Treść głównego artykułu
Abstrakt
W tym artykule opisuję model poradnictwa, podkreślając cechy konstytutywne, które pojawiają się we wszystkich jego rodzajach. Omawiam powtarzające się dylematy poradniczej praktyki, uprawianej w różnych kontekstach, a także proponuję pewne rozwiązania, w oparciu o własne badania nad różnymi rodzajami poradniczej interakcji.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Poradoznawcze”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Orotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Referencje
- Aaltonen, S., Berg, P., & Karvonen, S. (2017). Affordances of Welfare Services – Perspectives of Young Clients. Nordic Welfare Research, 2(1), 30-38. https://doi.org/10.18261/issn.2464-4161-2017-01-04
- Alhanen, K. (2019). Dialogue in Democracy (H. Lehti, Trans.). Books on Demand. (Original work Dialogi demokratiassa published 2007).
- Bereiter, C. (2002). Education and Mind in the Knowledge Age. Routledge.
- Brunila, K. (2013). Hooked on a feeling: education, guidance and rehabilitation of youth at risk. Critical Studies in education, 54(2), 215-228. https://doi.org/10.1080/17508487.2012.716369
- Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory, and antiracist politics. University of
- Chicago Legal Forum, 140(1), 139-167. https://chicagounbound.uchicago.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1052&context=uclf
- Dewey, J. (2019). Democracy and Education: Introduction to the Philosophy of Education. MacMillan.
- Ecclestone, K. & Brunila, K. (2015). Governing emotionally vulnerable subjects and ‘therapisation’ of social justice. Pedagogy, Culture & Society, 23(4), 485-506. https://doi.org/10.1080/14681366.2015.1015152
- Edwards, A. (2007). Relational analysis in professional practice. A CHAT analysis. Actio: An International Journal of Human Activity Theory 1, 1-17
- Engeström, Y. (2004). Ekspansiivinen oppiminen ja yhteiskehittely työssä. Vastapaino.
- Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2013). What is agency? Conceptualizing professional agency at work. Educational Research Review, 10, 45—65.
- Freire, P. (2017). Pedagogy of the oppressed. Penguin Classics.
- Giddens, A. (1991). Modernity and Self-identity. Self and Society in the Late Modern Age. Oxford: Polity Press.
- Heritage, J., & Sefi, S. (1992). Dilemmas of advice: Aspects of the delivery and reception of advice in interactions between health visitors and first-time mothers. In P. Drew & J. Heritage (Eds.) Talk at work: Interaction in institutional settings, pp. 359-417.
- Jefferson, G. (1988). On the sequential organization of troubles talk in ordinary conversation. Social Problems, 35(4), 418-442. https://doi.org/10.2307/800595
- Hooley, T. (2014). The Evidence Base on Lifelong Guidance: A Guide to Key Findings for Effective Policy and Practice. The European Lifelong Guidance Policy Network (ELGPN). http://www.elgpn.eu/publications/browse-by-language/english/elgpn-tools-no-3.-the-evidence-base-on-lifelong-guidance/
- Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (2018). Career Guidance for Social Justice. Contesting Neoliberalism. Routledge.
- Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (2019). Career Guidance for Emancipation. Reclaiming Justice for Multitude. Routledge.
- Koivisto, P. (2010). Preparing for working life. Effects of group counseling on adolescents’ career development and mental health. Finnish Institute of Occupational Health. https://www.researchgate.net/publication/262067569_Preparing_for_Working_Life_Effects_of_Group_Counseling_on_Adolescents%27_Career_Development_and_Mental_Health
- Koivu, A. (2013). Clinical Supervision and Well-being at Work. A Four-year Follow--up Study on Female Hospital Nurses. University of Eastern Finland. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-1148-3
- Korhonen, M. & Komulainen, K. (2021) Individualizing the burnout problem: Health professionals’ discourses of burnout and recovery in the context of rehabilitation, Health. An Interdisciplinary Journal for the Social Study of Health, Illness and Medicine, 1-21. https://doi.org/10.1177/13634593211063053
- Leiman, M. (2015). Dialoginen ohjaus. In P.A. Kauppila, J. Silvonen & M. Vanhalakka-Ruoho (Eds.), Toimijuus, ohjaus, elämänkulku, pp. 57-68, University of Eastern Finland. https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15099/urn_isbn_978-952-61-1747-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Safran, J.D., Muran, C., Stevens, C., & Rothman, M. (2007). A relational approach to supervision: Addressing ruptures in the alliance. In Filender & E.P. Shafranske (Eds.), Casebook for clinical supervision: A competency-based approach (pp. 137-157). Washington D.C., American Psychological Association.
- Savickas, M., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder J-P., Duarte M.E., Guichard, J., Soresi, S., Van Esbroeck, R., & Van Vioannen, A. (2009). Life design. A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75, 239-250. doi:10.1016/j.jvb.2009.04.004
- Souto, A.-M. (2020). Väistelevää ohjausta – Opinto-ohjauksen yksin jättävät käytänteet maahanmuuttajataustaisten nuorten parissa. Kasvatus, 51(3), 317-329.
- Souto, A.-M. & Vehviläinen, S. (2019). Miten opinto- ja uraohjaus kohtaa maahanmuuttaneet nuoret? – Kohti yhteiskunnallisesti tiedostavaa ohjausta. [Conference presentation]. https://setstop.files.wordpress.com/2019/03/yhteiskuntatietoinen-ohjaus-030419.pdf
- Weiste, E., Stevanovic, M., Valkeapää, T., Valkiaranta, K., & Lindholm, C. (2021). Discussing mental health difficulties in a “diagnosis free zone”. Social Science & Medicine, 289, 114364.
- Tiitinen S., Weiste, E., Vehviläinen, S., Lusa S., Ruusuvuori, J., & Laitinen, J. (2018). Reflektoinnin välttämistä ja vertaistukea. Tarinoiden tehtävät palo- ja pelastusalan lähijohtajien ryhmäohjauk sessa. Aikuiskasvatus, 3, 206-221.
- Toiviainen, S. (2019). Suhteisia elämänpolkuja – yksilöiden elämänhallintaa? Koulutuksen ja työn marginaalissa olevien nuorten toimijuus ja ohjaus. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, 217.
- Vanhalakka-Ruoho, M. (2015). Toimijuusjasuunnanottoelämässä. In P.A. Kauppila, J. Silvonen & M.Vanhalakka-Ruoho (Eds.), Toimijuus, ohjaus, elämänkulku. Publications of the University of Eastern Finland.
- Vehviläinen, S. (1999). Structures of Counselling Interaction. A conversation analytic study of counselling encounters in career guidance training. University of Helsinki. Department of Education.
- Vehviläinen, S. (2001a). Evaluative advice in educational counseling: the use of disagreement in the “stepwise entry” to advice. Research on Language and Social Interaction, 34(3), 371-398. https://doi.org/10.1207/S15327973RLSI34-3_4
- Vehviläinen, S. (2001b). Ohjaus vuorovaikutuksena. Gaudeamus. [Guidance as Interaction]
- Vehviläinen, S. (2003). Avoiding providing solutions: orienting to the ideal of student’s self--directedness in counselling interaction. Discourse Studies, 5(3), 389-414. https://doi.org/10.1177/14614456030053005
- Vehviläinen, S. (2009a). Student-initiated advice in academic supervision. Research on Language and Social Interaction, 42(2), 163-190. https://doi.org/10.1080/08351810902864560
- Vehviläinen, S. (2009b). Problems in the research problem: criticism and resistance in academic supervision encounters. Scandinavian Journal of Educational Research, 6(2), 185-201.
- Vehviläinen, S. (2012). Question-prefaced advice in feedback sequences of Finnish academic supervisions. In H. Limberg & M.A. Locher (Eds.), Advice in discourse (pp. 31-52). Pragmatics and Beyond New Series, John Benjamins.
- Vehviläinen, S. (2014a). Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
- Vehviläinen, S. (2014b). Ongelmanratkaisua opinnäytteen äärellä. Neuvot opinnäytteen ohjauksen vuorovaikutuksessa. Puheviestinnän vuosikirja Prologi, 9-26.
- Vehviläinen, S. (2014c). Työnohjaukselliset ryhmäinterventiot kohtaamispaikkana ja keskustelutilana: mahdollisuuksia ja riskejä. In W.T. Heroja, A. Koski, P. Seppälä, R. Säntti, A.Wallin (Eds.), Parempaa työelämää tekemässä: tutkiva ote työnohjaukseen (pp. 19-37). United Press Global.
- Vehviläinen, S., & Löfström, E. (2016). ‘I wish I had a crystal ball’: discourses and potentials for developing academic supervising. Studies in Higher Education, 41(3), 508-524. https://doi.org/10.1080/03075079.2014.942272
- Vehviläinen, S., & Svinhufvud, K. (2018). Työskentelyongelman määrittely opintopsykologin vastaanotolla. Psykologia, 53(05-06), 364-385.
- Vehviläinen, S., & Souto, A.-M. (2021). How does career guidance at schools encounter migrant young people? – Interactional practices that hinder socially just guidance. International Journal for Educational and Vocational Guidance. Ahead of publication. https://doi.org/10.1007/s10775-021--09467-2
- Vuori, J., Toppinen-Tanner, S., Pylkkönen, M., Mutanen, P., Ristolainen, H., Larvi, T. & Nykänen, M. (2009). Työuran uurtaja -ryhmämenetelmän vaikutukset työssä jatkamiseen, uranhallintaan ja mielenterveyteen. Loppuraportti, Työterveyslaitos.
- Weiste, E., & Peräkylä, A. (2013). A comparative conversation analytic study of formulations in psychoanalysis and cognitive psychotherapy. Research on Language and Social Interaction, 46(4), 299-321. https://doi.org/10.1080/08351813.2013.839093
- Weiste, E., & Peräkylä, A. (2014). Prosody and empathic communication in psychotherapy interaction. Psychotherapy Research, 24(6), 687-701. https://doi.org/10.1080/10503307.2013.879619
- Weiste, E., Vehviläinen, S., Leino, T., & Laitinen, J. (2018). Ohjauksen vuorovaikutuskäytänteet työterveystarkastuksissa: vertailu ennen koulutusinterventiota ja sen jälkeen. Psykologia, 53(05-06), 328-344.