Treść głównego artykułu
Abstrakt
Niniejszy tekst przedstawia doświadczenia, wyniesione z wykorzystania, w pracy dydaktycznej, programu stworzonego przez grupę francuskich badaczy „Schemat Analizy Przemocy” (Courbes de Deconstruction de la Violence/ Krzywe dekonstrukcji przemocy). Zastosowanie programu miało charakter swego rodzaju eksperymentu, przeprowadzonego podczas zajęć dydaktycznych, realizowanych w programie studiów magisterskich z zakresu pracy socjalnej na Wydziale Nauk Pedagogicznych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. Korzystając z teoretyzacji wspomnianego podejścia, opartej na metodologii badań instytucjonalnych, semiotyce i filozofii pragmatycznej, w artykule przedstawiono, w jaki sposób zespół specjalistów może uwolnić się od „pułapek” relacji i wypracować nowe sposoby wyrażania myśli, dzięki współpracy i debacie inspirowanej teorią Deweya. Stając się „wspólnotą dociekań”, zespoły studentów starały się zbudować wspólne interpretacje, aby przez odejście od zazwyczaj znanych sposobów odczytywania znaków, stworzyć nową perspektywę oceny sytuacji krytycznych, pozwalającą na lepsze zrozumienie tych sytuacji i w rezultacie zaplanowanie bardziej przemyślanych działań.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Anzieu, D. (1971). «L’illusion groupale», Nouvelle Revue de Psychanalyse, 4, s. 73–93.
- Ardoino, J. (1972). «Préface à l’œuvre de M. Lobrot», La Pédagogie Institutionnelle, l’école vers l’autogestion (s. vii–xxx). Paris : Gauthier-Villars.
- Ardoino, J. (1977). Éducation et Politique, pour un projet d’éducation dans une perspective socialiste (Propos actuels sur l’éducation II). Paris : Gauthier-Villars.
- Ardoino, J., Dubost, J., Lévy, A., Guattari, F., Lapassade, G., Lourau, R. & Mendel, G. (1980).
- L’Intervention Institutionnelle. Paris: Petite Bibliothèque Payot.
- Argyris, C., & Schön, D. (1978). Organizational Learning. A Theory of Action Perpsective. Reading, MA: Addison-Wesley.
- Balat, M. (2003). «Violence et Inscription», ressource en ligne, accédée le 10 février 2018: http://www.balat.fr/Violence-et-inscription.html.
- Burke, K. (1955). «Linguistic Approaches to Problems of Education», [w:] N.B. Henry (red.), Modern Philosophies and Education: The Fifty-Fourth Yearbook of the National Society
- for the Study of Education, Part 1 (s. 259–303). Chicago: University of Chicago Press.
- Cardan, P. (1965). «Marxisme et théorie révolutionnaire», S. Ou B., 39, s. 16–66.
- Casanova, R., Cellier, H., & Robbes, B. (2005). Situations violentes à l’école : comprendre et agir. Paris: Hachette.
- Dewey, J. (1938). Logic. The Theory of Inquiry. New York, NY: Henry Holt & Company.
- Dubost, J. (1987). L’Intervention Psychosociologique. Paris: PUF.
- Enriquez, E. (1997). Les Jeux du Pouvoir et du Désir dans l’Entreprise. Paris: Desclée de Brouwer.
- Freinet, C. (1994). Œuvres complètes (2 tomes). Paris: Seuil.
- Habermas, J. (1968/1976). Connaissance et Intérêt (rééd. Tel). Paris: Gallimard.
- Imbert, F. (1992). Vers une clinique du pédagogique: un itinéraire en sciences de l’éducation. Vigneux: Matrice.
- Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated Learning. Legitimate Peripheral Participation. Cambridge, MA: University of Cambridge Press.
- Lourau, R. (1970). L’Analyse Institutionnelle. Paris: Minuit.
- Lourau, R. (1997). La Clé des Champs. Paris: Anthropos.
- Monceau, G. (éd.) (2017). Enquêter ou intervenir? Effets de la recherche socio-clinique. Nîmes: Champ Social.
- Oury, F., & Vasquez, A. (1967). Vers une Pédagogie Institutionnelle? Paris: Maspéro.
- Pain, J. (1993). Pratique de l’Institutionnel, Recherche-intervention, Recherche-formation dans le champ Éducatif. Thèse de Doctorat, sous la direction de Jacques Natanson. Nanterre:
- Université Paris X.
- Peirce, C.S. (1931–1958). Collected Papers of Charles Sanders Peirce, ed. by C. Hartshorne,
- P. Weiss, and A.W. Burks. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Pesce, S. (2011). «Pour une lecture krisique de l’acte éducatif». Spécificités, 2011/1(4),
- –174.Pesce, S. (2016). « Les Intuitions Édusémiotiques des Grands Pédagogues : Engagement Sémiotique, Théorie de l’Enquête et Narrativité». Semiotica, 2016/4(212), s. 155–178.
- Pesce, S. (2018, sous presse). «Signs, significance and semioses in the classroom: multimodality, narrativity, dialogism and rhetoric as cornerstones of a fully semiotic perspective
- on teaching and learning». In: A. Stables, W. Nöth, A. Olteanu, S. Pesce & E. Pikkarainen, Semiotic Theory of Learning. New perspectives in the Philosophy of Education. New York, NY: Routledge.
- Rousseau, J.-J. (1762/1966). L’Émile, ou de l’Éducation (réédition GF Flammarion). Amsterdam: J. Néaulme.
- Senge, P. (1990). The Fifth Discipline. The Art and Practice of the Learning Organization. New York, NY: Doubleday.
- Stoll, L., & Kools, M. (2017). «The School as a Learning Organisation: a Review Revisiting and Extending a Timely Concept». Journal of Professional Capital and Community, 2/1(1), s. 2–17.
- Thomas, W.I., & Znaniecki, F. (1918–1998). The Polish Peasant in Europe and America. Monograph of an immigrant group. Chicago: The University of Chicago Press.
- Tochon, F.V. (2002). «Semiotic consciousness in education: an introduction», International Journal of Applied Semiotics, 3(2), s. 3–8.
- Wenger, EE. (1999). Communities of Practice. Learning, Meaning and Identity. Cambridge, MA: University of Cambridge Press.