009). Migrationserfahrung – Fremdheit – Biografie. Zum Umgang mit polarisierten Welten in Ost-West-Europa, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
- Brzozowski, S. M. (1989). Polacy na studiach gospodarstwa wiejskiego w Niemczech w XIX i XX wieku, Wrocław: Wyd. Ossolineum.
- Budzyń, B. (1990). Z dziejów polskiej wyższej szkoły technicznej w Esslingen/Niemcy 1945–1949, Nowy Jork-Kraków: Nakł. Stowarzyszenia Absolwentów Polskiej Wyższej Szkoły
- Technicznej.
- Czerkawska, A. (2006). Instrumentalne i egzystencjalne problemy zawodowe w życiu człowieka. Dyskursy Młodych Andragogów, 7, s. 161–170.
- Czerkawska, A. (2009). Poradnictwo w perspektywie egzystencjalizmu, [w:] A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 125–145.
- Czerkawska, A. (2013). Poradnictwo egzystencjalne. Założenia – inspiracje – rozwiązania praktyczne, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Faist, T., Özveren, E. (red.) (2004). Transnational social spaces. Agents, networks and institutions. Hants: Ashgate.
- Hładkiewicz, W. (2006). Po upadku muru berlińskiego. Polacy czy polska mniejszość narodowa w Niemczech? Wybrane aspekty, [w:] B. Halczak (red.), Mniejszości narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej po upadku komunizmu, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, s. 277–285. Kalczyńska, M. (2003). Pracownicy polskiej książki i prasy w Niemczech: koncepcja badań biograficznych. Opole: Instytut Śląski.
- Kargulowa, A. (2015). Poradnictwo w(y)pisane w neoliberalizm. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(70), s. 7–21.
- King, R., Christou, A. (2010). Diaspora, migration and transnationalism. Insights from the study of second-generation “returnees”, [w:] R. Bauböck, T. Faist (red.), Diaspora and transnationalism. Concepts, theories and methods, Amsterdam: Amsterdam University Press, s. 167–183.
- Kłodkowska, J. (2014). Radzenie sobie pracowników ze zmianami w organizacji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Kozielecki, J. (1992). Myślenie i rozwiązywanie problemów, [w:] T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna. Warszawa: PWN.
- Kristen, C., Granato, N. (2007). The educational attainment of the second generation in Germany. Social origins and ethnic inequality. Ethnicities, 7(3), s. 343–366.
- Kristen, C., Reimer, D., Kogan, I. (2008). Higher education entry of Turkish immigrant youth in Germany. International Journal of Comparative Sociology, 49(2–3), s. 127–151.
- Kulczycki, M. (1998). Rozważania wokół zagadnień psychologicznego poradnictwa życiowego. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Levitt, P., Glick Schiller, N. (2004). Conceptualizing simultaneity. A transnational social field perspective on society. International Migration Review, 38(3), s. 1002–1039.
- Liman, S. (1987). Polonia i deportowani Polacy (DP-isi) w okupowanych Niemczech. Odradzanie się ZPwN, [w:] A. Poniatowska, S. Liman, I. Krężałek (red.), Związek Polaków w Niemczech w latach 1922–1982, Warszawa: Wyd. Polonia, s. 152–197.
- Lutz, H. (1991). Welten verbinden: türkische Sozialarbeiterinnen in den Niederlanden und der Bundesrepublik Deutschland, Frankfurt am Mein: IKO.
- Martini, C. (2001). Italienische Migranten in Deutschland. Transnationale Diskurse. Berlin: Reimer Verlag.
- Moj, M. (2009). Und doch sind die Bäume nicht grüner. Zarys, 8, s. 167–175.
- Necel, W., Ochalski, S., Gembala, B. (red.) (2005). Śladami współczesnego migranta… w Niemczech, Pelplin: Bernardinum.
- Nibbs, F.G., Brettell, C.B. (dir.) (2016). Identity and the Second Generation: How Children of Immigrants Find Their Space. Nashville: Vanderbilt University.
- Pietrzik, K. (2010). Identität und Heimat. Zarys, 9, s. 160–163.
- Pries, L. (2001). New transnational social spaces. International migration and transnational companies in the early twenty-first century. New York: Routledge.
- Ryan, L. (2011). Transnational relations: Family migration among recent polish migrants in London. International Migration, 49(2), s. 80–103.
- Schittenhelm, K. (2011). Overcoming barriers. Career trajectories of highly skilled members of the German second generation. W: M. Wingens. M. Windzio, H. de Valk, C. Aybek, (red.) A life course perspective on migration and integration, Dordrecht Heidelberg
- London New York: Springer, s. 101–119.Schittenhelm, K. (2009). Social Risks in Successful Educational careers of Young Female Immigrants in the German Education System: Coping Strategies, Self-Help and Support Services. International Journal of Migration, Health and Social Care, 5(3), s. 3–16.
- Siarkiewicz, E. (2010). Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia – iluzje – ambiwalencje. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
- Siouti, I. (2003). Migration, Education, and Biography: A Biographical-analytical Study of Transnational Paths of Education in the Second Generation of Greek Immigrants in Germany. Diplomarbeit. Faculty of Social Sciences at the Johann Wolfgang Goethe University of Frankfurt am Main, Germany.
- Siouti, I. (2013). Transnationale Biographien. Eine biographieanalytische Studie über Transmigrationsprozesse bei der Nachfolgegeneration griechischer Arbeitsmigranten. Bielefeld:
- Transcript.
- Sirkeci, I., Şeker, B. D., Çağlar, A. (red.) (2015). Turkish Migration, Identity and Integration. London: Transnational Press London.
- Słowik, A. (2012). Trajektoria uczenia się emigrantów w sytuacji doświadczania „zawieszenia” (floating). Ku rozumieniu poradnictwa międzykulturowego. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 1, s. 48–68.
- Słowik, A. (2013). Trzy fale powojennej emigracji. O doświadczeniach biograficznych polskich emigrantów z Newcastle upon Tyne. Kraków:Impuls.
- Słowik, A. (2016). Transnarodowe sieci poradnicze. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Straś-Romanowska, M. (1996). Poradnictwo wobec problemów egzystencjalnych człowieka, [w]: A. Kargulowa (red.), Dramaturgia poradnictwa, AUW. Wrocław: Wydawnictwo
- Uniwersytetu Wrocławskiego, 1989.
- Straś-Romanowska, M. (2009). Doświadczenia graniczne w rozwoju człowieka: wyzwania dla poradnictwa, [w:] A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 65–84.
- Strumph-Wojtkiewicz, S. (1963). Książka szła za emigrantem. Wrocław: Wyd. Ossolineum.
- Szumigraj, M. (2009). O problemie w poradnictwie, [w:] A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 173–198.
- Trębińska-Szumigraj, E., (2010). Współuzależnienie matek narkomanów. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.
- Vertovec, S. (1999). Conceiving and researching transnationalism. Ethnic and Racial Studies, 22, s. 447–462.
- Vertovec, S. (2012). Transnarodowość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Wojtasik, B. (1997). Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.
- Wolff-Powęska A., Schulz E., (2000). Być Polakiem w Niemczech. Poznań: Instytut Zachodni. Wollny, C., (2005). Europejka. Zarys, 5, s. 197–199.